• Lattjo

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Ginnsy skrev 2010-12-27 11:22:57 följande:
    Ringde precis St Göran!
    Dom fick min remiss i dag. Så nu väntar jag med spänning på kommande info.
    Hur lång tid kan det ta?
    Hon sa att tiderna för OP inte alls var lång.
    Vill NU NU NU!!
    Mina datum på S:t Göran:

Dom fick remissen: 29 oktober (tror jag, minns inte exakt)
    Infomöte: 15 november
    Kirurgbesök: 26 november
    Operation: 20 december

Det går undan på S:t Göran, nu är det inte alls säkert att det går fullt så fort för dom hade massor med extratider i december men det går fort iaf!

Lycka till! Det är ett underbart ställe att vara på! Hoppas du hamnar på avdelning 39 för där är personalen helt underbara :)
  • Lattjo

Idag drog jag bort all kirurgtejp från op och bytte till ny. Ville ha ny så jag kunde se ifall något sår skulle börja blöda men alla sår verkar ha börjat läka ihop bra! Det började dessutom dra lite i agrafferna så det var skönt att få byta ut tejpen. Om en vecka någongång ska jag på återbesök, ska bli kul att se hur dom läkt ihop då :)

• Lattjo
    Sara84 skrev 2010-12-27 18:40:41 följande:
    Jag ska be om att få den flyttad så snart som möjligt!
    Här tänker jag inte vänta 6 månad på ett info möte om jag inte behöver
    Jag tycker absolut att du ska flytta den, du kan ju se hur fort det gick för mig. Jag frågade innan min op när det fanns nya tider (eftersom jag var så säker på att jag skulle bli sjuk) och då sa dom i början på februari. Men dom kan ju få in en massa extratider som dom fick i december, jag lyckades knipa en av dom sista extratiderna :)
  • Lattjo
    kurilill skrev 2010-12-27 19:34:06 följande:
    Var det extra korta väntetider där du opererades? Finns det ställen som är kända för att långa resp. korta väntetider?

Är mer och mer inne på operation, skulle det gå så snabbt skulle jag göra det innan nästa graviditet, trodde det var väntetid på 2-5 år!
    Dom har satsat på det på S:t Göran just nu. Dom är 4 kirurger tror jag som inte gör nått annat än bara opar obesitas. Vi var 3 den dagen och jag tror att i vanliga fall opar dom 4 om dagen i 2-3 dagar i veckan så det är lite löpande band. Det är olika i olika landsting och sen på olika sjukhus. Läkaren på VC sa att dom skickar tillbaka remisser därifrån för det är så lång väntan. Man får höra sig för där man bor vart som går snabbast helt enkelt.
  • Lattjo
    Sara84 skrev 2010-12-27 21:07:20 följande:
    Ja, det låter ju verkligen värt att få den flyttad!
    Kanske ska ringa till Ersta imorgon och fixa det här! Nu blir jag ju extra taggad - och lite nervös - gud så fort det gått ändå för dig!
    Hur känner du dig nu?
    Jo det gick fort! Jag är glad att jag tänkt på det så pass länge och verkligen var färdigtänkt och redo när resan påbörjades, annars hade jag nog fått lov att dra i bromsen lite. Jag fick välja mellan den 20 december eller 13 januari men jag ville bara ha det gjort. Det var lite jobbigt på jualfton, eller egentligen mest jobbigt dagen innan då jag satt och grät för att inte kunna äta julmaten :) Jag kan ju inte lova att det går fortare för dig på S:t Göran men jag tror knappast att du ska behöva vänta 6 månader på ett första möte iaf!

Jag känner mig bra nu! Den första dagen efter op var gräslig för mig. Mådde illa och spydde typ fradga (dom andra två som opades mådde hur bra som helst). Dagen efter var det mycket bättre. En som opererades dagen efter mig sa till mig på dag 2 att jag såg helt annorlunda ut. Nu såg jag glad ut, jag såg ut som en människa och inte helt väck. Jag kom hem efter två nätter och hade väl lite ont och var trött. På julafton glömde jag bort mina värktabletter (dag 1 trodde jag aldrig jag skulle känna mig bra igen *s*) så nu känns det bra igen. Jag har bytt tejpen på titthålen och dom läker som dom ska. Det går bra att äta men det är ett jäkla ätande när man flyter. S:t Göran vill att man äter 9 ggr/dag så det är till att äta mest hela tiden...

