Inlägg från: Soulstar |Visa alla inlägg
  • Soulstar

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Soulstar skrev 2010-09-18 21:06:24 följande:
    Har du några kloka ord om järntillskott? Du verkar ha stenkoll på sånt här

Jag blir stenhård i magen av alla järntabletter, och av olika anledningar funkar det inte för mig att vara stenhård i magen. Trots olika preparat som ska göra magen mjuk så slutar det alltid likadant, att jag sitter och grinar på toaletten

Hur som helst behöver jag järn, och jag behöver det nu. Försökte med en brustablett nu senast, Fexim(?) men den blev jag också jättehård av. Och jag känner av järnbristen jättemycket, så jag måste hitta något som funkar! Jag är så trött! Jämt! Försöker kompensera med kosten, käkar till och med sånt där blod-knäckebröd (som jag hade lovat mig själv att aldrig röra för bara tanken på hur de gör det får mig att kväljas) och har googlat fram vilken kost som innehåller mest järn. Men det räcker tyvärr inte.

Provat allt känns det som, samtliga man kan få från apoteket (inte bara provat nu, utan även när jag var gravid för fyra år sen), blutsaft och annat konstigt från hälsokosten men om jag inte får hård mage så verkar de inte fungera - de får inte upp mitt värde tillräckligt.

Varför blir man så hård i magen? En vännina sa något om att det är för att det är animaliskt, och en del tål inte det lika bra som andra. Kan man få järn intravenöst? Eller vilka järntillskott är inte animaliska?

Vampyria: Holy crap! Bra jobbat
    Tillägg: jag äter också den kost som jag har googlat fram som innehåller mest järn Jag har inte bara googlat. Det skulle förmodligen tillföra föga.
  • Soulstar
    frökenKAJO skrev 2010-09-18 21:16:43 följande:
    Du smarta kvinna!
    Med andra ord har du testat både tunnpaltbröd oc blodpudding, vilket annars är mina trumfkort i sådana här sammanhang...
    Då skulle jag absolut ringa opererande sjukhus och höra vad de rekommenderar i första hand, och därefter VC för provtagning och eventuellt läkarbesök. (Om inte din kirurg kan skriva ut ngt på stående fot)

Man kan få järnpåfyllning via både injektion och dropp, och det låter väl som att du skulle behöva börja nysta i den biten om du är såpass trött.

Lycka till!
    Japp, käkar blodpudding minst två ggr i veckan fast det är det värsta jag vet. Nä, nu ljög jag - det är curry som är det värsta jag vet (och förhoppningsvis utvecklar jag inte även curry-brist any time soon).

Har redan pratat med dietisten på St Göran och hon bad mig prova ett tag till med tillskott, och om det inte funkade kolla med VC, om jag inte pallade avvakta till halvårskontrollen. Den borde ju vara hur snart som helst, så jag avvaktar väl lite till då. Har de inget klokt att säga då så går jag till VC.

Men om man får via dropp, slipper man då den hårda magen? jeto74, du frågade inte din kollega, by any chance, om hon bajsade tegel?
  • Soulstar
    Nala skrev 2010-09-18 21:18:09 följande:
    *fniss*
  • Soulstar
    SkinnyNo2 skrev 2010-09-18 21:33:55 följande:
    Hoppas VERKLIGEN inte man kan utveckla curry-brist för då ligger jag risigt till! Curry är nämligen det värsta som finns för mig också....!!! Flört

Nu har jag och min kollega inte en sån relation så vi brukar diskutera bajs... *fniss*
    Men hon sa inget om det iallafall.... Hon har också gjort en GBP och efter op är hennes järnvärden väldigt bra lustigt nog, undrar hur det gick till.
    Nej gud, det räcker med att känna lukten av curry och jag vänder i dörren. Brrr....

Vad skumt att värdena blev bättre, men skönt för henne. Gott att veta att det finns ytterligare en lösning att prova i alla fall, eftersom det måste funka resten av livet så blir man ju lite bekymrad när man utvecklar en brist på ett näringsämne. Vi brukar skoja, jag och mannen, att jag borde ha en stekpanna att snutta på
  • Soulstar
    frökenKAJO skrev 2010-09-18 22:18:46 följande:
    Oj vad det skrivs!

