Inlägg från: Soulstar |Visa alla inlägg
  • Soulstar

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Alltså: är det bara jag som tycker att det här med BMI är ett ganska trubbigt redskap? Jag är såklart glad att jag numera kan titulera mig idealviktig, men när jag började labba med hur lite jag skulle väga för att kallas underviktig blev jag nästan mörkrädd. Med mina 180 centimeter behöver jag väga 57 kilo för att klassas som underviktig. Jag kan säga att det skulle inte vara mycket kvar av mig med den vikten.

Någon som upplever samma sak med det här med undre gränsen på idealvikt, eller är jag bara van att vara tung och har tappat uppfattningen om vad som är normalt att väga? Input mottages varmt

• Soulstar
    Cilla71a skrev 2010-09-17 21:52:38 följande:
    Först & främst: Grattis till din viktnedgång, jag följde dig här i våras, long time no see
    Jag tycker & en del läkare att BMI är inte helt ok som redskap eller måttstock. Tar du tex. en kille eller tjej för den delen som är väldigt vältränade (stora) så ligger de ofta över BMI strecket.
    Hejsan, tack så mycket för grattiset vad roligt Jag är grymt nöjd. Höll på att ramla baklänges ikväll när jag räknade ut till GBP-listan, fick slå om flera ggr på miniräknaren för jag blev osäker på den mest basala matematik, 120-81=39 kilo. Holy crap! Det är mycket! Har mått bäst av att inte ha för stor koll på kilon och föra statistik och så, har gjort det så många ggr förr om åren och den här gången har jag unnat mig att bara njuta av färden så att säga. Funkar för mig.

Gällande BMI. Jamen exakt, det är ju ofta man har hört (och upplevt) den övre gränsen av BMI-skalan vara väldigt orättvisande. Men jag hade i alla fall aldrig tidigare reflekterat över om även den undre gränsen är motsvarande, fast åt andra hållet?
  • Soulstar
    Cilla71a skrev 2010-09-17 21:57:34 följande:
    Kan det stämma att du skulle väga 57 med dina 180cm, låter väldigt lite?
    När jag var med i VV så skulle jag väga 57 kg till mina 160 cm, kom ner till 60 kg & då var jag smal.
    Exakt! Här är min poäng! Jag är idag idealviktig på mina 81 kilo till 180 centimeter, men även på 58 kilo räknas jag fortfarande som idealviktig enligt bmi-skalan, och det är det här jag tycker är märkligt. Varför finns det inte olika grader av idealvikt, jag kan tycka att 58 kilo är alldeles för löjeväckande lågt för att kunna vara normalt till min längd??
  • Soulstar
    Cilla71a skrev 2010-09-17 22:07:53 följande:
    Nästan 40 kg sen april, helt otroligt, bra jobbat Hoppas att det går bra för mig oxå när det är dax. Var inne igår & läste lite skräckscenarios på Viktop. Ingen kul läsning men man ska ju inte blunda för att det faktiskt kan hända något men jag hoppas verkligen inte det.. Huga är lite smått nervös & orolig men det går nog bra.... hoppas hoppas... man har ju två små kottar oxå & man vill ju inte att de ska bli moderlösa..
    Alltså, det där är ju så individuellt vad man själv mår bäst av. Sen jag fick barn för snart 4 år sen så kan jag inte längre se filmer eller nyhetsinslag där barn far illa, är allvarligt sjuka, eller hemska tanke - dör. Det går inte. Jag gråter mängder, får ont i magen och kan inte sova.

Jag väljer därmed bort att titta på filmer och nyhetsinslag där sånt förekommer. Innebär det att jag blundar för verkligheten? Eller att jag är kall och hjärtlös som inte tar in andra människors sorg och smärta. Jag vill hävda motsatsen. Jag känner så starkt för barn som jag inte kan rädda, eller som inte finns på riktigt (alla Hollywoodfilmer är inte baserade på verkliga historier) och det påverkar mig såpass negativt att jag inte kan fungera normalt. Att jag väljer att inte se på sånt är alltså ett skydd för mig själv, och dels så att jag kan vara en bra mamma som inte bryter ihop och grinar tacksamt i håret på min egen unge hela tiden - bara för att hon inte har elakartad cancer eller liknande. Jag tror liksom inte på att hon skulle få en så stabil självkänsla av det.

