• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • salsajenny

Kurilill: jag frågar om en månad när jag ska ha telefontid m dietisten då. Det lär finnas tid till 4 v flyt efter det om det nu inte funkar med rent flyt nu.

Ja riskakor är ju dumt, men jag kan inte förstå att såna m smak skulle vara värre än de naturella?

Har haft det jobbigt ikväll och fått äta tre ägg och en halv förpackning keso för att inte bli galen. Hoppas bara inte det förstör min väg mot ketos... Är ju bara dag tre idag...

• METAMORPHOSIS
    Stjärnan88 skrev 2011-01-05 18:48:22 följande:

Nu har jag varit rökfri i lte mer än en månad fy vad tufft det har varit med en massa tårar och hårt kämpande.
    och snart är det min tur  att få op det ska bli min tur i början på mars och jag är så lycklig, Den största rädslan jag har är att jag ska tappa allt mitt håår. :( Hur mycket hår tappar man egentligen?? Någon mer som ska op i Växjö eller har gjort det?

Jag har varit opererad i 10 månader, och jag har tappat mer än hälften av mitt hår , skittrist, men det växer ut igen. Jag ser redan en massa strån sticka ut på skallen (= det börjar växa igen ).
  • Tjohalia
    salsajenny skrev 2011-01-05 18:35:42 följande:
    så det är bara själva viktminskningen de vill åt, inte att man tvunget bara ska äta flytande föda kloss intill open, alltså?
    Till mig har dom sagt att det måste ske en SNABB viktminskning för att fettet från levern ska försvinna och den ska minska i storlek. Därför får jag inte börja flyta förrens 4 veckor före operationen.
    Flicka 050414 * Pojke 070309
  • Tjohalia
    salsajenny skrev 2011-01-05 18:45:20 följande:
    okej, då var det som jag hoppades då alltså. =) 4 veckors strikt flyt kan jag nog stå ut med om jag vet att jag får börja äta en måltid om dagen sen fram till open. =)

(min morbror har gjort en gbp och mamma dillade igår nåt om att han sagt att man skulle förstöra flytet om man åt riskakor med smak, istället för naturella riskakor när man absolut bara måste ha nåt att tugga på. det skulle tydligen ha nåt med magsyrorna att göra då, att kryddorna skulle sabba" den effekten....? Det är inget ni hört om alltså?) "
    Jag fick veta att om jag blir sugen på att tugga på nåt (vilket man ju kan bli när allt man äter är flytande) så rekomenderade dom gurka eftersom det i princip bara innehåller vetten. Morötter fick jag ta i enstaka fall, men det innehåller egentligen för mycket kolhydrater så hon varnade mig från att äta för mycket av dem. Riskakor ska jag knappast äta öht, varken med eller utan smak.
    Jag kommer börja flyta i mitten av mars, och då är det bara flytande kost, kalorifri dryck (vatten, kaffe utan mjölk, kolsyrat vatten) och gurka som gäller. Det kommer säkert bli skittufft, men jag har gett mig den på att fixa det!
    Flicka 050414 * Pojke 070309
  • Elwi

Hej alla!

Det var ett tag sen jag skrev, har nog inte varit inne sen precis efter OP.

Jag opades på Ersta den 20e oktober 2010 och har gått ner 17 kg från 102-84 på dessa månader.
    Helt otroligt roligt! Jag känner mig inte "fet" längre, överviktig - ja- men inte FET!
    Jag kommer i massvis med kläder, byxor och kjolar i st. 42 .... innan hade jag 46-48

Än så länge funkar det jättebra att äta och dricka.
    Har inte dumpat än , vad jag vet.... håller mig borta från socker och fet. Det mår jag illa av.
    Äter ca 2 dl / måltid.

Just ni lever jag på all positiv feedback jag från  alla i min närhet.
    Ser fram emot en sommar jag slipper stå i vassen och skämmas.

Gott nytt på er alla, ni har varit ett oerhört stöd i min resa fram till operationen.

Kram!!! 

• kurilill
    Elwi skrev 2011-01-05 22:47:27 följande:
    Hej alla!

Det var ett tag sen jag skrev, har nog inte varit inne sen precis efter OP.

Jag opades på Ersta den 20e oktober 2010 och har gått ner 17 kg från 102-84 på dessa månader.
    Helt otroligt roligt! Jag känner mig inte "fet" längre, överviktig - ja- men inte FET!
    Jag kommer i massvis med kläder, byxor och kjolar i st. 42 .... innan hade jag 46-48

Än så länge funkar det jättebra att äta och dricka.
    Har inte dumpat än , vad jag vet.... håller mig borta från socker och fet. Det mår jag illa av.
    Äter ca 2 dl / måltid.

Just ni lever jag på all positiv feedback jag från  alla i min närhet.
    Ser fram emot en sommar jag slipper stå i vassen och skämmas.

Gott nytt på er alla, ni har varit ett oerhört stöd i min resa fram till operationen.

Kram!!! 
    Grattis! Vad hade du för bmi innan? Räknar du med flytet i de kilona? Och 102-84 blir btw 18kg ;)
  • PetraD

det prat om att chocka kroppen lite med flyt, om man står stilla; då måste man väl nästan dela upp "portionerna" ännu mer. för blir ju ofta ganska mycket...

• pluvdo

Nu har kanske någon redan ställt denna frågan, men tråden är så lång så jag orkar inte läsa igenom.

Är väntetiden alltid lika lång om man skall göra en gastric bypass-operation (inte privat) eller får man företräde om man är väldigt stor?

Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)