• Mli79

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

kaylaSTHLM skrev 2010-05-13 08:06:55 följande:
    Hej hej nu är jag hemma och mår tipp topp och jag jämnför med hur jag trode jag skulle må efter OP Har inte ont i magen utan mer håll till och från vad jag tror beror på gasen som tryckt in i mig för att kunna se.. tog en smärtis för det under natten men annars har jag kännt mig ganska smärtfri. lite svullen runt buken just nu men fått lingonveckan så vägen ställer jag mig inte på förän måndag .. få se hur det gått. SUPER GLAD OCH NÖJD ATT JAG FICK göra min OP på Ersta ... fick ett superteam.. Mats Möller underbar läkare .. hamnade på avd 3 och wow vilket team.. kian värkligen rekomendera Ersta !!!! kändes som om man var bland vänner..ja ja nog med de.. de enda som jag kan känna är lite jobbigt är dessa massa drickande och ätande varannan timme..svårt att få i sig allt innan det är dags för nästa .. skönt att man ska vara hemma 2 veckor för att få in rutiner och inte för att man har ont...
    Härligt att du mår så bra och att du tycker att det fungerade bra på Ersta!
  • Mli79
    Mile skrev 2010-05-12 17:30:04 följande:
    Du bodde i skåne och flyttade din remiss? Ja man hänger inte med alla detaljer om alla, var det ersta? Grattis och lycka till kramar
    Jepp, bor i skåne. Remiss från VC 18/1, reggad hos Ersta 15/2, bedömning 8/4 och nu OP 2/6.
  • Mli79

Nu har jag premiärbeställt sommarklänningar från Ellos. Har aldrig handlat kläder på postorder innan så det är lite spännande Hoppas att de kommer och att ev byte är klart innan OP så man kan ha lite kläder som inte sitter åt över magen.

• Mli79

Ni ErstaOPade, vad gjordes dagen innan OP? Jag fick reda på att jag skulle dit dagen innan för provtagning, men fick ingen tid. Jag antar att den kommer med kallelsen men den kommer inte med posten förrens på måndag och jag hade tänkt att boka flyg redan nu.
    Är det bara provtagning eller är det läkarbesök också?

• Mli79
    lyckligjanuari skrev 2010-05-13 19:01:30 följande:
    OK, då antar jag att det är bäst att vänta med att boka flyg tills jag har fått alla tider. Träffa narkosläkare, sjukgymnast och ta prover + extra prover pga studien... känns som om det tar lång tid.
  • Mli79
    Lalalong skrev 2010-05-13 19:22:07 följande:
    Jag skäms för att jag förmodligen är heeeeelt ouppdaterad och låter väldigt obildad Men har vulkanen på Island slutat... vulkana sig? (haha, ja jag vet inte vad det heter ), om inte... vågar du verkligen boka flyg? De har ju hållt på att öppna och stänga flygplatser länge... Men som sagt. Det är förmdligen jag som är helt lost på vad som händer och det är old news nu...
    Den håller fortfarande på att "vulkana sig" lite (hahaha, bäst idag!) men tydligen ska det inte vara några problem i våra delar av europa. Men visst är man nojjig över att det skulle bli inställt. Min tanke är att om askan skulle börja bråka så vet man ju om det sent kvällen innan (tänkte åka tidigt på morgonen) och då bokar jag tåg illa kvickt. Och finns det inga tåg så ringer jag min bror som får komma och hämta mig (han bor i sthlm ) Ingen aska ska få stoppa min OP!