Fan vad jag svamlar, men vad jag menar är att jag VET ju ändå att det händer. Jag VET ju hur hemskt det kan gå för barn, och vad onda människor det finns i världen som drömmer om att skada barn. Men jag mår ju bara sämre av att ta in nya såna bevis på det.

Och det jag vill ha sagt är detta: den enda som kan bedöma om du nu vet tillräckligt om riskerna med operationen - är du. Om du bedömer att du har koll på det som kan hända, och nu bara mår dåligt av att läsa om de som inte har haft lyckade resultat med sin operation - sluta plåga dig själv. Det finns inget egenvärde i att du vaknar upp ur narkosen och är skräckslagen, snarare tvärtom. Ge dig själv gott om information kring för och emot, men om du verkligen har bestämt dig för att genomföra operationen efter att ha bedömt riskerna - unna dig att läsa om såna det har gått bra för. Det är ju ändå det som är ditt mål, att det ska gå bra. Jag ska hålla tummarna När är det dags? Har du fått en op-tid?
  • Soulstar
    SilverEmma skrev 2010-09-17 22:25:26 följande:
    Vet inte hur jag ska förklara detta...hoppas någon känner igen sig.

Sedan jag bestämde mig för att försöka få en operation och rullade igång allt så tappar jag mig själv mer och mer. Jag mår bara sämre och sämre av min övervikt och jag känner själv att jag börjar isolera mig. Jag vill helst inte ens åka till affären längre för att jag känner mig utstirrad av alla andra. Jag får mer och mer ont i ryggen, knäna och fötterna och har ingen energi i kroppen. Bara att ta hand om barnen en kväll gör mig helt slut. Jag sover dåligt pga att jag snarkar så mycket och är ständigt trött. Mitt humör går upp och ner vilket min sambo tyvärr blir drabbad av. (även ungarna) Har även dåligt samvete för sambon...jag var inte såhär fet när vi träffades, då hade jag precis hårdbantat och vägde ca 30 kg mindre än nu. Sen blev jag snabbt gravid och allt gick åt skogen igen. Jag hade antagligen gått upp så småningom ändå, men kanske inte så snabbt. Jag har liksom svårt att tro att han tycker om hur jag ser ut nu...

Allt har blivit mer påtagligt på något sätt. Jag har blivit mer medveten om det och mår verkligen skitdåligt över min vikt. Jag avskyr att gå utanför dörren numera...men två gånger i veckan har jag aktiviteter på kvällen som jag tvingar mig själv att gå på. Och i november ska jag stå på scen med lokalrevyn jag är med i...har sån otrolig ångest för detta och skulle gärna strunta i det men då skulle jag sätta alla andra i skiten då alla roller och sånger är utdelade. Jag kommer inte få på mig några snygga eller roliga kläder och det kommer bara bli en pina...fan.

Någon som har lite pepp till mig? Skulle behöva det ikväll... Gråter 
    Åh jag vet så väl hur du känner (förutom det där med snarkandet, men det måste vara jättejobbigt?)

Jag tycker du är klok som "tvingar" dig ut i aktiviteter trots att du bara vill gå och gömma dig i källaren (så kände jag). Om vi benar ut det hela lite så låter det som att du fokuserar väldigt mycket på andra. Vad sambon och barnen känner, och vad publiken ska tänka. Visst, det är bra att du tänker på andra, till exempel att dina barn får tillräckligt med sömn. Men om du ska orka fram tills du inte är överviktig längre, orka vara dig själv trots övervikten kanske du ska försöka ändra fokus. Försök tänka: good enough. "Jag är tillräckligt bra, och jag gör mitt j-la bästa utifrån de förutsättningar som jag har - just nu. Ok jag är tjock. Men jag sjunger fantastiskt, så jag ska sjunga på den där revyn så folk trillar baklänges i fällstolarna." Till exempel.

