Urmakarn skrev 2010-06-15 11:29:44 följande:
Hej allihopa!
Är ny här

å undrar lite saker.
Min remiss är just skickad till Uppsala för bedömmning, kommer dom att ha någon invändning mot att jag har problem med min sköldkörtel (äter levaxin)? Jag har haft hypotyreos i ca 2år, kan det sätta stopp för en op?
Tacksam för svar

lyckligjanuari skrev 2010-06-15 12:12:18 följande:
Nån mer här i tråden som har hypotereos och äter levaxin och har gjort en gbp operation? Jag opererades för en månad sedan har gått ner dåligt och känt mig ganska nere nu har jag tagit blodprov och mitt tsh värde är för högt. Ingen har sagt till mig innan opertionen att operationen skulle påverka men det verkar som om den gjort det.
Nu är det iallafall skönt att få veta att det finns en orsak kändes inte kul att inte gå ner bra efter operationen nu vet jag varför
Hej båda ni med trasiga sköldpaddor

(Jag har haft
hypo i 11 år). För mig var det absolut inget hinder för att få operationen godkänd, det var inte ens uppe på tapeten.
Det som är viktigt är att efter operationen kan det hända att kroppen inte tar upp de tabletter man äter lika bra, och det är därför viktigt att hålla stenkoll på hur man mår. Efter 11 år är det ju lätt för mig att känna igen tecknen på när jag får för lite medicin i mig, men har man inte varit sjuk så länge så kan det ju vara knepigare. Som lyckligjanuari skriver så innebär det ju att man känner sig hängig, orkeslös, och ofta ledsen. Sen blir det också fullständigt mission impossible att gå ner ett enda gram, för kroppen tillåter det inte, även om man lever på vatten. (När jag insjuknade tränade jag 5 dagar i veckan och käkade viktväktarmat till punkt och pricka, men jag gick inte ner ett endaste kilo).
Jag har inte märkt någon skillnad efter op, att jag skulle behöva äta mer Levaxin, men å andra sidan ligger jag på "max"dosen så mina marginaler är högre. Om man är ganska exakt inställd på en dos (som inte är lika hög) så har man ju ganska små marginaler om tarmen inte tar upp precis allt av medicinen som kroppen behöver.
Håller tummarna för dig Urmakarn att din remiss godkänns, och till dig lyckligjanuari kan jag bara säga att jag tror att jag vet så väl hur du känner dig just nu, förmodligen känns det j-ligt orättvist? Men nu har din läkare uppmärksammat problemet och du får hjälp att höja dosen, så nu kommer det börja snurra på för din del, det är bara en tidsfråga.