Alternativet till flyg är tåg (bilen behövs i skåne). Men jag är väldigt åksjuk av mig så jag skulle då spy konstant i de 4 1/2 timmar det tar till sthlm.
  • Mli79
    Lalalong skrev 2010-05-13 19:58:36 följande:
    Ah, men bra att du har en plan för hur du ska göra och inte står handfallen OM det skulle knasa sig Det var mest det jag ville försäkra mig om! Fy vad najs att du fick tid så mkt tidigare än du trott. Det är snart ju!! Jag undrar om man får någon liten indikation om hur lång tid det kan ta till OP när man är uppe på bedömningen.. Nu har ju säkert sommarperioden börjat när jag ska dit, så sån tur att det tar 2 månader lär jag ju inte ha... Men undra om man ska räkna dubbla tiden, eller om det ändå kan gå lite fortare än så...
    Jag räknar dagarna här nu, det är najs Men jag har fått litegranna att fylla min tid med eftersom jag måste vara klar med kurserna två veckor tidigare än beräknat. Tur att det är distanskurser så man kan påverka den tiden själv.

De kör ju med halva kapaciteten över sommaren, och jag antar att det är typ två månader. I teorin borde de ligga en månad "back" när de sätter igång igen efter sommaren, alltså att du kan lägga till en månad på den normala väntetiden.
  • Mli79
    FiaLisa75 skrev 2010-05-13 12:01:20 följande:
    Var på konsultationsmöte på cftk i går . Jag hade mannen med mig, då han är lite negativt inställd till en ev. operation. Det gick bra! Vi fick svar på många frågor och fick noggrannt förklarat för oss vad det innebär och så. Jag kan tidigast bli opad den 14/6!! Shit, jättenära ju. Fick fjärilar i magen och ville bara skrika - jag tar den! Men, som tur var, sansade jag mig lite . Ska nog vänta tills i augusti, det passar min firma bättre. Öppnade eget i påskas och det är supermycket nu! Mannen tycker jag kan vänta till jul och alla lediga/röda dagar då. Visst, det är ett bra alternativ, det kommer inte att påverka min firma lika mycket, men jag vill inte vänta för länge heller.... Svår balansgång....
    Va bra att allt gick bra på mötet och att din man följde med. Tycker han att OP är en bra idé nu, det är bara tidpunkten som han funderar över?
    Min spontana tanke var att det inte blir så många röda dagar under julen i år. Det är ju inte så långt till Augusti heller
  • Mli79
    FMEmbla skrev 2010-05-13 20:39:26 följande:
    Mli79: Liten fråga bara, jag har för mig du berättat, men nu hittar jag inte inlägget. Använde du dig av fritt vårdval eller vårdgaranti?  Jag såg i nåt inlägg att du inte har behövt vänta så länge på op. Kommer du att behöva betala nåt själv nu eller? (Sen står det "Behörighet saknas" i din blogg, men det kanske bara hör till desigen, eller är det nåt login man behöver för att kunna läsa flera inlägg? Jag gillar att läsa bloggar!)
    Jag använde fritt vårdval eftersom de på Landskrona sa att vårdgarantin med stor säkerhet inte kunde hållas. Jag får "bara" OP betalt av Landskrona, resor får jag ordna själv. För mig blir det ingen extrakostnad heller med boende inför OP eftersom min släkt bor i sthlm. All uppföljning kommer att hållas i Skåne, så jag behöver inte bekosta mer än den resan till och från själva OP.
    Konstigt att du inte kan se min blogg, är det mlibroberg.blogg.se du inte kommer in på? Inte för att det är så mkt att se, har precis börjat att blogga.
  • Mli79
    Queenie70 skrev 2010-05-14 15:33:30 följande:
    IDag köpte jag två blusar i Storlek 44. Och de var lite stora. Kanske inte låter så märkvärdigt, men för mindre än 10 månader sedan drog jag storlek 58/60. Är sååååå tacksam över denna op...trots att jag just nu sitter å kallsvettas och har hjärtklappning pga mjukglassen jag ej kunde motstå i värmen :-P
    Helt underbart!! Jag har strl 52 nu och att komma ned till 44 är ett stort mål. När man läser detta vågar man ju faktiskt hoppas.

Jag har förstått att det är vanligt att man inte klarar glass.. Men hur är det med typ frozen yoghurt, sorbet och sånt?
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)