• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • MrsQ
    Lattjo skrev 2011-01-08 10:17:20 följande:
    Det är lätt för mig att sitta och säga att du ska äta mer men jag tror att det kan vara nyckeln till ditt illamående. Jag har insett att om jag inte äter ordentligt blir jag illamående och det går endast över om jag äter. Jag förstår att det inte är lätt att äta när man mår illa för det är skitjobbigt...

Jag har en liten dosett jag köpte till min sambo på apoteket men han tyckte det var så gubbigt att använde den (han fick hellre ep-anfall för att han glömde medicinen). Den är inte så fin men den fyller sitt syfte :) Skulle jag hitta en fin rosa skulle jag slå till direkt :)
    Jo jag vet ju att det är så  Men jag har hamnat i en ond cirkel.
    Som nu på morgonen åt jag en smörgås men avokado och salami.
    Åt upp den på 15 min.
    Sitter nu i soffan o mår lite dåligt. Känns som om jag ätit 7 mackor...

Då blir det så jobbigt att äta tycker jag. Vill inte tvinga mig men jag måste...
  • Lattjo
    MrsQ skrev 2011-01-08 10:29:04 följande:
    Jo jag vet ju att det är så  Men jag har hamnat i en ond cirkel.
    Som nu på morgonen åt jag en smörgås men avokado och salami.
    Åt upp den på 15 min.
    Sitter nu i soffan o mår lite dåligt. Känns som om jag ätit 7 mackor...

Då blir det så jobbigt att äta tycker jag. Vill inte tvinga mig men jag måste...
    Jag förstår precis, jag har också varit där och är där fortfarande ibland. Det är skitjobbigt att tvinga i sig mat när man inte alls vill, dessutom känns det ju så fel, iaf för mig... Igår orkade jag inte så jag gick och la mig tidigt på kvällen istället för att äta nått men någonting säger mig att jag behövde det då jag sov i 12 timmar :)

Jag hoppas det blir lite lättare för dig, inget kul att man ska behöva må illa :(
  • capobranco

Jag undrar om det är några här som gjort sin operation på sofiahemmet? i så fall var de bra? hur länge fick ni stanna? och hur mådde ni direkt efter?

Fortfarande väldigt nervös och förväntasfull men ni här har hjälpt mig att bli av med lite av nervositeten tack :)

• Annicka
    capobranco skrev 2011-01-08 12:44:24 följande:
    Jag undrar om det är några här som gjort sin operation på sofiahemmet? i så fall var de bra? hur länge fick ni stanna? och hur mådde ni direkt efter?

Fortfarande väldigt nervös och förväntasfull men ni här har hjälpt mig att bli av med lite av nervositeten tack :)
    Jag gjorde min op den 20/1-10 på sophiahemmet och dom var kanon bra och jag stannade 2dagar och jag mådde bra efter åt.

Lycka till!
    Kram Annicka
  • capobranco
    Annicka skrev 2011-01-08 15:29:09 följande:
    Jag gjorde min op den 20/1-10 på sophiahemmet och dom var kanon bra och jag stannade 2dagar och jag mådde bra efter åt.

Lycka till!
    Kram Annicka
    Tack!  2 dagar säger du är det 2 dagar efter op eller totalt? skönt att höra att de var bra :)
  • PetraD
    Lattjo skrev 2011-01-07 13:18:32 följande:
    Mina råd är 1 dl, kött/fisk/kyckling, 1 dl pasta/potatis/ris och 1 dl grönsaker plus sås (typ ½ dl grönsaker och ½ dl sås). Men det är jätteolika från sjukhus till sjukhus. Jag fick lära mig att man alltid ska prioritera proteinet och låta grönsakerna gå sist. Känns jättekonstigt när man annars alltid ätit mest grönsaker :)
    jag fick veta av min dietist att ska äta proteiner först, sen grönsaker och sist kolhydrater
  • PetraD
    zookie skrev 2011-01-07 17:03:41 följande:
    Jag känner det är svårt att uppskatta hur mycket man verkligen hinner gå ner till sommaren och vilken storlek man kommer ha. Op den 3 Feb till juni är det sen 4 månader någon som kan uppskatta på ett ungefär??
    jag gjorde min op 2/2 och vägde då 107kg
    4mån senare hade jag gått ner till 86kg
  • zookie
    PetraD skrev 2011-01-08 16:54:14 följande:
    jag gjorde min op 2/2 och vägde då 107kg
    4mån senare hade jag gått ner till 86kg
    så ca 20-25 kilo då. ?
  • Lalalong
    zookie skrev 2011-01-07 17:03:41 följande:
    Jag känner det är svårt att uppskatta hur mycket man verkligen hinner gå ner till sommaren och vilken storlek man kommer ha. Op den 3 Feb till juni är det sen 4 månader någon som kan uppskatta på ett ungefär??
    Har inte varit opad i 4 månader ännu. Men vägde 135 innan flytet. Opererades 13/10 så snart 3 månader sen. Har gått ner 24 kg. Hoppas på i alla fall dryga 30 innan det gått 4 månader. 

Men det lär ju absolut på hur mycket man väger innan också.  
    Klara 060504, Alva 100117
  • PetraD
    capobranco skrev 2011-01-08 12:44:24 följande:

jag gjorde min op på sophiahemmet 2/2 förra året
    de var toppen, helnöjd. jag kom till sthlm 1/2 gjorde open dagen efter/tisdag och åkte hem på torsdagen.
    jag mådde jättebra
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)