• Lattjo

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Får man hoppa in här? Jag har på allvar börjat att funderat på att operera mig. Tanken har funnits i många år men jag har alltid tänkt att jag ska klara det själv. Nu sitter jag här med ett bmi på över 43 och nej, jag klarar det nog inte själv. Jag får nog börja att inse det!

Jag börjar lida av övervikten nu då jag har så ont i höfter och rygg att jag knappt kan gå längre, även knäna börjar att kännas av nu...

Jag är mest rädd hur det ska gå efteråt. Jag har ju en dotter som snart blir ett. Min sambo jobbar sent så det finns inte mycket hjälp för mig tyvärr. Jag kan säkert få en del hjälp av vänner och familj men inte hur mycket som helst... Klarar man av att ta hand om ett litet barn som nyopererad? Eller bör jag vänta? Någon annan med små barn här som ändå opat sig och det gått bra?

• Lattjo

Jag har ringt VC redan och väntar på att dom ska ringa upp och boka en tid med mig. Llika skönt att ha det gjort känner jag, sen kan jag alltid fundera och se hur jag vill göra...

• Lattjo
    storkvinnan9901 skrev 2010-10-07 15:18:41 följande:
    Hej igen
    be dem kolla upp din sköldkörtel om dem inte redan har gjort det på dig,...varför? jo den styr ämneomsättningen.
    jag hade för ett något år sedan en lite störning och jag fick levaxin för det och gick ner lite.
    jag hade lite lite lite lågämneomsättning.

bara ett litet tips från mig

hoppas verkligen det går bra på VC....! det gör det säkert.... :)

kramar
    Jag kollade allt sånt när jag var gravid men det kanske är andra prover man tar när man inte är gravid? Bra tips, jag får prata med läkaren om det när jag ska dit. Jag sa inte att jag ville ha en remniss till en gbp nu utan bara att jag vill ha hjälp med min övervikt så får vi se vad läkaren säger...
  • Lattjo
    MIJV skrev 2010-10-08 00:26:17 följande:
    Jag har själv haft problem med sköldkörteln och opererades 2008, detta är inget dom kollar vid graviditet osv. Jag hade sjukdomen och problemen länge innan det upptäcktes av att jag plötsligt fick kraftiga skakningar och att hjärta låg på 130 i vilopuls... Be dem att ta ett prov.

Mina problem med sköldkörteln och att det nu är bortopererad har lett till att min ämnes omsättning är helt spak..
    /malin
    Jag fick kolla sköldkörteln iaf, om detr var extraprover vet jag inte men det gjordes rätt långt in i graviditeten. Men  det skadar ju inte att kolla upp den igen :)
  • Lattjo
    MrsQ skrev 2010-10-07 23:49:36 följande:
    jag har precis bestämt mig för att göra en operation. Ska göra det privat i Stockholm där jag har min släkt o mor o far som ska hjälpa mig med sonen. Jag bor annars i Norge.

Man kan tydligen utan problem ta hand om sitt barn med lyft å så men detär väl olika från person till person.

Tror (vet inte) att själva operationen inte är så jobbig som livet efter med vad man ska äta o när.

Jag skulle säkert klara av det själv men jag kände en trygghet i att ha någon nära, för i nOrge har jag bara en sambo som jobbar hela tiden...
    En kompis till mig sa att det nog funkar men hon vart helt orkeslös första tiden. Men jag är ändå villig att ta steget. Jag har ju vänner omkring mig som säkert kan hjälpa mig en del :) Vi får se :)
  • Lattjo
    GreetaGarbo skrev 2010-10-08 08:43:38 följande:
    Hmmm... hade äntligen tagit modet till mig och ringt vårdcentralen för en remiss om GBP, slits mellan önskan om att göra en operation och ångesten över eventuella biverkningar (är superrädd att dö och lämna mitt lilla barn) Satt och grät igår och tänkte att imorgon (läs idag) skulle bollen mot en GBP vara i rullningen med allt vad det innebär. Nu på morgonen ringer de från VC och säger att doktorn är sjuk och jag måste vänta någon vecka till innan jag får prata med doktorn igen. Snacka om anti-klimax.... Vet inte vad jag vill ha sagt, ville bara skriva av mig lite.
    Jag ringde vc igår och fick en tid den 19 oktober hos en läkare. Hon frågade vad jag säkte för och  jag svarade att jag ville ha hjälp med min övervikt varpå hon efter en lång stunds tystnad sa: Viktväktarna! jätteglatt, ungefär som hon kommit på nått nytt...

