frökenKAJO skrev 2010-09-18 19:35:16 följande:
Vampyria2: Wow vilken pingla!!!
Ni som"slarvar" med vitaminer- gör inte det! Inte nog med att ni sätter er egen hälsa på spel, ni ger dessutom alla olyckskorpar vatten på sin kvarn (vilket skulle bli fallet om det ökade antalet operationer vi ser nu, också leder till ökad belastning på sjukvårdsinsatser pga slarv).
Dessutom kan det ju i förlängningen leda till att det blir svårare för andra feta i framtiden att bli godkända för operation, genom att man inom vården tvingas göra hårdare bedömningar avseende en persons förmåga att anpassa sig till de förändringar behandlingen innebär.
För övrigt så kan man känna sig väldigt frisk fram till den dag då skadan redan är irreversibel, så allmäntillstånd är INTE en tillförlitlig signal.
Här får ni lite skrämselpropaganda också innan jag taggar ner.

:
www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=...Har du några kloka ord om järntillskott? Du verkar ha stenkoll på sånt här
Jag blir stenhård i magen av alla järntabletter, och av olika anledningar funkar det
inte för mig att vara stenhård i magen. Trots olika preparat som ska göra magen mjuk så slutar det alltid likadant, att jag sitter och grinar på toaletten
Hur som helst behöver jag järn, och jag behöver det nu. Försökte med en brustablett nu senast, Fexim(?) men den blev jag också jättehård av. Och jag känner av järnbristen jättemycket, så jag måste hitta något som funkar! Jag är så trött! Jämt! Försöker kompensera med kosten, käkar till och med sånt där blod-knäckebröd (som jag hade lovat mig själv att aldrig röra för bara tanken på hur de gör det får mig att kväljas) och har googlat fram vilken kost som innehåller mest järn. Men det räcker tyvärr inte.
Provat allt känns det som, samtliga man kan få från apoteket (inte bara provat nu, utan även när jag var gravid för fyra år sen), blutsaft och annat konstigt från hälsokosten men om jag inte får hård mage så verkar de inte fungera - de får inte upp mitt värde tillräckligt.
Varför blir man så hård i magen? En vännina sa något om att det är för att det är animaliskt, och en del tål inte det lika bra som andra. Kan man få järn intravenöst? Eller vilka järntillskott är inte animaliska?
Vampyria: Holy crap! Bra jobbat