• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • linaalice
    Nettan1982 skrev 2011-01-12 09:25:07 följande:
    Linda J: Vänd dig till din vårdcentral och prata med en läkare där så kan de säkert skicka en remiss till ett sjukhus som utför operationen.

Har en fråga om kalorier. Vet ngn hur ens upptag är nu när man är opererad? Om jag äter 1000kcal tar kroppen upp alla eller hur funkar det?
    Hej!
    Enligt min läkare och dietist så tar man upp alla kalorier och kolhydrater som man stoppar i sig. Gjorde min op för 1,5 månad sedan så informationen är ny. :) Därför ska man vara noga med vad man stoppar i sig trots att man inte får i sig så mycket. :)
  • linaalice

Hej allihop! :)
    Jag är lite orolig eller vad jag nu ska kalla det.. Det är 1,5 månad sedan jag opererades. Och jag har bara tappat 14 kilo (och då ingår dom som jag tappade vid flytandet). Vad ör normalt egentligen?
    Är det något fel på mig?
    Vet juh att det kan vara svårare att gå ner då man lider av typ 1 diabetes. Men när ska jag bli orolig på riktigt?
    Jag rör på mig, äter preciiis som jag blivit tillsagd, dricker vatten. Mår för övrigt superbra. Men vikten står stilla.  Detta knäcker mig. :(
    Tacksam för råd. :)

• BohusM

Dagen efter OP och mår fortfarande oförskämt bra. Dricker juise och kaffe även ätit soppa, allt utan problem.
    Väntar på att bli utskriven och resan hem, det skall bli skönt att komma hem, även om dom är helt fantastiska här i Lund...
    Kram.

• Lolalee
    Lattjo skrev 2011-01-12 09:52:36 följande:
    Tyvärr kan jag inte hjälpa med adressen men jag skulle råda dig att skicka remissen till s:t göran också för där går det kanske fortare. Du kan skicka till fler sjukhus, när du sen fått tid på något ställe så drar du tillbaka remissen från det eller dom andra ställena du skickat remissen till. Lycka till!
    men gör s:t göran op via landstinget..? de va nån som sa att de enbart tar emot "privat betalande"
  • Philippa
    linaalice skrev 2011-01-12 11:13:31 följande:
    Jag är lite orolig eller vad jag nu ska kalla det.. Det är 1,5 månad sedan jag opererades. Och jag har bara tappat 14 kilo (och då ingår dom som jag tappade vid flytandet). Vad ör normalt egentligen?
    Är det något fel på mig?
    Vet juh att det kan vara svårare att gå ner då man lider av typ 1 diabetes. Men när ska jag bli orolig på riktigt?
    Jag rör på mig, äter preciiis som jag blivit tillsagd, dricker vatten. Mår för övrigt superbra. Men vikten står stilla.  Detta knäcker mig. :(
    Men 14 kg på 6 veckor är ju mer än 2 kg/veckan... tycker du det är dåligt??

Det är ju jättebra!
  • Lattjo
    Lolalee skrev 2011-01-12 11:21:14 följande:
    men gör s:t göran op via landstinget..? de va nån som sa att de enbart tar emot "privat betalande"
    Nej jag har fått min via landstinget så dom gör absolut inte bara privata operationer :)
  • Lolalee
    Lattjo skrev 2011-01-12 12:03:20 följande:
    Nej jag har fått min via landstinget så dom gör absolut inte bara privata operationer :)
    okej=) låter bra.. ska leta upp adressen meddetsamma=)
    måste ha missuppfattat kompisen som sa det då..=S
  • Nettan1982
    Är det något fel på mig?
    Det är en jättebra viktnedgång! Det är bättre att det tar sin tid. Både ditt sinne och din kropp kommer hinna med förvandlingen av dig bättre då, tror jag iaf. Men förstår din otålighet...
  • Lattjo
    Lolalee skrev 2011-01-12 12:12:56 följande:
    okej=) låter bra.. ska leta upp adressen meddetsamma=)
    måste ha missuppfattat kompisen som sa det då..=S
    Det går troligen fortare där än på Ersta om dom fortfarande har så pass snabba tider som dom haft innan. För mig gick det ju jättefort och jag vet flera andra som det också gått undan för men det är ju såklart inte säkert. Men som sagt, skicka till flera olika sjukhus och ta det ställe där du får napp först :)
  • Lattjo
    Är det något fel på mig?
    Jag opererades för 3 veckor sen och står tokstilla redan. Skittrist men när jag tänker efter hur mycket jag faktiskt gått ner känns det inte så illa faktiskt. Jag tror het enkelt att din kropp behöver tid att stabilisera sig lite nu. Även när man går ner på "vanligt" vis hamnar kroppen på platåer och dom kan vara olika långa. Jag tror nog att det kommer att komma igång snart igen! Lycka till!
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)