Inlägg från: Soulstar |Visa alla inlägg
  • Soulstar

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Malleballebuse skrev 2010-06-14 22:17:46 följande:
    Så nu är väskan packad och barnvakten fixad.
    Pengar, leg, telefon och journal kontrollerad flera gånger, precis som när man ska iväg och föda barn.
    Det här är lite samma sak, nu börjar  mitt nya liv men jag vet inte riktigt hur det kommer att te sig fast jag har läst allt och gjort alla förberedelser man kan göra.

Håll i hatten för nu kör jag
    Stort lycka till! See you on the other side
  • Soulstar
    Bellevue skrev 2010-06-14 23:10:15 följande:
    Jag har gjort dag 1 nu. Tyvärr är mitt flyt inte inför operationRynkar på näsan
    Det kommer att dröja 3-4 år innan jag eventuellt får op så nu måste jag prova det här för att försöka hålla diabetesen borta.

Har 52 kilo jag vill ha bort, BMI nu är 44,4 och skulle då hamna på 24,8.

Tro nu inte att jag ska försöka få bort alltihop med hjälp av flyt, det ska jag inte men jag vill ha en kickstart
    Jag förstår och respekterar ditt val. Det är du som bor i Dalarna har jag för mig? (Skickar faktiskt en extra kram till alla som bor i just Dalarna, för jag tycker de verkar så onödigt svåra mot människor som faktiskt uppvisar motivation att förändra sina liv.)

Jag körde Cambridgemetoden för 2 år sen, och gick ner 24 kilo med den. Det som gav mig motivation att fortsätta under så pass många veckor som jag gjorde (minns inte, men det var lääänge) var att köpa ketos-stickor på apoteket. De kunde jag kissa på och se att jag var i ketos och kände då att jag inte ville sabba den dagen, för varje dag i ketos gav mig större chans att gå ner, lite till. Så jag tog det dag för dag. Och jag hade faktiskt jättemycket stöd i min konsulent som jag köpte pulvret av, jag gick till henne en gång i veckan och vägde mig och pratade med henne, och hon peppade mig att fortsätta. 

Det som däremot var oerhört farligt, var när jag slutade. Jag gick upp alltihop på halva tiden det tagit att gå ner det. Så en benhård planering är mitt bästa tips till dig.

Jag tycker du är duktig som tar saken i egna händer när vården i din närhet inte ger dig stöd.
  • Soulstar
    Urmakarn skrev 2010-06-15 11:29:44 följande:
    Hej allihopa!
    Är ny härFörvånad å undrar lite saker.
    Min remiss är just skickad till Uppsala för bedömmning, kommer dom att ha någon invändning mot att jag har problem med min sköldkörtel (äter levaxin)? Jag har haft hypotyreos i ca 2år, kan det sätta stopp för en op?
    Tacksam för svar Glad
    lyckligjanuari skrev 2010-06-15 12:12:18 följande:
    Nån mer här i tråden som har hypotereos och äter levaxin och har gjort en gbp operation? Jag opererades för en månad sedan har gått ner dåligt och känt mig ganska nere nu har jag tagit blodprov och mitt tsh värde är för högt. Ingen har sagt till mig innan opertionen att operationen skulle påverka men det verkar som om den gjort det.

Nu är det iallafall skönt att få veta att det finns en orsak kändes inte kul att inte gå ner bra efter operationen nu vet jag varför
    Hej båda ni med trasiga sköldpaddor (Jag har haft hypo i 11 år). För mig var det absolut inget hinder för att få operationen godkänd, det var inte ens uppe på tapeten.

Det som är viktigt är att efter operationen kan det hända att kroppen inte tar upp de tabletter man äter lika bra, och det är därför viktigt att hålla stenkoll på hur man mår. Efter 11 år är det ju lätt för mig att känna igen tecknen på när jag får för lite medicin i mig, men har man inte varit sjuk så länge så kan det ju vara knepigare. Som lyckligjanuari skriver så innebär det ju att man känner sig hängig, orkeslös, och ofta ledsen. Sen blir det också fullständigt mission impossible att gå ner ett enda gram, för kroppen tillåter det inte, även om man lever på vatten. (När jag insjuknade tränade jag 5 dagar i veckan och käkade viktväktarmat till punkt och pricka, men jag gick inte ner ett endaste kilo).

Jag har inte märkt någon skillnad efter op, att jag skulle behöva äta mer Levaxin, men å andra sidan ligger jag på "max"dosen så mina marginaler är högre. Om man är ganska exakt inställd på en dos (som inte är lika hög) så har man ju ganska små marginaler om tarmen inte tar upp precis allt av medicinen som kroppen behöver.

Håller tummarna för dig Urmakarn att din remiss godkänns, och till dig lyckligjanuari kan jag bara säga att jag tror att jag vet så väl hur du känner dig just nu, förmodligen känns det j-ligt orättvist? Men nu har din läkare uppmärksammat problemet och du får hjälp att höja dosen, så nu kommer det börja snurra på för din del, det är bara en tidsfråga.
  • Soulstar
    Fragile Angel skrev 2010-06-15 12:24:05 följande:
    Lycka till!
    ¸ .• Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .•
    Hej!

Hur mår du? Hur går det med vikten?

