• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • Linda J

Undrar vart man ska ända sig om man skulle vilja ha hjälp med med GBP.
    Har ett BMI på 39. Är rädd för att få diabetes och massa andra följdsjukdomar. Då detta ligger i familjen.
    Har dock inte ätit mig till dom här 39 i BMI, De flesta i min släkt är/var storvuxna.
    Har provat att träna. Har gått ner kanske några kilo men sen står det helt stilla...Vad gör man??

Vart vänder jag mig????  =(((

• trollbottom
    littlemisstrouble skrev 2011-01-12 08:59:50 följande:
    åh va bra med en annan nattarbetare som gör samma sak. du går gärna berätta hur det går antingen här eller i min gb eller nåt. är så fundersam på hur jag ska göra med ätande och flytande under de nätter jag jobbar.
    Dietisten på Ersta tyckte jag skulle ställa klockan och äta på dagarna. Men det kommer jag inte att göra. Jag kommer äta på nätterna när jag faktiskt är vaken
    Vänd dig inte till ondskan, om du föredrar lycka framför olycka.
  • Nettan1982

Linda J: Vänd dig till din vårdcentral och prata med en läkare där så kan de säkert skicka en remiss till ett sjukhus som utför operationen.

Har en fråga om kalorier. Vet ngn hur ens upptag är nu när man är opererad? Om jag äter 1000kcal tar kroppen upp alla eller hur funkar det?

• Mary Jo
    Linda J skrev 2011-01-12 09:12:20 följande:
    Undrar vart man ska ända sig om man skulle vilja ha hjälp med med GBP.
    Har ett BMI på 39. Är rädd för att få diabetes och massa andra följdsjukdomar. Då detta ligger i familjen.
    Har dock inte ätit mig till dom här 39 i BMI, De flesta i min släkt är/var storvuxna.
    Har provat att träna. Har gått ner kanske några kilo men sen står det helt stilla...Vad gör man??

Vart vänder jag mig????  =(((
    Du vänder dig till din vårdcentral och ber en läkare om en remiss!
  • Teddybjörnen Fredriksson01

Shit vilken träningsvärk jag har i dag .
    Tränade på gymmet i går, för första gången på lääänge .
    Det kändes iallafall skönt att jag slapp kånka runt på de 18 kilona jag gått ner sedan open (19/10).
    Nu ska jag bara komma in i en kontinuitet med träningen

• Lattjo
    BohusM skrev 2011-01-11 14:42:18 följande:
    NU ÄR JAG OP:AD OCH KLAR......

Jag va först ut i morse, och mår oförskämmt bra.... Tungan ute
    Välkommen över på andra sidan :) Grattis!
  • Lattjo
    Jennick skrev 2011-01-11 15:11:55 följande:
    Mår man verkligen så bra precis efter operationen? Jag hade nog förväntat mig att man skulle ha ont ett tag.
    Jag hade inte särskilt ont efter op. Fick Panodil på sjukhuset men fyra dagar efter op glömde jag mina tabletter så sen dess är jag helt smärtfi. Däremot mådde jag fruktansvärt illa dagen efter op.
  • Lattjo
    Lolalee skrev 2011-01-11 17:11:10 följande:
    provar igen...
    Tyvärr kan jag inte hjälpa med adressen men jag skulle råda dig att skicka remissen till s:t göran också för där går det kanske fortare. Du kan skicka till fler sjukhus, när du sen fått tid på något ställe så drar du tillbaka remissen från det eller dom andra ställena du skickat remissen till. Lycka till!
  • Lattjo
    littlemisstrouble skrev 2011-01-11 23:47:04 följande:
    en fråga till er som har flutit under två veckor på max 800 kalorier. hur var det med orken? huvudvärk? hur mycket gick ni ner?

jag är skeptisk till hur jag ska orka jobba med 800 kalorier.
    jobbar nattetid. man måste ju äta något på natten också annars orkar man inte jobba 10timmar.

just nu äter jag runt 1400kcal och är hungrig jämt känns det som men men har inte hållit på så länge heller iof
    Jag flöt på max 80 kcal men första veckan var det inte mer än kanske 600 kcal och jag hade inga problem. Jag jobbar med ett väldigt fysiskt jobb men det gick bra ändå. Jag fick nästan mer energi än vanligt när jag flöt och det sa dom andra som opades samtidigt som jag.
  • Lattjo
    METAMORPHOSIS skrev 2011-01-11 21:50:20 följande:
    Jag åkte till jobbet imorse, trots att jag inte mår bra, var matt och yr. Men det gick bra, jag togs väl emot, alla var så rara och förstående.

Ersta då... Doktorn eller en SSK skulle ju ringa mig på förmiddagen, ringde dom?NEJ!

Så när jag kom hem vid 15.00 så kastar jag mig på telefonen, arg som ett bi, och frågar varför i helvete dom inte ringt mig... SSKsa att Jesper är väldigt upptagen, men att hon skulle be honom ringa. Jag bad henne fråga medans jag var kvar i luren, jag var så arg . Han skulle iaf ringa... Jag tänkte att "jaja".

Men... Han är så jävla bra, när man väl får prata med honom.

Han skulle sätta upp mig på en akuttid för en gastroskopi, den ska ske så snabbt som möjligt. Jag skulle inte tveka att komma in, om jag känner att jag behöver.

Jag ska heller INTE underskatta den inre stress jag känner av inför att börja arbetsträna. Den stressen är INTE bra för mitt magsår, det är snarare förödande, det kan nu utvecklas till ett BLÖDANDE magsår, vilket skulle vara förödande .

Så han tyckte inte att jag skulle arbetsträna om jag hade sådan ångest inför det .

Vi lade på, och jag tänkte att jag kanske får en tid för en gastroskopi om en månad eller så, men döm om min förvåning då en SSK ringer upp efter 10 minuter och säger att den ska ske på torsdag.

Bra att du blev arg så dom äntligen tog dig på ordentligt allvar! Skönt att du fick en tid så fort, hoppas nu att det löser sig för dig!
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)