Snöflinga: Starkt jobbat.

Tinzi: Tror att det varierar beroende på ursprungsvikt. När jag var på info på Carlanderska för några veckor sedan nämndes siffrorna 2-6 veckor, men jag vet de som haft ännu kortare flyt.

Ansenlig: Man ska absolut slippa bajsa tegelstenar efter att ha fått järninjektion! Vet flera personer som fått spruta just för att slippa skita sönder rumpan. (Tror dock att doktorns formulering var en annan)
    Jaaa, det var goda nyheter! (Angående det man slipper vid järninjektion) Duktig tant att veta saker Tack snälla för all info!
    Den här tanten ska gräva ner sig i ett exalterande Excel-dokument

Snöstjärna: WOW! Bra jobbat!
  • Soulstar
    Fragile Angel skrev 2010-09-19 21:50:23 följande:
    Jag behöver tips och råd! Jag mår illa efter VARJE måltid jag intar, oavsett vad jag äter, och hur länge jag tuggar. Och jag äter inga mängder, får bara i mig 0,5 dl per måltid. Vad göra?
    Tusse! Vad hemskt för dig?
    (Long time no see *kramar*)

Har du pratat med läkare?
  • Soulstar
    Fragile Angel skrev 2010-09-19 22:11:44 följande:
    Nej, jag har inte gjort det, får ringa imorgon.

Kram
    Ja lova att du gör det, för så där kan du ju inte ha det?
  • Soulstar

Hej tråden!

Vill bara kika in och säga: JAG HAR FÅTT MITT DRÖMJOBB! Yeeeey!!! Jag är så glad och stolt och omtumlad, och det känns fortfarande mycket overkligt. Har bara vetat sedan igår eftermiddag, men har redan påbörjat planeringen för det som komma skall  Jag längtar SÅ!!

Grattis alla som fått JA! Och bra jobbat alla som går ner mängder

Må så gott alla!

frökenKAJO och Fragile Angel: Hur mår ni??

• Soulstar
    frökenKAJO skrev 2010-09-25 21:31:33 följande:
    Jo tack, idag har jag mått bra. Inget magknip, men fortfarande lite körigt när jag "äter". Maten består tills vidare av pulver och annat flytande (som om pulver vore flytande, men ja, ni fattar....0)

Jag ska ta kontakt med vården på något sätt på måndag och funderar över hur. Alternativen är:
    1. Ringa Sophia och förklara mina symtom samt be dem rekommendera vart jag ska vända mig
    2. Boka en akuttid på VC och garanterat bli skickad därifrån lika rådvill som när jag kom
    eller
    3. Åka till Sahlgrenska och sätta mig på akuten där. (För lite magknip som jag ju för övrigt inte ens känner av
    så länge jag inte äter fast föda...)

Men du Ansenlig, high five på dig för en bra prestation. Nytt jobb, tjoho!!!

All american mom: Precis. Man får flyta om man vill, men måste inte. Däremot måste man gå ner de kilon kirurgen bestämt.
    Hur det än är (jag kan inte sova) så röstar jag på alternativ 1.
    För att:
    De kommer inte tycka att du är en hypokondriker av rang som ringer när du haft en långdragen magsmärta.
     De kommer inte heller bekymrat skaka på huvudet i oförstånd när du nämner Gastric Bypass.
     I say make the call. Det är ju faktiskt en ganska liten ansträngning på det stora hela, don't you agree?
  • Soulstar
    vänat skrev 2010-09-25 21:41:38 följande:
    Grattis til ditt dröm jobb roligt att höra att du fått ditt dröm jobb! Får man fråga vad de är för jobb du fåttGlad
    Tack

Tja, för att vara så där lagom vag och suddig i konturen (jag har en grej mot att lägga ut avslöjande saker om mig själv på internet, en gammal noja ) så är det ett jobb inom ledarskap i en väldigt stor organisation

Förstår att det inte säger så mycket, men jag hoppas du förstår?

