• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • MrsQ

Det första som sker när man går ner i vikt är att fettet på levern försvinner.

• MinFamiljj
    salsajenny skrev 2011-01-05 17:53:03 följande:
    Hej, nu hoppar jag in här igen med några frågor, hoppas nån kan svaren och kan hjälpa mig!

Varför ska man flyta innan op?

Av vilken anledning ska man det? Är det för att man måste gå ner lite innan op och det är det enda sättet doktorn tror man klarar det på (som var ett av skälen min kirurg gav mig) eftersom det är så hårt?
     Eller är det för att man ska sluta äta strax innan op så att magsyran regleras och förbereds inför tiden efter op? Eller är det för att några av kroppens organ kräver "ingen fast föda"?

Eller vad kan det finnas för skäl till flytperioden?

Anledningen till att jag undrar är att jag började flyta i måndags, men har ännu inte fått nån op-tid. Jag ska prata med dietisten i kalmar den 2 feb, efter det bestäms tid för op, vilket då kan dröja ett tag till, alltså. Jag kände att jag måste ta tag i allting redan nu om jag ska orka med vardagen, och allt jag går ner innan op är ju bra. 10% ska jag ner innan op, vilket läkaren sa jag klarar om jag flyter stenhårt i 4 veckor.

Jag vill bara veta om jag kan flyta "inte så stenhårt" , dvs äta lite proteiner på kvällen när magen bara skriker av hunger, och förhoppningsvis hamna i ketos ändå, och om kanske 4-6 veckor har jag kanske gått ner det jag ska, men då finns det tid kvar innan open. Kan jag då äta ett litet riktigt mål mat om dagen och flyta resten av dagen, och ändå vara okej inför open? fast jag ätit lite mat ända fram till open eventuellt?

Nån som fattar hur jag menar? Skrattande

Och som kan svara på mina frågor? Tungan ute
    Ska minska fettet runt dina organ, framför allt levern.
  • MinFamiljj

Dom e ute efter en låg diet som gör att du minskar fettet runt levern så att det inte blir skadad vid open!

• Full av förhoppning
    salsajenny skrev 2011-01-05 17:53:03 följande:
    Hej, nu hoppar jag in här igen med några frågor, hoppas nån kan svaren och kan hjälpa mig!

Varför ska man flyta innan op?

Av vilken anledning ska man det? Är det för att man måste gå ner lite innan op och det är det enda sättet doktorn tror man klarar det på (som var ett av skälen min kirurg gav mig) eftersom det är så hårt?
     Eller är det för att man ska sluta äta strax innan op så att magsyran regleras och förbereds inför tiden efter op? Eller är det för att några av kroppens organ kräver "ingen fast föda"?

Eller vad kan det finnas för skäl till flytperioden?

Anledningen till att jag undrar är att jag började flyta i måndags, men har ännu inte fått nån op-tid. Jag ska prata med dietisten i kalmar den 2 feb, efter det bestäms tid för op, vilket då kan dröja ett tag till, alltså. Jag kände att jag måste ta tag i allting redan nu om jag ska orka med vardagen, och allt jag går ner innan op är ju bra. 10% ska jag ner innan op, vilket läkaren sa jag klarar om jag flyter stenhårt i 4 veckor.

Jag vill bara veta om jag kan flyta "inte så stenhårt" , dvs äta lite proteiner på kvällen när magen bara skriker av hunger, och förhoppningsvis hamna i ketos ändå, och om kanske 4-6 veckor har jag kanske gått ner det jag ska, men då finns det tid kvar innan open. Kan jag då äta ett litet riktigt mål mat om dagen och flyta resten av dagen, och ändå vara okej inför open? fast jag ätit lite mat ända fram till open eventuellt?

Nån som fattar hur jag menar? Skrattande

Och som kan svara på mina frågor? Tungan ute
    jag opades på aleris och de ville bara att jag skulle ner SNABBT i vikt... om jag gjord det av sallad eller flyt eller choklad spelade ingen roll... bara jag gick ner snabbt det jag skulle innan op
    becoming me
  • MrsQ
    salsajenny skrev 2011-01-05 18:35:42 följande:
    så det är bara själva viktminskningen de vill åt, inte att man tvunget bara ska äta flytande föda kloss intill open, alltså?
    Jag klarade inte av flytet så jag åt så det bara vart ca 800kalorier per dag. Det blev mycket woker
    Kirurgen sa att jag varit duktig då min lever så ut som på en normalviktig.
    Å då gick jag bara ner 3-4 kg.
  • salsajenny
    MinFamiljj skrev 2011-01-05 18:40:17 följande:
    Dom e ute efter en låg diet som gör att du minskar fettet runt levern så att det inte blir skadad vid open!
    okej, då var det som jag hoppades då alltså. =) 4 veckors strikt flyt kan jag nog stå ut med om jag vet att jag får börja äta en måltid om dagen sen fram till open. =)

(min morbror har gjort en gbp och mamma dillade igår nåt om att han sagt att man skulle förstöra flytet om man åt riskakor med smak, istället för naturella riskakor när man absolut bara måste ha nåt att tugga på. det skulle tydligen ha nåt med magsyrorna att göra då, att kryddorna skulle sabba" den effekten....? Det är inget ni hört om alltså?) "
  • Stjärnan88

Nu har jag varit rökfri i lte mer än en månad fy vad tufft det har varit med en massa tårar och hårt kämpande.
    och snart är det min tur  att få op det ska bli min tur i början på mars och jag är så lycklig, Den största rädslan jag har är att jag ska tappa allt mitt håår. :( Hur mycket hår tappar man egentligen?? Någon mer som ska op i Växjö eller har gjort det?

• MinFamiljj

Salsajenny det bästa är att ringa till dietisten och höra vad dom har för riktlinjer. Sjukhusen har så olika. Bara så att du inte äter och sedan inte får din op!

• Jejja78

Stjärnan88: har varit opad snart en månad och än så länge inte tappat ett strå men det kan ju komma

Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)