Inlägg från: Lalalong |Visa alla inlägg
  • Lalalong

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Zookie 
    (kan inte citera plötsligt!!)

Så trist!! Det är nog lite samma "syndrom" som med Ersta. För ett år sen var det väldigt korta köer där, men dom har fått ändra efter hand till längre. Jag antar att det beror på att fler och fler får upp ögonen på det här med att flytta remisser o.s.v. så ökar trycket även på dom privata ställena!  

Klara 060504, Alva 100117
  • Lalalong

Jag träffade min man när jag var ungefär så stor som jag är nu. Alltså fortfarande väldigt stor. Han älskar mig som jag är men har inget emot att jag går ner heller!

Idag var jag och sista minuten handlade nyårsoutfiten. Döm om min förvåning när jag kom hem med kläder från Gina Tricot!!! Jag har lixom inte ens gått in där innan! Nu köpte jag en gräddvit festklänning som jag ska ha ikväll med svarta strumpbyxor och svart bolero. Den är axelbandslös och det funkar ju inte, så jag får ha en bh under och så boleron över då. Köpte även ett skitsnyggt partylinne som blir grymt snygg med en kjol jag köpt av en kompis. Är så jävla nöjd!!! Rea var det också så jag betalade bara 100 kr st för plaggen ;).
    Jag och min kompis åker på man och barnfri kryssning till oslo på onsdag så det behövdes ju lite partykläder till dom två utekvällarna där också, och det har jag ju nu! :)

Gott nytt år till er allesammans!!

• Lalalong
    sabinaa skrev 2011-01-04 10:23:04 följande:
    Lattjo skrev 2011-01-04 09:11:41 följande:
    Jag gick ner 7,2 kg på två veckor.
    Får man fråga vad startvikten låg på?
    Jag har ju redan gått ner 4,4 kg och har 8 dagar kvar att flyta. Men jag gick upp en del efter bedömningen och har jag tur så kommer jag väga lika mycket på bedömningen som när jag opas. Tror ni dom kommer bråka med en? Jag får ju säga hur mycket jag gått ner och stå på mig om dom skulle bråka. Det enda sättet för dom att se att man gått ner är väl när dom opar en, när dom faktiskt ser att fettet är mindre kring levern.

Gudars vad nervös jag har blivit helt plötsligt!
    Jag är rätt säker på att dom inte kommer bråka med dig. 
    SOm jag skrivit tidigare så hade jag inte ens gått ner 1 kg mellan bedömning och operation eftersom jag hade gått upp innan flytet. Dom sa inte ett ljud om det, inte ens en liten fråga eller någon kommentar.  
  • Lalalong
    MinFamiljj skrev 2011-01-04 12:45:20 följande:
    idag har jag tagit bort mina aggraffer... såg kanon fint ut. Kommer inte att synas at jag blivit op.
    Efteråt körde jag till gymet. Gick 30 min i rask takt, kändes kanon bra.

Lycka till alla som flyter, ska på bedömning, som inväntar svar och ni som ska opas
    Vad skönt!!

På mig syns det tyvärr jättejättemycket och kommer förmodligen alltid göra (om inte mycket av stygnen försvinner vid en ev bukplastik). Jag tålde agrafferna jättedåligt så jag har ganska fula prickar på magen. Men det gör inte så mycket, oavsett kommer magen vara finare än innan

• Lalalong
    MinFamiljj skrev 2011-01-04 13:01:09 följande:

Va trist, hoppas dom försvinner med tiden.

Jag har bra läkekött, så det är skönt. Sköterskan som tog bort dom sa att det är inte ofta som hon ser att det läkt så bra, kunde knappt se vart efteråt.

Hur går det för dig?
    Tråkigt med den här f´lytande dieten... Bara 2 v kvar till puré... jippi

Ja, om inte annat så ska dom väl blekna efterhand hoppas jag, så man kanske bara sen känner alla ärren!

Härligt att läka så fint!

Det går bra! Har lite svårt att äta 7 gånger om dagen, så jag har rationaliserat ner det till 6 måltider. Jag mår bra och har bra värden, så det verkar inte göra något.
    Har gått ner 23,5 kg nu och trots att det bara är ungefär 1/3 av allt jag vill gå ner så känner jag redan stor skillnad i mående och i ork!! Jag har inte haft ont i svanken när jag stått och gått länge på ett tag nu och det är en stor befrielse!

Jag känner mig också snyggare än på länge!! Jag började resan med strl 52/54 i överdelar och leggings och 54/56 i jeans. Nu kan jag ha nästan allt i XL på H&M (Inte BiB utan vanliga kläder...) och t.om lite i L, i överdelar. XL på Gina Tricot funkar också, vilket är helt underbart!! Sifferstorlekar på vanliga avdelningar går ju oftast upp till 44/46 bara och det kan jag inte ha, men är det XL så vågar jag mig på att testa och oftast går det faktiskt på på just H&M och Gina.
    Samma med leggings då, kan ha XL och L där. I Jeans och andra byxor har jag strl 50... Fast på Lindex köpte jag ett par i 48 och dom har töjt sig, så jag borde tagit 46 istället. Även om just dom byxorna var stora i storlek så är det en jäkla känsla att gå i ett par byxor i strl 46 när jag hade 54 för 2 månader sen

Allt detta gör att självförtroendet är på topp!!!
    I morgon drar jag och en kompis till Oslo på kryssning och vi ska ut och klubba för första gången på evigheter. Jag kommer vara snyggare än på länge och kommer dansa mer än på länge och det ska bli så jäkla roligt.
    LIvet leker helt enkelt. Varför gjorde man inte detta tidigare???  
  • Lalalong

Alltså jag trodde att min hjärna ändå hängt med rätt så bra, för jag tycker ju att jag är skitsnygg trots att jag fortfarande är fet. Trots att jag ändå är helt överlycklig att jag kan ha XL nu lixom och handla på många vanliga avdelningar och tycker att det är bra att jag "insett" det om ni förstår vad jag menar... Många har ju svårt att se förändringen själv, men jag tycker verkligen jag hängt med i skallen... 

