• Mli79

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Zodic skrev 2010-05-11 08:22:11 följande:
    jag fick opn 71 dagar efter att jag pratade med vårdslussen :)minns det som det iaf är ett antal här i tråden som det gått riktigt fort för. men det verkar absolut skilja mellan länen..
    Ok, så du bara åberopade vårdgarantin och så fick du en kallelse för bedömning och OP?
  • Mli79
    vänat skrev 2010-05-11 16:02:53 följande:
    Nej vet at vårdgrtin fungerta för flera andra ckså! en av dom är felica6 sen minst 10 andra också men dom finns inte med i denna tråd. vet inte heller om de är med på något annat forum för vikopade men som sagt känner til en massa person som vårdgartin fungerat för.
    Jag menade att du var den enda jag visste om i den här tråden. Fnns säkert lyckade fall med vårdgarantin, men jag tvivlar på att de tillhör majoriteten.
  • Mli79

Okej, så du valde inte själv att OPas på SÖS, det var norrköping som självmant placerade dig där? Misstror dig inte, är bara nyfiken på hur saker fungerar i olika landsting.

• Mli79
    Nala skrev 2010-05-11 18:37:02 följande:
    Jag tillhör också Västra Götaland, för mig tog det ca 4½ månad från remissvar tills operation, då var det sommarstängt en månad av dem. Opererades på Sofiahemmet
    OK, alltså bara genom att du åberopade vårdgarantin till Västra götaland, dvs inte valde sofiahemmet aktivt?
    Tänk om det kunde funka så bra här i Skåne.. vad jag har förstått så skickar köper de in platser från Aleris, och när de är slut så är de inte särskilt positiva till att anstränga sig och skicka patienter någon annanstans.
  • Mli79
    Mile skrev 2010-05-12 00:12:30 följande:
    Hej! Några tips till lilla mig, landskrona kommer ingenstans, men vågar inte gå ur vårdgarantin, ringt runt till alla som lanskrona har förbindelse och alla säger samma sak, 3 mån och efter det 3 mån, men vi kan inte hålla kraven och nu e det sommar, så allt kommer på efterkälke Ska ja flytta, erstad eller danderyd, eller tips på nått annat?
    Jag har varit i nästan samma sits (förutom semesterperiod). Om jag hade varit i dina skor hade jag valt valfriheten och flyttat remissen till Ersta, trots att de har lite längre väntetider nu än i våras. De OPar iallafall på halvfart under sommaren, så det står ju inte helt still. Jag vill hellre ha en bra kvalité på vården och är beredd att vänta nån extra månad för det. Nu menar jag inte att skånes alternativ är oseriösa, men du kan ju inte alls påverka vart du hamnar.
  • Mli79

Idag har jag fått min operationstid! Det blir inskrivning/provtagning den 1:a juni och OP den 2:a!!! Blev lite snopen eftersom de förra veckan sa att de skulle boka in mig i v24, dvs två veckor senare. Men det gör inget, det passar mig och det allmänna familjepusslet så mkt bättre.

Tre veckor kvar!!

• Mli79
    Lalalong skrev 2010-05-12 12:03:25 följande:
    Wihooo!!! Grattis
    Från det remissen skrevs på VC så har det alltså tagit drygt 4 månader. Inte trodde jag att det skulle gå så fort!
  • Mli79
    Hera78 skrev 2010-05-12 12:24:08 följande:
    Har en fråga till... Jag inser att man måste ha gjort vad man kallar allvarligt menade försök att gå ner i vikt. Det har jag x antal gånger gjort. Det jag dock inte gjort, som står i TS, är att jag gjort det med "sakkunnig personlig rådgivning". Jag har aldrig varit i kontakt med en dietist exempelvis. Finns det en risk att min läkare säger att jag måste prova dietist först?!
    Mig frågade de om jag hade försökt innan, med vad, och vilket resultat. Jag har provat att fasta, flyta, viktväktarna, atkins/lchf och xenical. Jag har alltid gått ner 10-15 kg och sen gått upp det + lite till. Det var aldrig någon som tyckte att man skulle vända sig till en dietist. Man skulle ju faktiskt kunna säga att Viktväktarna erbjuder "sakkunnig personlig rådgivning"
  • Mli79
    Zodic skrev 2010-05-12 16:23:39 följande:
    Grattis Mlii79, måste kännas så bra att det äntligen händer något :D Jag har nu lämnat sjukhuset och åkt hem till en kompis som jag ska sova över hos inatt. Bara taxin hit på typ 15 minuter kändes jobbig, två av dom jag delade rum med åkte bil hem i över 4 timmar igår, det hade jag inte klarat tror jag.. jag var den enda som stannade 2 nätter, så fick rummet för mig själv, var skönt att sova ordentligt lite :)
    Tack!
    Härligt att allt har gått så bra för dig. När du skriver att du tycker att 15min i taxi är jobbig så blir jag lite nervös, jag har en timmas bilfärd till flygplatsen, en timme på flyget hem, och sen 20 min bil. Men jag antar att hemgången blir på en fredag för min del och då har jag både min man och min mamma hemma så jag kan däcka
  • Mli79
    Hera78 skrev 2010-05-13 08:05:32 följande:
    Har jag förstått det här rätt, ni som kan mer? Vårdgaranti: Innebär att jag kan bli opad på vilket sjukhus som helst, jag har ingen möjlighet att välja/bestämma, det kan bli Haparanda likaväl som Ystad (vet att de kanske inte utför denna op men det är ett exempel). Landstinget betalar mina resor och logi inför besök och op. Jag garanteras att bli opad inom 180 dagar (90+90). Fritt vårdval: Jag väljer själv vart jag vill flytta min remiss förutsatt att sjukhuset jag väljer tar emot utomlänspatienter och att jag ordnar med betalningsförflyttning (eller vad det heter). Jag får stå för mina resor själv och det kan bli längre än 180 dagar beroende på vilket sjukhus jag väljer, men det kan också bli inom 180 dagar. Kan landstingen idag hålla vårdgarantin när det gäller GBP? Är jag verkligen garanterad en op inom 180 dagar? 
    Tyvärr så kan landstingen ofta inte hålla OP inom 180 dagar. På pappret ser det ju fint ut, men det finns för få vårdplatser att tillgå. Vet inte hur det kommer att bli när det under sommaren faktiskt blir en lag. Vissa verkar det ha funkat bra för, men det flesta inte. Om jag hade stått kvar i kön (skåne) så hade jag inte ens blivit kallad för bedömning än (remiss i januari).
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)