Du är tillräckligt bra. Oavsett vad du väger. Det lovar jag.
  • Soulstar
    Cilla71a skrev 2010-09-17 22:29:38 följande:
    Ja, nä, alltså det känns & vad jag läst verkar det som om 99,9% så blir allting bra för dem som OPas & om jag skulle bli en av de som får komplikationer så får jag vara den 0,1% för jag har bestämt mig att göra OPen. Jag brukar inte heller läsa om tråkiga saker men jag gjorde det igår. Har oxå blivit superkänslig efter jag fått mina barn, sitter oxå & lipar för det minsta lilla nu för tiden.

Det är dags den 20/10 för OP var på bedömning nu i måndags & det blir Aleris i Kristianstad
    Tack för du håller tummarna
    Gud vad spännande! Det är ju snart ju! Hur mycket övervikt har du? (Alltså inte enligt BMI, utan enligt dig själv)
  • Soulstar
    Soulstar skrev 2010-09-17 22:37:09 följande:
    Åh jag vet så väl hur du känner (förutom det där med snarkandet, men det måste vara jättejobbigt?)

Jag tycker du är klok som "tvingar" dig ut i aktiviteter trots att du bara vill gå och gömma dig i källaren (så kände jag). Om vi benar ut det hela lite så låter det som att du fokuserar väldigt mycket på andra. Vad sambon och barnen känner, och vad publiken ska tänka. Visst, det är bra att du tänker på andra, till exempel att dina barn får tillräckligt med sömn. Men om du ska orka fram tills du inte är överviktig längre, orka vara dig själv trots övervikten kanske du ska försöka ändra fokus. Försök tänka: good enough. "Jag är tillräckligt bra, och jag gör mitt j-la bästa utifrån de förutsättningar som jag har - just nu. Ok jag är tjock. Men jag sjunger fantastiskt, så jag ska sjunga på den där revyn så folk trillar baklänges i fällstolarna." Till exempel.

Du är tillräckligt bra. Oavsett vad du väger. Det lovar jag.
    Ett tillägg till det där med affären. Något som funkar för mig är att prata med mig själv i huvudet när jag fastnar i sånt där (det gör jag även som smal, tänk vad folk stirrar på mig). Jag brukar tänka ungefär "Tänk om den där tanten som stirrar så surt visste att jag går omkring här och är förträfflig på att baka sockerkaka. Då skulle hon inte se så sur ut" eller så brukar jag tänka mig att jag går fram till "stirrisarna" och säger på ett vänligt sätt "Hur skulle det vara att prova med att vara snäll istället?". På nåt märkligt sätt så funkar det. Du får labba lite. Kanske funkar det att du tänker dig att du tar upp en banan ur din vagn och lägger ner den i nån "stirrig" människas vagn istället, och säger "Hej min lilla apa". Vad vet jag, få dig själv att garva inne i huvudet
  • Soulstar
    Cilla71a skrev 2010-09-17 22:52:40 följande:
    Ja, det är snart alltså mitt BMI är 44,7
    Jag var ganska nöjd när jag vägde runt 70 kg & då ska jag gå ner 45 kg ungefär för att nå dit men gärna ner till 60 kg hade varit ok.
    Kommer nog att få en del överskottshud & inga boops kvar sen, har gått & burit på denna övervikt länge så jag tror inte att huden drar tillbaka sig, iaf inte på magen. 
    Börjar flyta den 27:e har köpt hem lite goda ostar för att mysa lite en sista gång fast eg vill jag inte ha dem längre, vågar ju knappt äta ngt nu, vill ju inte gå upp mer som jag sen ska gå ner, ska gå ner 6 kg inan OPen & ssk trodde jag kunde göra det på 2 1/2 v men det undrar jag. Jag börjar innan iaf. Men jag håller på att kräkas av Modifast, får väl hålla för näsan när jag dricker dem.
    Förstår det där att vilja mysa en sista gång, tror det är ganska många som opas som tänker så.

Modifast provade jag aldrig, jag körde Camebridge, men man tröttnar på det mesta flyt efter ett antal veckor. Jag tycker hur som helst att du är VM i klok som kör igång med flyt innan de har sagt, för det är skönt rent psykologiskt att ha så lång tid på sig som möjligt. You can do it!!!