Ändå så inser jag att jag inte har det... Jag trodde jag hade strl 50 nu eller XL i överdelar (typ... 48/50?) och är helt överlycklig!!! Så var jag in på Lindex när jag var i Oslo i helgen. Dom hade lite annan rea där och jag provade en klänning i strl 50.
    För stor!!! Förvånad. Fanns ingen i 48 så jag kunde inte prova.. 

Gick in på Vero Moda för att min kompis ville kolla där. Visst att jag kan ha XL på H&M och ibland på Gina Tricot... Men dom är väl stora i sina storlekar förmodligen. Kläder från Vero Moda (Only heter väl märket) kan jag ju inte ha ännu kände jag. Inte en chans. Min kompis tar fram en snygg top och frågar om jag inte ska prova, den är i XL. Som vanligt svarar jag "Näää gud... det kommer ALDRIG att gå!". Hon tvingade in mig i provrummet och resultat: För stor!!!! Så jag kom hem med en top från Vero Moda i strl L.
    Nu har jag överhuvudtaget inga tankar på att jag drar storlek L. Det vet jag att jag inte gör. Den måste varit stor i storlek. Men alltså jag måste börja vakna till och inse vad som händer!!!  

• Lalalong
    zookie skrev 2011-01-07 17:03:41 följande:
    Jag känner det är svårt att uppskatta hur mycket man verkligen hinner gå ner till sommaren och vilken storlek man kommer ha. Op den 3 Feb till juni är det sen 4 månader någon som kan uppskatta på ett ungefär??
    Har inte varit opad i 4 månader ännu. Men vägde 135 innan flytet. Opererades 13/10 så snart 3 månader sen. Har gått ner 24 kg. Hoppas på i alla fall dryga 30 innan det gått 4 månader. 

Men det lär ju absolut på hur mycket man väger innan också.  
  • Lalalong
    BohusM skrev 2011-01-08 19:42:08 följande:
    Slänger ut en fråga här, Jag brukar ju få så bra hjälp av er andra :)

Jag skall ju OP:as i Lund på tisdag och skall åka hem redan dagen efter, men restiden är ju rätt lång med massa byten mm.  Vad skall jag ta med mig att äta på tåget som är lättvindigt????
    Åker från Lund vid 18 tiden och är inte hemma innanför dörren före kl 01.20 på natten.

Snälla behöver råd!!!!
    Drickyoghurt
    Nutrilett/Modifast/naturdiet (o.s..v) ready to drink
    Nyponsoppa/blåbärssoppa (finns på små glasflaskor) 

• Lalalong
    BohusM skrev 2011-01-08 20:06:16 följande:
    Drickyoghurt utgår då jag inte tycker om yoghurt.
    Dom övriga alternativen får funka, men finns der osockrad Nyponsoppa/blåbärssoppa på flaskor? Annars blir det väl för mycket socker, eller??
    Jag tycker inte heller om yoghurt så mycket och har alltid känt avsmak mot just drickyoghurt för det verkar så äckligt att hälla i sig den där smörjan. Men mormor köpte en till mig att ha i bilen hem (Alltså min mamma och mina barn bodde hos min mormor under open och vi var kvar där några dagar efter sen körde "vi" (mamma) hem) så jag kände att jag fick ju testa och det var faktiskt inte så dumt... 
    Men jag förstår dig absolut, yoghurt är inte det godaste i världen!

Nä, osockrad är den nog inte. Det är den vanliga Ekströms. På Ersta sa dom att under flytet efter behövde vi inte direkt tänka på det där. Vi får i oss så lite kalorier ändå och med tanke på att många lessnar snabbt på flytet så ska man äta det man vill och tycker om. Som flyter. Så för den sakens skull var det inga problem i alla fall. Men sen kan det kanske hända att man reagerar och mår dåligt av det då. Jag har aldrig känt det, men det är ju väldigt indivudiellt. Det är väl ganska mycket socker i drickyoghurt också så det är i så fall heller ingen höjdare!  

Säkraste kortet är nog just någon VLCD ready to drink!  
  • Lalalong
    BohusM skrev 2011-01-08 21:20:22 följande:
    Lalalong: Yoghurt är inte gott i någon form, punkt slut... haha
    men jag önskar faktiskt att jag kunnat äta det, bra och snabbt mellanmål i farten så att säga.

Men jag trodde man dumpade på sött??

Får prova kan ju köpa någon barnmats fruktpuré och spåda ut också kanske då..

Tack för tipsen i alla fall. :)
    Man kan dumpa på sött. Precis som man kan dumpa på fett, om man äter för snabbt, om man äter för mycket eller om man dricker för snart in på måltiden. Men det är inget som säger att man gör det. 
    Jag har inte dumpat på något (mer än kanske en liiiiten liiiten dump på ett korvbröd). Så det är verkligen väldigt individuellt... Jag tänkte inte ens på att det var så mkt socker i nyponsoppa (det fanns om måltidsförslag under flytet) så jag åt det två dagar efter operationen. Men är man medveten om det så, så är det ju inte konstigt om man inte vill chansa det första man gör
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)