• vänat

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

MissHellen skrev 2010-06-01 12:43:59 följande:
    I Onsdag var jag äntligen på mitt bedömningsmöte! Och hur gick de? Ja, jag vet egentligen inte haha! En sköterska (en manlig, MYCKET trevlig!) vägde mej och mätt runt mage och höfter. Sedan kom läkaren, supertrevlig! Läste min remiss från VC läkaren, fråga om jag ville vara med i nån undersökning (men kunde inte, då jag har horminspiral) och sedan fick jag ett häfte om operationen. Skulle bli kallad till "viktmöten" (1-3 st, han visste inte riktigt då dom håller på att göra om) med dietist, psykolog och läkare. Blir jag godkänd av dom och jag fortfarande vill, så får jag operationen. Men, jag har alltså egentligen inte blivit godkänd än? Nån mer som har varit med om de?
    Inte psykolog men däremot dietst har jag jag vart med om och ssk läkare men kan ju variera från sjukhus till sjukhus och sen kan de ju också vara bra med psykolg för många inna operationen. Vissa kan ju ha behov av de även efter men de är inte oblikatorks nådera.
  • vänat
    FamilyFamily skrev 2010-06-01 15:02:15 följande:
    ingen som vet var hedde tagit vägen?
    Antar att han har fullt upp då han började på nytt arbete samt har familj etc eller kanske har han tappat bort oss då de var så mycket strul men en massa olika trådar på samma gång som de var ett .
  • vänat
    vampyria2 skrev 2010-06-01 16:19:41 följande:
    Hej jag vägde 101.5 kilo och var 160 cm, jag har gått mer 33 kilo har 9 kilo kvar. Jag har en liten hängmage men inte alls så mycket som jag trodde att jag skulle få, en som jag jag lätt kan leva med. men du säger att de inte opererar magen hos dig är det inte så som här i Södertälje, de gör inte det genom kirurgi (där man gör GBP) utan man får gå till VC och de skriver en remis så man kan få den gjord{#lang_emotions_dreamer}

Jag måste fråga er som har tappat hår, hur mycket har ni tappat??? Jag har fått så man ser min hårbotten nu och håret fortsätter bara att rammla av    Jag kan inte ta medel som man kan köpa då de är i kapslar och dem sätter sig bara och stoppar i magen så jag får ont.
    Vill verkligen inte tappa mer hår nu
    Jag har tappat lika mycket hår som dig vissa säger att mer protien hjälper andra säger hårkontrol ,silica och andra preparat som köps på hälskost fungaera men själv har jag inhgget hitta som funkar bra för mig.

Däremot sluttar man tappa hjåret när man blivigt vikstabil och vart de ett tag. Då börjar även håert komma tillbaka sakta sakta.
  • vänat

Jag började tappat håert redan undr flyttet inna operationen. När och hur mycket osv är individuellt vissa tappar i stort sett inget hår andra tapar en massa och känns som om man håller på att flitis.

• vänat
    Mli79 skrev 2010-06-02 08:27:10 följande:
    Sitter i väntrummet på Ersta nu, måttligt nöjd över situationen. Jag skulle bli försten eller andren ut och jag skulle vara här klockan 7. Nu precis fick jag veta att jag var andren in på OP, men att den innan mig skulle bli en lång OP så jag får vänta i väntrummet till efter lunch. Den mer komplicerade OPen innan mig var planerad sen länge, så kirurgen (som jag aldrigt träffat innan, "min" var på kurs) hade ingen aning om varför jag skulle vara på plats så tidigt på morgonen. Så här sitter jag på en hård soffa, har suttit i snart två timmar och ska sitta i fyra till. Jag har sovit 6 timmars osammanhängandes sömn fördelat på två nätter och skulle onekligen behöva en säng. Illa mår jag också, har ju fastat sedan midnatt. Till råga på allt är jag svårstucken så jag fick instruktioner från narkosläkaren igår att de inte får sätta dropp på mig innan OP eftersom de ska spara blodkärlen till narkosläkaren.

Usch, fattar inte att jag har mage att sitta och klaga när jag kommit så här långt på så kort tid, antar att det är hunger, trötthet och nervositeten som spökar.
    hoopas allt gick bra i dag för dig!! om de är til någon törst är du inte ensam om att var svårstuken. Sen förstår jag att de inte är kul att sitta så länge på en jhård soffa och bara väntat.

Men du ska allt kommer att ordana sig. Roligt attt du kommit så här långt!!
  • vänat

Gratis til er alla som tappat en massa kg! c Vist är de en underbart härlig känsla då vågen vissar minus i stället för plus.

