• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • MizzPiggy

Kom o tänka på de innan idag, med tanke på att de va 4 månader väntetid för bedömning till Ljungby , så lär de va fler än jag som hörde om deras korta köer ..
    För 4 månaders väntetid är ju knappast en liten kö till ett sjukhus som sägs ha flera gbp kirurg team..
    Någon som vet något om De?

• sabinaa
    MinFamiljj skrev 2011-01-04 19:08:02 följande:
    Men sabinaa har du inte op tid den 12 jan?? Inte blir du op på en fredag! Kramiz
    Hahahah! Nä, jisses vad fel det kan bli! Jag måste ha reagerat eftersom min son fyller år den dagen, Och jag hoppas så att jag får komma hem den dagen och fira min 4 åriga son!

Så lite speciel är den nog..... =)
    OoOoOo Wille Och Svante oOoOoO
  • sabinaa
    BohusM skrev 2011-01-04 20:15:51 följande:
    I min kalender är den 12 januari en Onsdag i allafall.... Jag opereras den 11 och det är i allafall en Tisdag... Du har nog kollat fel på månad.. :)
    Hon menar nästa fredag! Så fel det kan bli allting!
    OoOoOo Wille Och Svante oOoOoO
  • Tjohalia
    sweety88 skrev 2011-01-04 20:50:19 följande:
    Ja, jag med men jag var inte helt hundra om det var samma kirurg som var på infon som jag skulle träffa, minnet är bra men kort men han verkar lätt och ha med och göra!! Jag är ändå nervös inför morgondagen, antar man inte vill ropa hej förren man är över ån :) Dom sa inget åt dig om när man lämnar blodgruppering? Iofs får jag fråga själv imorgon. Hoppas jag inte bara går vilse nu på sunderbyn ;) Tyckte det var nog svårt sist jag var där och skulle upp till kirgin för anmäla mig bara.
    Grattis till din optid, du får gärna skriva om du vill prata lite. Har inte hittat så många härifrån norr som ska göra en :) förresten vilket datum var du på infoträffen?
    Nä jag ville inte heller ropa hej, men det gick så enkelt idag så om du uppfyller alla kriterier så kan du nog känna dig ganska lugn, jag blev inte alls hårt ansatt med en massa frågor och så.
    Blodgruppering nämnde dom faktiskt inte så det vet jag inte, men jag ska ju på nåt besök på vårdcentralen (invägning innan flytet startar) så det kanske görs då.
    När du kommer in i huvudentren ska du bara fortsätta rakt fram tills du hittar rätt hissar (det står ju i brevet vilket trapphus det är)och sen upp på 5:e våningen! Jag hade också svårt att hitta på gruppinfon, men det gick lättare idag!
    Jag tror att jag var på gruppinfon i början av juni, typ den 2:a eller nåt, men jag minns inte exakt. Jag pratar gärna med dig, skulle vara kul att få följas åt med nån som ska opas på samma sjukhus ungefär samtidigt!
    Flicka 050414 * Pojke 070309
  • Zodic
    Mli79 skrev 2011-01-04 20:00:31 följande:
    Fy vad mitt kvällsmatsug är tillbaka. Det höll sig borta länge, men nu är det tillbaka. Jag äter regelbundet och bra mat, men ändå är jag som konstant hungrig. Mättnadskänslan när jag äter håller i sig typ 45 minuter, sen är det dags att kolla i skåpen igen. Om jag känner efter så är jag nog egentligen inte särskilt hungrig utan bara sugen på något. Skitjobbigt! Det var ju såhär jag gjorde för att gå upp alla kilon, vill inte göra om det.  Jag löser det hitills med att dricka massor med vatten och te och att fylla på med lite frukt och grönsaker mellan de "riktiga" målen. Jag ska kämpa med att äta min mat långsammare och se om det hjälper. Snart så blörjar skolan igen och den normala vardagen och då hoppas jag att jag kan komma in i bra rutiner igen.
    Jag har också det, fast brukar gå iaf 1,5-2 timmar mellan, men dricker en hel del te och äter knäckebröd. Det kan man väl ändå äta en del utan att det är så onyttigt? 
  • kurilill
    Mli79 skrev 2011-01-04 21:05:13 följande:
    7 månader sedan
    Går du fortfarande ner i vikt? Är så himla rädd att det här ska bli ännu ett misslyckande - rasa i vikt och sen gå upp igen. Är du sugen, men kan inte äta lika mycket som förr eller skulle du kunna äta lika mycket nu igen om du ville?
  • zookie