Må så gott!
  • Soulstar
    Fragile Angel skrev 2010-09-26 00:17:00 följande:
    G R A T T I S Hjärta. Underbart! Vad roligt!

Jag mår sådär. Äter jag inte min magsårsmedicin så mår jag riktigt dåligt, så jag kan ju konstatera att jag lider av just magsår, eller magkatarr .

Jag är väldigt yrslig. Dumpar ofta på saker som jag inte dumpat på förr, jättekonstigt. Lider av vätskebrist, men jag får ju inte i mig vätska.

Jag har drabbats av myrkrypningar i benen, det är så fruktansvärt vidrigt, jag vill kapa av mig benen. Ni anar inte hur det känns (om ni inte haft det själv). Jag ringde VC förra veckan och bad om en tid för att jag inte står ut med myrkrypningarna längre, och "kärringen" ger mig först en tid EN MÅNAD SENARE ... Och det bara för att min läkare var på semester, då lackade jag ur, jag som aldrig annars är otrevlig, jag svor och sa att det omöjligtvis inte bara kunde finnas EN läkare på hela VC. Så jag fick en tid en vecka senare, så imorgon (måndag) ska jag dit.

Jag har läst på nätet att RLS kan vara ärftligt och att det kan bero på diverse vitamin och mineralbrister, vilket då ju ligger nära till hands att tro att det är därför jag har fått det, men, min mamma har det, så det kan ju också vara ärftligt.

Eftersom jag mått så dåligt efter operationen så önskar jag faktiskt att jag aldrig gjort den .
    Ok. Magsår suger. Det fick jag på mitt förra jobb av stressen, och jag tyckte synd om mig själv till och med när jag sov, för det gjorde så ont. Så jag förstår. På riktigt. Jag hoppas att medicinen hjälper dig, och att du kan få bli frisk igen.

Jag dumpar mycket lättare om jag inte har druckit ordentligt. Vet inte om det finns ngt vetenskapligt belägg för det, men det är i alla fall min egen högst personliga upplevelse. Vad beror det på att du inte får i dig vätska? Jag kan inte dricka vatten. Det är askonstigt, men jag får verkligen inte ner vatten längre. Det är som att det är konsistensen på vatten som inte funkar. Jag vet, det låter mysko, men det känns verkligen så. Så jag håller mig till Fun light och min superfavorit (som MÅSTE finnas hemma) lättdryck! Upplever du också skillnad på drycker, eller är det bara svårt rakt igenom att dricka?

Myrkrypningarna har jag inte en aning om hur det känns, men det låter helt fruktansvärt jobbigt? Vad BRA att du var tydlig mot sköterskan. Vad kan man få för typ av hjälp om det skulle vara det som din mamma har?

Vad tråkigt att du ångrar operationen på grund av att du inte mår bra. Det ska ju vara en glad tid när man får tillbaka sin kropp, och det låter inte som att det är vad du upplever. Jag hoppas att det kommer att vända för dig, snart, så att du kan få känna glädje av operationen.

Stor kram!
  • Soulstar

Hej tråden!

Fragile Angel! Stackars dig, det låter hemskt! Vad bra ändå att det fanns hjälp att få och att du trots allt slapp en ny operation. Jag hoppas det har vänt nu, och att det bara blir bättre härifrån. Stor kram till dig!

Har smygstartat nya jobbet (det är en befordran, så jag jobbar tydligen två jobb just nu tills övergången är klar) och det tar en hel del tid, FL-surfa har bara varit att glömma sista tiden :-s

Jag vägde mig härom dagen och insåg att platån jag stannat på hade släppt. Jag som låg på 81-82 kilo i 250 år (kändes det som) hade nu ramlat ner till 80 kilo, oavsett hur många ggr jag klev upp och ner på vår (opålitliga-digitala-helt-omöjliga-piece-of-crap) våg. Roligt, roligt. Jag som inte vägt mindre än 82 sen jag gick i högstadiet!

Undra sa flundra om även jag kommer att få uppleva 70-talet. Den som lever får se....

FrökenKAJO: Hur mår magen?

• Soulstar

Och just det:

Grattis till remisser skickade, kilon förlorade för att aldrig komma åter och andra härliga saker

Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)