Hud som inte drar ihop sig och boobisar som försvinner är ju ändå sånt som går att korrigera om man skulle vilja det sen, eller hur?
  • Soulstar
    SilverEmma skrev 2010-09-17 23:03:38 följande:
    Tack för ert stöd! Ansenlig...du får mig att garva högt! Du har helt rätt i det du skriver, jag ÄR jävligt bra på att sjunga och jag kommer blåsa folk av stolarna i november! Måste påminna mig själv om att det här förhoppningsvis är sista året med revyn som jag ser ut såhär, nästa år känner folk kanske inte ens igen mig!

Ska testa det där i affären nästa gång...det känns bra när jag spelar upp det i huvudet iallafall!

Cilla 71, badstranden har jag inte visat mig på sedan jag var 12. Vi bor bara en kilometer ifrån en jättefin sjö och alla har ju frågat hela sommaren om vi varit där med ungarna. Jag försöker prata bort det genom att säga att dom är för små och det bara blir ett jäkla passande. Fixar inte att visa mig i baddräkt, nu klarar jag knappt av att visa mig i vanliga kläder juh. Vet att sambon älskar mig...men jag får så dåligt samvete när han får skiten för mina humörsvängningar...

Freyla, det dimper med säkherhet ner ett mail till dig...om inte ikväll så imorgon! {#emotions_dlg.flower}
    Good girl, du kommer fixa det här fint! Heja dig Sing your ass off!

Kraften av tanken är icke att underskatta! Jag har hela utläggningar med mig själv inne i huvudet, och det mår jag bara bra av. Och jag ÄR normal, det var det nån som sa till mig senast idag!

Stor kram till dig, nu ska jag krypa i säng
  • Soulstar
    frökenKAJO skrev 2010-09-18 19:35:16 följande:
    Vampyria2: Wow vilken pingla!!!

Ni som"slarvar" med vitaminer- gör inte det! Inte nog med att ni sätter er egen hälsa på spel, ni ger dessutom alla olyckskorpar vatten på sin kvarn (vilket skulle bli fallet om det ökade antalet operationer  vi ser nu, också leder till ökad belastning på sjukvårdsinsatser pga slarv).
    Dessutom kan det ju i förlängningen leda till att det blir svårare för andra feta i framtiden att bli godkända för operation, genom att man inom vården tvingas göra hårdare bedömningar avseende en persons förmåga att anpassa sig till de förändringar behandlingen innebär.

För övrigt så kan man känna sig väldigt frisk fram till den dag då skadan redan är irreversibel, så allmäntillstånd är INTE en tillförlitlig signal.

Här får ni lite skrämselpropaganda också innan jag taggar ner. :

www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=...
    Har du några kloka ord om järntillskott? Du verkar ha stenkoll på sånt här

Jag blir stenhård i magen av alla järntabletter, och av olika anledningar funkar det inte för mig att vara stenhård i magen. Trots olika preparat som ska göra magen mjuk så slutar det alltid likadant, att jag sitter och grinar på toaletten

Hur som helst behöver jag järn, och jag behöver det nu. Försökte med en brustablett nu senast, Fexim(?) men den blev jag också jättehård av. Och jag känner av järnbristen jättemycket, så jag måste hitta något som funkar! Jag är så trött! Jämt! Försöker kompensera med kosten, käkar till och med sånt där blod-knäckebröd (som jag hade lovat mig själv att aldrig röra för bara tanken på hur de gör det får mig att kväljas) och har googlat fram vilken kost som innehåller mest järn. Men det räcker tyvärr inte.

Provat allt känns det som, samtliga man kan få från apoteket (inte bara provat nu, utan även när jag var gravid för fyra år sen), blutsaft och annat konstigt från hälsokosten men om jag inte får hård mage så verkar de inte fungera - de får inte upp mitt värde tillräckligt.

Varför blir man så hård i magen? En vännina sa något om att det är för att det är animaliskt, och en del tål inte det lika bra som andra. Kan man få järn intravenöst? Eller vilka järntillskott är inte animaliska?

Vampyria: Holy crap! Bra jobbat
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)