• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • trollbottom

Ni som opererat er på Ersta, hur länge har ni fått stannat? I mina papper står det över natten men jag hade fått för mig att det var mer än över en natt

Vänd dig inte till ondskan, om du föredrar lycka framför olycka.
  • lisalove
    trollbottom skrev 2011-01-05 04:15:49 följande:
    Ni som opererat er på Ersta, hur länge har ni fått stannat? I mina papper står det över natten men jag hade fått för mig att det var mer än över en natt
    Jag opades på en ons och åkte hem fre em. Tre dagar och två nätter på Ersta blev det.
  • MinFamiljj
    opades på tisdagen åkte hem torsdagen...
  • J L86

Hej tråden.
    jag börja bli lite nojjig här. Jag står stilla i vikt och gjort det 2 veckor kanske.... vad gör jag för fel? man blir ju orolig lixom.... opades den 28okt. gått ner total 25kg med flytet då. men nu står det stilla.... tycker jag äter rätt och börjat träna men inget händer =(

är det såhär i bland eller e det nått som jag gör fel??? orolig!!!

• Jejja78

På måndag är det 4 veckor sedan op ! Tror ni att jag kan dricka juice med fruktkött redan nu ? Är trött på att sila

• MrsQ
    J L86 skrev 2011-01-05 09:53:54 följande:
    Hej tråden.
    jag börja bli lite nojjig här. Jag står stilla i vikt och gjort det 2 veckor kanske.... vad gör jag för fel? man blir ju orolig lixom.... opades den 28okt. gått ner total 25kg med flytet då. men nu står det stilla.... tycker jag äter rätt och börjat träna men inget händer =(

Jag tror inte att det är något fel alls   Kan inte förklara vad som händer men kroppen måste väl ställa om sig ibland.
    Själv har jag gått ner 20 kg och opererades 3 nov.
    Har stått stilla lite till o från...
  • erajka
    kurilill skrev 2011-01-05 00:11:03 följande:
    Går du fortfarande ner i vikt? Är så himla rädd att det här ska bli ännu ett misslyckande - rasa i vikt och sen gå upp igen. Är du sugen, men kan inte äta lika mycket som förr eller skulle du kunna äta lika mycket nu igen om du ville?
    Jag går fortfrande ner i vikt och det är 13 månader sedan jag opade mig, jag äter ganska normalstora portioner.  Vissa dagar är jag supersugen på ALLT. Men kan inte äta för mkt, det stoppar på något vis..
  • METAMORPHOSIS
    Jag opererades på en måndag, åkte hem lunchtid på onsdagen.
  • MrsQ
    Jag opererades på onsdagen och åkte hem lunchtid fredag !
  • Lattjo
    J L86 skrev 2011-01-05 09:53:54 följande:
    Hej tråden.

Du har gått ner 25 kg på väldigt kort tid, du måste ge din kropp tid att hinna med. Oroa dig inte, det kommer att komma igång igen men det är inte ovanligt att man hamnar på en platå precis som när man går på en vanlig diet. Ge det tid, din kropp kommer säkert börja släppa ifrån sig lite snart igen. Om du äter det du ska enligt dina direktiv gör du inget fel, din kropp vill bara vila lite :)
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)