• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • MrsQ

Vad olika det är med maten!!
    JAg äter väldigt lite (tyvärr) men har ingen matlust alls o vissa saker vågar jag inte prova heller.

Däremot så har jag ätit choklad o det går bra , lite för bra tycker jag...
    Jag mår lite småilla hela tiden o tycker att det är jobbigt att man måste äta överhuvetaget!
    Kan inte få i mig alla dessa måle men jag ska bättra mig .-)

Sen det där med kläder...jag har inhandlat på rea lite olika sorter i olika storlekar, man vet ju inte när man är var i vikten.

Tror själv inte på att jag kommer bli normal men men...

Sen undrar jag om någon här har köpt en doseringsask? Jag har sänt ut min syster i Sverige på jakt efter en bra fin, får se om hon får napp...

• MrsQ
    METAMORPHOSIS skrev 2011-01-07 20:19:18 följande:
    Jag har ätit antibiotika i två olika omgångar, men det biter inte. Två olika sorter samtidigt.

Dom pratar ju om en operation, men jag vet inte vad dom väntar på. Ska KRÄVA att få prata med en dr på måndag.
    Fy fasiken...jag tycker så synd om dig som får lida så !
    Nu ska du få behandling så du kan börja njuta av dig nya jag...Det är vad jag tycker iallafall...
  • 1638

Hör o häpna... har fått börja med bälte i byxorna....
    Drar typ 38/40 i jeans.... och M ( 40) tröjor......
    Gått från D 115 till B80 i bh o de blöta raggsockorna är tamejf-n inte roliga nu....
    Men vad är väl en bal på slottet......?

• Annicka
    MrsQ skrev 2011-01-07 23:12:16 följande:
    JAg äter väldigt lite (tyvärr) men har ingen matlust alls o vissa saker vågar jag inte prova heller.

Jag mår lite småilla hela tiden o tycker att det är jobbigt att man måste äta överhuvetaget!

Sen det där med kläder...jag har inhandlat på rea lite olika sorter i olika storlekar, man vet ju inte när man är var i vikten.

Sen undrar jag om någon här har köpt en doseringsask? Jag har sänt ut min syster i Sverige på jakt efter en bra fin, får se om hon får napp...
    Jag har en dosigeringsask och den köpte jag på apoteket!
    Kram Annicka
  • Philippa
    Jejja78 skrev 2011-01-07 20:27:55 följande:
    Hur länge efter op började ni äta färska grönsaker typ sallad och tomat ?
    När jag åt flytperioden så åt jag tomater och gurka.... ca 3 veckor efter op.... gick kanonbra!
  • chamar75
    METAMORPHOSIS skrev 2011-01-07 17:19:05 följande:

Jag orkar inte mer nu... Mitt jävla magsår tar knäcken på mig. När f*n ska jag bli kvitt skiten?!

Jag ska börja arbetsträna på tisdag, efter 9 år som sjukskriven. Hur tusan ska det gå, då jag inte får behålla ngn mat, jag är så orkeslös. Den 1:a mars ska jag börja jobba på riktigt...

Hoppas verkligen att du får bukt med det där snart, måste vara fruktansvärt jobbigt! Det borde ju finnas nåt de kan göra åt det där!!! Håller alla tummar jag har för att det ordnar sig!
  • Lattjo
    Jejja78 skrev 2011-01-07 20:27:55 följande:
    Hur länge efter op började ni äta färska grönsaker typ sallad och tomat ?
    Jag har smakat lite tomat för några dagar sen men igår åt jag gurka som jag dippade lite försiktigt i dipp när resten av familjen åt chips. Mycket gott och det gick hur bra som helst. På måndag är det 3 veckor sen min op.
  • Lattjo
    METAMORPHOSIS skrev 2011-01-07 17:19:05 följande:

Jag orkar inte mer nu... Mitt jävla magsår tar knäcken på mig. När f*n ska jag bli kvitt skiten?!

Jag ska börja arbetsträna på tisdag, efter 9 år som sjukskriven. Hur tusan ska det gå, då jag inte får behålla ngn mat, jag är så orkeslös. Den 1:a mars ska jag börja jobba på riktigt...

Usch vad jobbigt du har det! Jag hoppas verkligen att du får hjälp snart för såhär kan du ju inte ha det! Kram!
  • Lattjo
    MrsQ skrev 2011-01-07 23:12:16 följande:

Det är lätt för mig att sitta och säga att du ska äta mer men jag tror att det kan vara nyckeln till ditt illamående. Jag har insett att om jag inte äter ordentligt blir jag illamående och det går endast över om jag äter. Jag förstår att det inte är lätt att äta när man mår illa för det är skitjobbigt...

Jag har en liten dosett jag köpte till min sambo på apoteket men han tyckte det var så gubbigt att använde den (han fick hellre ep-anfall för att han glömde medicinen). Den är inte så fin men den fyller sitt syfte :) Skulle jag hitta en fin rosa skulle jag slå till direkt :)
  • Lattjo
    1638 skrev 2011-01-08 04:45:11 följande:
    Hör o häpna... har fått börja med bälte i byxorna....
    Drar typ 38/40 i jeans.... och M ( 40) tröjor......
    Gått från D 115 till B80 i bh o de blöta raggsockorna är tamejf-n inte roliga nu....
    Men vad är väl en bal på slottet......?
    Wow vad härligt det måste vara :)
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)