Dom har blandade rum på S:t Göran så förbered dig på att kanske få en snygg kille på rummet ;) Eller som jag; först en gammal farbror som hälsade mig välkommen och lycka till och sen dom andra två killarna som gjorde sin gbp.
  • Lattjo
    zookie skrev 2010-12-28 21:28:54 följande:
    är det någon som vet vad fragmin sputorna kostar att ta ut?
    Mina 10 gick på 432,50 står det på förpackningen. Jag tog ut en del annat också så det kanske blev billigare för jag kom upp en nivå på allt det andra? Det var iaf vad jag fick betala.
  • Lattjo
    zookie skrev 2010-12-29 00:45:12 följande:
    :O) jag tycker mest det känns läskigt att ta dom själv men det går säkert bra 10 dagar går så fort.
    känner mig mest stressad över boende och så men det ordnar sig säkert.
    Jag fick min förstapå natten efter op (såfort mitt blodvärde var under kontroll) och sen fick jag en till på sjukan och så var det 10 stycken efter jag kom hem. Jag tycker det är jätteobehagligt med sprutor men dom här känns inte alls. Nålen är så fin så det är inga större problem att sticka sig. Det kan svida lite efteråt men det går fort över. Bara man har tagit den första sprutan så är det inga problem sen :) Det kommer att gå toppenbra för dig! Jag tar min sista på nyårsafton så jag har ännu en grej att fira då ;)
  • Lattjo
    Min lycka skrev 2010-12-29 00:06:19 följande:
    En undran...ni som har/ska opas...kände ni er tveksamma eler var ni 100% säkra på en op?
    Jag velar å ska jag vara ärlig så skriker jag inombords att jag inte vill opas.
    Nu går jag till en läkare som själv opats å hon ska stötta mig tills efter open.Hon vet om hur jag känner de,men säger hela tiden att jag e en utav de få som tänker så vettigt.Hon skulle utan tvekam opa mig.
    Nu har hon aktuliserat (stavning?) min remiss.
    Jag var hos kirurgen för 1.5år sen å fick då veta att jag måste gå ner minst 30kg innan jag kan opas.Jag ligger kvar på samma vikt nu som då å jag känner fortfarande att jag inte vill.
    Så min fundering....kan man verkligen bli helt säker å övertygad att göra en op?
    Jag ska gå på ck i 8 veckor å hon räknar med att jag ska kunna opas någongång under våren.
    Jag mår illa då jag känner att jag inte har någe val.
    Jag väger nästan 200kg å försäkringskassan vill inte bevilja min sjukskrivning längre.
    När jag väl bestämde mig var jag 100% säker. Men jag hade under nått års tid funderat fram och tillbaka. Jag ville uttömma alla andra möjligheter först. Jag trodde att jag skulle klara det själv men så fick vi vårt andra barn. Jag insåg att om det hade varit jobbigt innan att leka med sonen som då var 5 så var det ännu jobbigare nu när jag hade en bebis att ha hand om också. Jag var konstant trött, orkade inte ta hand om hemmet för jag hade så ont i ryggen. Tillslut fanns bara en möjlighet och jag ser det som att jag valde livet! Nu har jag bara varit opad i 9 dagar så jag ser inga jätteförändringar (förutom nästan 10 kg viktminskning sen jag började flyta inför op) men jag hoppas på att jag kommer gå ner så jag blir lite piggare, orkar mer, att lyfta och bära runt och leka med min ungar står högt upp på listan!

Vi finns här om du vill bolla lite tankar!
  • Lattjo
    Jenny N skrev 2010-12-29 10:00:40 följande:
    Tyvärr är det så, ständiga kommentarer. Man får lära sig stänga av. 
    Jag får ofta höra nuförtiden att jag fuskat mig till min viktnedgång.
    Gudars vad sur jag blir, har förvisso fått hjälp på vägen men det har fasiken inte varit  någon lätt resa och MÅNGA timmar på gymmet för att nå resultat.
    Och visst kan man räkna med löst skinn, men det är väl 100 ggr bättre än fetma som faktiskt är farligt.
    Ja gud vad du har fuskat... Du gick till doktorn och så bara trollades allt fett bort? Fan vad irriterad jag blir på sånt, folk skulle veta hur det är innan dom uttalar sig... Dina foton är jättepeppande för en som precis opererat sig och trots en sammanlag nedgång på 10 kg inte ser nån skillnad alls :(
  • Lattjo
    Jenny N skrev 2010-12-29 10:21:00 följande:
    Jepp, verkligen toppen med läkare som bara kan trolla sådär Skrattande
    Ibörjan blev jag så ledsen, nu är jag så van vid att det snackas, de flesta vågar dock inte ta det direkt med mig utan man får höra det från omvägar.
    Sen har man e som helt plötsligt inte vill gå och handla kläder med mig för jag kan ju numera ha mindre storlek än de, äh det finns så mycket. som sagt man får lära sig stänga av, annars bryts man ju ner.
    JAG är stolt över det jag åstakommit, vad andra tycker är oviktigt, jag mår bättre nu, är en bättre sambo/kollega och framför allt mamma som verkligen orkar på ett helt annat sätt än tidigare.

Tyvärr så tar det tid att se i spegeln förändringarna, mina bästa tips är måttbandet och kameran. De visar verkligen den stora skillnaden.
    Lycka till på fortsättningen av din resa, snart är det du som lägger ut före och efter bilder och peppar de som är i början av sin resa {#emotions_dlg.flower} 
    En kompis till mig gjorde sin op för två år sen och nu i höstas gjorde hon tuttarna. Hon hade en kompis som hon haft LÄNGE som inte har hört av sig sen hon fick höra att hon skulle göra tuttarna. Kompisen är smal och också gjort om brösten och vi börjar misstänka att det är lite så att hon nu inte får all uppmärksamhet så då är hon inte med min kompis längre. Hon har istället skaffat sig en ny tjockis hon umgås med så hon fortfarande får all uppmärksamhet, tragiskt!

På söndag ska jag ta kort igen, då har det gått en månad sen jag påbörjade flytet, det ska bli intressant att se om det är någon skillnad :) Jag tycker liksom att brallor och allt spänner så väldit fortfarande, å andra sidan är det bara 9 dagar sen op också så man ska väl inte förvänta sig för mycket...
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)