Jag börjar ifrågasätta ,mig själv nu vet inte om jag vill detta tillräckligt mycket...eller så är det pms och barnlängtan som gör att jag tvivlar .....jäkla hormonerSkrikandes

• PetraD
    sabinaa skrev 2011-01-04 08:57:52 följande:
    Ni som flöt 2 veckor innan op. Minns ni hur mycket ni gick ner? Och om ni vill avslöja startvikten hade det också varit kanon.

Jag läste nämligen i en blogg om en tjej som bara gått ner 3 kilo på 2 veckors flyt och kirurgen var väldigt misstänksam mot henne och ville knappt opa henne. Hon svor att hon flytit i 2 veckor. Jag är jättenojig. Jag har gått ner 4,4 kilo på 6 dagar. Jag fuskade tyvärr lite på nyår. Men jag äter nästan max bara 800 kcal.

I söndags hade jag svårt att få ner skiten. Jag drack 3 drinkar under dagen och fick knappt i mig hälften. Jag fixade då en kycklinsallad till mig själv. Då låg jag på 670 kcal för hela dagen.

Usch, vad nervös jag är för att bli nekad.
    jag flöt en gång för några år sedan, var inte innan op. men spelar väl ingen roll.., flöt i två veckor och gick ner ca 9kg
  • PetraD
    Lalalong skrev 2011-01-04 13:11:25 följande:
    Ja, om inte annat så ska dom väl blekna efterhand hoppas jag, så man kanske bara sen känner alla ärren!

Härligt att läka så fint!

Det går bra! Har lite svårt att äta 7 gånger om dagen, så jag har rationaliserat ner det till 6 måltider. Jag mår bra och har bra värden, så det verkar inte göra något.
    Har gått ner 23,5 kg nu och trots att det bara är ungefär 1/3 av allt jag vill gå ner så känner jag redan stor skillnad i mående och i ork!! Jag har inte haft ont i svanken när jag stått och gått länge på ett tag nu och det är en stor befrielse!

Jag känner mig också snyggare än på länge!! Jag började resan med strl 52/54 i överdelar och leggings och 54/56 i jeans. Nu kan jag ha nästan allt i XL på H&M (Inte BiB utan vanliga kläder...) och t.om lite i L, i överdelar. XL på Gina Tricot funkar också, vilket är helt underbart!! Sifferstorlekar på vanliga avdelningar går ju oftast upp till 44/46 bara och det kan jag inte ha, men är det XL så vågar jag mig på att testa och oftast går det faktiskt på på just H&M och Gina.
    Samma med leggings då, kan ha XL och L där. I Jeans och andra byxor har jag strl 50... Fast på Lindex köpte jag ett par i 48 och dom har töjt sig, så jag borde tagit 46 istället. Även om just dom byxorna var stora i storlek så är det en jäkla känsla att gå i ett par byxor i strl 46 när jag hade 54 för 2 månader sen

Allt detta gör att självförtroendet är på topp!!!
    I morgon drar jag och en kompis till Oslo på kryssning och vi ska ut och klubba för första gången på evigheter. Jag kommer vara snyggare än på länge och kommer dansa mer än på länge och det ska bli så jäkla roligt.
    LIvet leker helt enkelt. Varför gjorde man inte detta tidigare???  
    härligt. vilka framsteg. stort grattis
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)