• vänat
    Ölandstokan skrev 2010-06-02 17:44:15 följande:
    Tänkte bara fråga er som är duktiga på detta med vårdgarantin

När dom skriver att man ska få svar eller hjälp inom 90 dagar är det vardgar eller räknas även helgerna med då?

knäpp fråga men jag börjar räkna mina dagar nu för jag har inte fått någon remiss bekräftelse än, fast jag ringt dom och den ligger där, vill ju ha mer svar liksom om vad som komma ska.

Och ett jätte grattis till er alla som bara rasar ner i vikt, *Avis*
    Den information ja fått är att de 90 dagar från beslutet de vil säga at även helger räkans in men är många heldgar som exvis jul och nyr på en gång är de svårae att fixa de dessa 90 dagar. Men som sagt om de inte många helg dagar ellr semster tiden så är de inom 90 dgara från de man fått beslutet och även vanliga lör sönd räknas med.

Men ring och kolla med ditt sjukhus med de som har hand om vårdgartin vad som verkligen gäller men som sagt den information jag nu skrev fick jag i dec 2007.
  • vänat
    Zodic skrev 2010-06-02 23:40:18 följande:
    det syntes oerhört mycket tycker jag!! Plus att nya frisyren var mkt bättre ;)
    jag har gått ner drygt 15 också o känner ingen skillnad alls..
    Mli79 skrev 2010-06-02 08:27:10 följande:
    Sitter i väntrummet på Ersta nu, måttligt nöjd över situationen. Jag skulle bli försten eller andren ut och jag skulle vara här klockan 7. Nu precis fick jag veta att jag var andren in på OP, men att den innan mig skulle bli en lång OP så jag får vänta i väntrummet till efter lunch. Den mer komplicerade OPen innan mig var planerad sen länge, så kirurgen (som jag aldrigt träffat innan, "min" var på kurs) hade ingen aning om varför jag skulle vara på plats så tidigt på morgonen. Så här sitter jag på en hård soffa, har suttit i snart två timmar och ska sitta i fyra till. Jag har sovit 6 timmars osammanhängandes sömn fördelat på två nätter och skulle onekligen behöva en säng. Illa mår jag också, har ju fastat sedan midnatt. Till råga på allt är jag svårstucken så jag fick instruktioner från narkosläkaren igår att de inte får sätta dropp på mig innan OP eftersom de ska spara blodkärlen till narkosläkaren.

Usch, fattar inte att jag har mage att sitta och klaga när jag kommit så här långt på så kort tid, antar att det är hunger, trötthet och nervositeten som spökar.
    urch va jobbigt! jag fick iaf ligga i min säng o vänta, inte för att jag behövde vänta länge alls..
    hoppas allt gått bra idag med opn!! :Dberätta, vilka kalciumtabletter? jag blir tokig, det är ju som att äta krita dom här stora :( drack 4-5 dl mjölk idag så får väl i mig en del kalcium iaf :)
    jag har kalicpos D vilket finns både som tugg tablette och vanliga tabletter ja har nu fått de vanliga i början fick jag tugg men sa till på apoteket samt till läakren som skrivigt ut så de löste sig för min del.
  • vänat
    Mli79 skrev 2010-06-03 08:17:33 följande:
    Nu börjar jag känna mig som en människa igen, fy satan vad jag mådde dåligt igår! Jag ångrade aldrig open, men jag kunde inte förstå hur jag skulle klara mig ur den sitsen jag satt mig i. Vaknade med ångest och smärta trots att jag bett om lugnande innan så fick jag inte det. Jag var så groggy flera timmar att jag inte riktigt visste vart jag var. När det släppte så skule jag dricka liiite vatten och då slog illamåendet till på riktigt. Men som tur var finns det botemedel och allt gick över ganska snabbt. Det värsta var tröttheten. Jag kunde inte hålla mig vaken, somnade när folk pratade med mig, när jag satt på toa, när jag gick på vägen till toan... väldigt stressande alltihop. Underbar och förstående personal dock, jag kände att jag var i goda händer. Idag när jag slipper så mkt smärtstillande så är jag mycket piggare, har bara lite träningsvärk i magen. Inga problem att dricka heller.
    Tänk att det är klart nu!!

Lisalove - grattis till din tid! Det är ju snart ju! Jag räknar med hemgång på fredag, det är tydligen normalt när man OPas på onsdagar.
    Skönt att du gått bra för dig och att du känner dig piggare!
  • vänat
    Tjocksmock skrev 2010-06-03 10:43:21 följande:
    Någon som vet om man kan ha kvar sin hormonspiral i när de opererar? Jag glömde fråga när jag var uppe på Sophiahemmet för bedömning?
    Ja den kan du ha kvar de kan ju dock vara bra at du berätta för sjukhuset att du har hormonsprilaen i fall de skulle behövas en kater ellr något annt som gör att deviktigt för dom att känna till att du har en horminspiral .
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)