Kram!
  • Soulstar
    Bellevue skrev 2010-06-15 09:05:43 följande:
    Vad gullig du är!
    Jo, jag vet att man inte bara kan börja äta igen....det är jättesvårt att veta hur man ska göra efter dieten. Jag hoppas på att diabetesrisken kan hjälpa mig med motivationen och att diabetessköterskan kan stötta mig på ett bra sätt.
    Jag kommer att äta i midsommar och även göra det sen också då och då, kanske en gång i veckan eller så beroende på hur bra det går att bara flyta. När familjen ät middag igår satt jag med och knaprade på gurkstavar. På naturdiets kartong(är det jag dricker nu)står det att även om man byter ut alla mål som jag gör så kan man ta en frukt eller lite sallad.
    Min erfarenhet är att antingen äter man ren kur (dvs pulver och enbart pulver och vatten såklart) eller så byter man ut ett eller flera mål om dagen till pulver istället. Om man går på ren kur en hel vecka och sen äter något kan man riskera att trilla ur ketos, och då får man börja om igen med de där asjobbiga första 3 dagarna. En del har trillat ur ketos på gurka, eller bara ett tuggummi (hur otroligt det än låter) så det finns egentligen ingen mat som är "safe" tyvärr. Protein, dvs ägg eller kött kan funka, om något gör det för dig.

Vad jag vill säga är att antingen så bestämmer du dig för ren kur, och då är mitt bästa råd från erfarenhet att undvika att äta en gång i veckan, det blir så otroligt mycket jobbigare i slutändan än vad det är värt. Eller så bestämmer du dig för att byta ut två mål om dagen till pulver, och då ser du till att proppa dig själv full med protein när du äter mat.

Jag försöker inte påstå att jag har massa sanningar, tänkte bara låta dig lära dig av mina misstag Och jag tycker fortfarande att du är jätteduktig som gör detta, heja heja!
  • Soulstar
    lyckligjanuari skrev 2010-06-15 12:39:01 följande:
    Tusen tack för ditt svar det har kännts trist men nu när jag vet varför så känns det mycket bättre nu börjar vikten rasa får jag hoppas.

Urmakarn hypon har inte varit något hinder för operation för mig iallafall
    Åh jag förstår så väl! Stor kram till dig, det kommer att släppa nu snart, jag lovar!
  • Soulstar
    Fragile Angel skrev 2010-06-15 12:16:56 följande:
    -28,5 kilo. Jösses!
    Såg nu att du redan hade rapporterat. Det är ju fantastiskt!!! Vad du är duktig Hur mår du??
  • Soulstar
    Fragile Angel skrev 2010-06-15 12:49:01 följande:

Jag mår bara bra, har inte ont alls i magen längre, ryggvärken (ländryggen) är som bortblåst. Dock har jag under den senaste veckan fått ont i höger sida, strax under revbenen, och den är så ihållande, gör riktigt ont, vet inte vad det är för knas.

Hur mår DU?
    Vad skönt att höra att magvärken är borta, och ryggvärken likaså. Har du ringt sjukhuset om värken under revbenen?

Jag mår nog ganska bra faktiskt, har gått ner 20,5 kilo och känner det tydligt när jag rör på mig. Inte längre helt galet andfådd när jag går uppför en backe eller trappa, och har till och med knölat ner mig själv i en kjol i storlek 44

Men det som är svårt för mig är att få i mig tillräckligt. Av både vätska och mat. Vissa dagar äter jag ingenting förrän på eftermiddagen, för jag känner ingen hunger (är grymt medveten om att det är fel och behöver förändras). Vatten sätter jag i halsen, och får ont i magen av, så jag har fortfarande grejer att lära mig.
  • Soulstar
    Bellevue skrev 2010-06-15 13:14:29 följande:
    Jag är helt säker på att du har rätt i det här och jag vet inte än hur jag ska göra. Egentligen tror jag nog att jag kommer att köra bara pulver fram till midsommar och efter midsommar byta ut ett eller två mål om dan.
    Berätta gärna varför det är viktigt att vara i ketos? Man går väl ner ändå? Hade inte hört talas om ketos innan jag körde GI för fem år sen.

Tack tack och hejja hejja själv Solig
    Klipper in lite info från nätet som jag tyckte förklarade bra.

Vad är ketos?
    Ketoner bildas när kroppen förbränner fett. Studier har visat att kroppen tar hjälp av ketonerna i förbränningen. Detta sparar muskelcellerna vid en viktminskning. Ketonerna ger dig dessutom ökad känsla av pigghet och dämpar hungerkänslorna. Detta upplever du efter ca 3 dygn. Tänk på att sockerfria tabletter/tuggummi innehåller både kalorier och kolhydrater. Den milda ketosen vid en viktminskning med pulverkur är inte att jämföras med det sjukliga tillstånd som kan uppträda vid diabetes.

Med andra ord. Är du i ketos mår du bättre än om du äter (även litegrann) och trillar ur. Absolut att man går ner även om man inte är i ketos, självklart. Men du kommer bättre, om du anstränger dig för att stanna i ketosfasen (om du nu skulle bestämma dig för att köra ren kur. Väljer du att byta ut några mål om dagen kan du ju högaktningsfullt strunta i ketos ).
  • Soulstar
    Fragile Angel skrev 2010-06-15 13:17:18 följande:
    Vatten får inte jag heller i mig, får ont i magen av det. Det händer att jag inte heller äter förens på eftermiddagen. Skitdumt!

Grattis till dina tappade kilon.

Idag kom jag i en tröja i storlek 44 .
    Jag vet, det är så dumt! Vi får skärpa oss båda två helt enkelt

Tack till grattiset, det känns bra faktiskt
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)