• Lattjo

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

På måndag börjar jag flyta. Jag har ingen matlust längre och har insett att min otroligt korta resa har kommit ifatt mig och jag börjar känna mig nervösare än jag trodde. 2 veckors flyt och sen den 20:e är det dags, det trodde jag aldrig när jag var hos VC i mitten på oktober! Nu hade morsan hört idag på TVn att avdelningar tydligen var stängda på S:t Göran pga vinterkräksjukan, bara att hoppas att detta inte är något som kommer att ställa till det för mig! Jag känner inte för att flyta för att sen inte få opa mig :( Är det fler som har optid nu innan jul?

• Lattjo
    entity skrev 2010-12-04 19:28:12 följande:

Snacka om att nerverna är utanpå idag! Jag läggs in redan imorgon, och måndag opas jag! Som sagt, jättenervös - men samtidigt så spänd och förväntansfull! :)

Lycka till! Vad spännande att det är så nära nu :)
  • Lattjo
    Kicki11 skrev 2010-12-04 19:38:25 följande:
    När jag skulle opa mig den 25:e oktober had jag flytit i 2 veckor. 3 dar innan låg jag i 40 graders feber och fick inte göra operationen fick en ny op-tid och fick tre dar på mig att äta vanlig mat. sen var det flyt igen. Jag var jätteledsen för att jag fick fortsätta med flytet och fick skjuta fram min op-tid men flytet gick mycket bättre de sista två veckorna än vad de hade gjort de två första. Och så här efteråt är jag faktiskt rätt glad för att jag var tvungen att flyta i 4 veckor inna OP för jag gick ner en massa innan operationen mer än de som bara hade flytit i 2 veckor. Så bli inte allt för ledsen om det skulle hända att tiden skjuts fram. Det känns inget roligt men tänk på hur mycket du kan gå ner innan. Lycka till, Kram
    Skulle det bli så så blir dte så men då blir det mycket jobbigare allting. Nu kommer sambon vara hemma och vara pappaledig januari ut så det skulle ju vara väldigt skönt om det gick vägen. Men som sagt skulle det gå åt skogen så blir det så, ingen mening att hänga läpp över det liksom. Ingen idé att måla fan på väggen heller men lite tänker man ju :)
  • Lattjo
    entity skrev 2010-12-04 22:19:42 följande:
    Ni som redan är opade, hur länge fick ni ligga kvar på sjukhuset efter op?

Jag hoppas att man får komma hem ganska fort men det känns som det kan ta några dagar?
    På S:t Göran får man ligga kvar två nätter. Mår man bra redan dagen efter operationen kan man få åka hem då med kravet att man har någon hos sig första natten.
  • Lattjo
    entity skrev 2010-12-05 10:21:58 följande:
    två nätter låter okej, det ska jag nog orka härda ut :) Bara de nu inte säger att jag inte får opas nu då jag klantat mig med diklofenaken :S *orolig*
    Jag håller tummarna att du får opas!
  • Lattjo
    Jejja78 skrev 2010-12-05 18:42:04 följande:
    Hjälp mitt flyt håller på att balla ur
    Är inne på 4:e och sista veckan och har tappat 8,4 kilo men nu får jag knappt i mig dessa äckliga soppor !!
    Du är så nära målet nu! Har du klarat av 3 veckor är du en hjälte i mina ögon och jag tror nog du klarar av den fjärde också! Kom igen, du klarar det!
  • Lattjo
    högbergarna skrev 2010-12-06 10:47:19 följande:
    Ja det borde det göra i mitt fall! Borde bli svamp o kladd o äckel överallt!! Kommer hänga skapligt menar jag! Ska kolla med dom här hur de har det. Annars kanske man vill fortsätta vara fet! Haha!
    En kompis som nyligen opererat sig efter en gbp berättade att den läkaren sa att dom hade fått i uppdrag av landstinget att operera EN arm under alla år så det är jätteovanligt sa han. LIkadant med lårr och tuttar, det enda man kunde få hjälp med var buken enligt honom men man fick bråka där med, det här är i sthlm.
  • Lattjo
    Lolalee skrev 2010-12-07 16:06:17 följande:
    hej allihop (igen)
    efter mycke tjaffs med läkare som i princip vägrar skriva remiss så har ja bestämt mig för att skriva en egen remiss.. jag behöver all hjälp ja kan få av er nu.. vad skriver man? och om man såsmåningom blir godkänd för op trots egenremiss, får man open betald av  landstinget?
    Men är din läkare så envis. Vad jag har förstått så skriver du ner hur lång du är och vad du väger och din vikthistoria. Jag skulle tipsa dig om att skicka den till S:t Göran om det går, jag skulle tro att köerna är kortast där. Jag fick ju ett op-datum 2 månader efter mitt första besök på VC.
  • Lattjo
    Karra skrev 2010-12-07 18:40:30 följande:
    8månader sedan op och -33kg

Wow! Det finns inte så mycket mer att säga än Wow! :)
  • Lattjo
    Lolalee skrev 2010-12-15 21:14:52 följande:
    ni som skickat egenremiss, skickade ni till ett eller flera sjukhus samtidigt??
    jag har just fått ihop min egenremiss och ska skicka den till ersta.. några rekomendationer?
    Min rekomendation är att skicka den till S:t Göran också, deras köer är kortare än Ersta just nu. Sös har också haft korta köer ett tag men det berodde på många extratider om jag förstod det rätt men du kan ju alltid försöka. När du sen vet vart det går fortast drar du tillbaka remisserna från dom andra sjukhusen. Lycka till!
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)