Jag förstår precis hur du känner dig med rädslan! Jag är rädd att dö från mina barn men å andra sidan hur länge kommer jag att leva om jag fortsätter så här? Jag sitter mest och nojjar över att jag aldrig mer kommer att äta normalt igen, när jag började tänka så förstod jag hur sjukt beteendet är i min skalle. Jag är dock absolut redo nu även om jag fortfarande är rädd, jag har inget liv just nu känns det som. Vill inte gå ut mer än nödvändigt, tycker det är jobbigt att gå till skolan på föräldramöten osv för det känns som alla stirrar, jag vet att jag är fetast av alla föräldrar och det känns blä...

Kommer jag kunna att röra mig obehindrat länge till? Just nu är rygg och höfter helt förstörda och det lär ju knappast bli bättre. Men precis som för dig finns rädslan där, tänk om liksom...

Kram!
  • Lattjo
    RockPaperScissorLizardSpock skrev 2010-10-12 09:13:38 följande:
    Hoppas allt går bra för dig Fragile Angel!

O för mig går det undan. Jag ska träffa distriktsläkaren den 28e. Så hoppas han tycker jag är "värd" en operation då :)
    Jag är i samma sits som dig, samma bmi typ och har nästan bestämt mig. Ska träffa läkaren den 19 oktober så det börjar närma sig nu! Jag är inte särskilt nervös att jag inte ska få en op pga mitt höga bmi men någonstans i bakhuvudet finns ju tanken att tänk om jag inte får den. För jag behöver den verkligen...
  • Lattjo
    RockPaperScissorLizardSpock skrev 2010-10-12 15:29:53 följande:
    Egentligen är jag inte heller speciellt nervös över o inte få en op, men som du säger så finns det negativa tankar i bakhuvudet. Jag tänker mest "tänk om han säger att jag inte försökt tillräckligt, så jag får gå hem o testa nån värdelös diet i ett halvår till...".
    Jag är nervös eftersom jag aldrig provat mediciner från VC. Jag var på väg att ringa för att prova Reductil men då hade dom slutat med dom läste jag på nätet så då sket jag i det. Xenical är jag verkligen inte sugen på att prova, en kompis bajsade fett hela tiden och mådde skit så det känns lite sådär...

Jaja, det blir till att vänta och bara se hur det går :) Jag är så trött på allt jojobantande så nu är det fan dags att det sker en förändring! Jag har iaf tagit första steget på vägen, alltid nått!
  • Lattjo
    Lalalong skrev 2010-10-13 08:17:49 följande:
    Nu sitter jag på Ersta igen. Har fått smärtstillande och lugnande. Känner mig väldigt mossig i skallen och trött!! Men förväntansfull :). Sköterskan tyckte jag skulle vänta med att byta om för jag ska opas som nummer 2 så det är ingen brådska. Men hur det ska gå till om en stund vet jag icke! Jag får riktigt kämpa för att hålla mig vaken. Därför jag skriver här, sysselsätta mig lite :).
    Det är lixom dags idag... Shit vad overkligt.
    Lycka till!!
  • Lattjo
    Full av förhoppning skrev 2010-10-14 07:54:34 följande:
    Igår var det ett halvår sedan min operation och med flytet sen den 31/3 har jag gått ner 36,8 kg och förlorat 209,5cm fett på ställena jag mätt

Livet leker och jag mår jättebra. Har 10 kg kvar jag vill gå ner och jag har nu ett BMI på 27,1
    I vinter ska jag slänga mig i pulkabacken med barnen och inte bara stå bredvid för att jag är stor och klumpig och inte har några passande termobyxor.

Kram på er!!!
    Wow vilken snygging du är :) Vilken skillnad, underbart!
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)