Inlägg från: Lalalong |Visa alla inlägg
  • Lalalong

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Maddisen80 skrev 2011-01-14 19:12:01 följande:
    Tackså mycket för tipset ,ska skriva egen remiss men kan man få betald via region skåne fast man skriver egenremiss ?
    Absolut kan du det! Jag opererades "på" min egenremiss i Oktober i år. Jag opererades på Ersta sjukhus i stockholm men min egenremiss skickade jag till Landskrona i februari i år. 
    Klara 060504, Alva 100117
  • Lalalong
    Zunrose skrev 2011-01-14 19:29:38 följande:

Egen remiss

ni som skickat egenremiss hur lång tid tog det att ni fick bekräftelse ?

hur vet man om den är godkänd??

Det tog ca 2 veckor innan jag fick bekräftelse att den kommit fram!
    Zunrose skrev 2011-01-14 19:30:13 följande:
    Ring till landskrona så får du en egen remiss hemskickad som du kan skriva och sedan skicka till dem=)
     Man kan skriva ut den från nätet till och med tror jag! Tycker jag sprang på någon sån blankett häromsistens när jag kollade... 

• Lalalong
    SilverEmma skrev 2011-01-14 19:58:28 följande:
    Lalalong, åberopade du vårdgarantin eller fritt vårdval?
    Jag åberopade vårdgarantin först. Men efter ungefär en månad förstod jag att det såg rätt mörkt ut eftersom alla platser som Skåne hade köpt av Aleris just då var slut.
    Så i Mars ändrade jag det till fria vårdvalet och flyttade remissen till Ersta. I juni var jag på bedömning och i oktober opererades jag.

Nu verkar det som att Skåne släppt lite på reglerna som var då att det bara var Ersta, Danderyd och Norrtälje som man kunde flytta sina remisser till. 
  • Lalalong
    Zunrose skrev 2011-01-14 20:42:27 följande:
    fick du svar via brev?
    eller du ringde upp dem?
    Både och. Jag ringde efter 1,5 vecka för att kolla. Fick bekräftat att den kommit in. Några dagar senare hade jag bekräftelsen i brevlådan. 
  • Lalalong
    Zunrose skrev 2011-01-14 21:07:05 följande:
    okay men var det samma bekräftelse som att vi godkänner din egna remiss och ställer dig i kö eller de är två olika saker för så rädd att de inte ska godkänna min remiss för när ja ringde till karlshamn så pratade ja med en rätt snorkig sjuksköterska !
    Min svägerska skickade en egenskriven egenremiss (använde alltså inte formulär) och hon fick ett brev där det stod att hon skulle komplettera något. 
    Så är det något som fattas så kommer du få veta det!

Men jag blir osäker på hur du menar om den blir godkänd...? Om det står "rätt" saker i den för att du ska bli godkänd för OP får du nog inte veta förrän du är på en bedömning.  
  • Lalalong
    Zunrose skrev 2011-01-14 21:22:07 följande:
    jag har också en egenskriven.
    nja väl mer att man uppfyller kraven för op och att dem godkäner min remiss för att bli skickad till en op menar om man typ får veta om kraven uppföljs för att få göra en och hamna i kölista..
    Okej... Nä, det tror jag inte du får veta. Om du uppfyller kraven är det som ska bedömas när det är bedömning... så det får du förmodligen inte veta förrän då. 
  • Lalalong

Nu är jag nere på 109 kg... Bara 10 kg till tvåsiffrigt!!! Så jäkla najs! Det är sjukt längesen jag vägde så här "lite". Jag stod stadigt på mina 130-135 kg med några dips ner till typ 125 kg i många många många år. 
    Jag vet inte exakt hur länge sen det var som jag vägde så här. Men jag gissar på runt 10 år...

3 månader sen op. Startade med strl 54-56 i byxor och  52/54 i tröjor. 
    Nu har jag 48 i byxor och 46/48 eller XL i tröjor. Det är heeeelt underbart!!
    Jag pratar i termer av klädstorlekar eftersom det är så pass konkret så det är lättast att greppa då

När jag gått ner under 100 ska jag unna mig klippning, färgning o.s.v. hos en riktigt flådig frissa. Helst där man får lite skumpa under tiden man blir klippt  

• Lalalong
    Mli79 skrev 2011-01-16 11:18:50 följande:
    det är för att sminka sig själv. De tar fram lite nya färger man passar i, lär en olika tekniker och så. Har en lokal make-upartist här så vi får se om det blir hos henne eller hos make up store. Ibland har Make Up Store erbjudanden, typ "utbildning" för 500:- och då får man smink av det värdet på köpet.
    SilverEmma skrev 2011-01-16 10:56:43 följande:
    Om det är någon som bor runt Hässleholm så kan jag tipsa om smink-kurs! Det är en nystartad salong, hon är utbildad frisör och makeup-artist och ska ha lite sminkkvällar! Där får ni ta med det smink ni har och hon visar vad ni kan göra med det så att ni slipper köpa en massa nytt! Om man vill kan man bara köpa en ny borste eller ögonskugga men man utgår alltså från sitt eget smink! Ska själv ta dit några kompisar en kväll!
    det lät ju skitbra att utgå från eget smink! Hatar när det känns som ett krav att man ska köpa deras egna produkter, vare sig det är till hår eller smink. Nu är det ju en liten bit till hässleholm för min del, men annars hade det varit toppen. En idé är kanske att samla ihop ett gäng GBP-skåningar och ha det som en liten aktivitet?
    Det lät som en kul grej! Jag är på
  • Lalalong

Hur gör ni när ni ska ta hämtmat eller liknande?

Vi har firat lilla dottern idag som fyller ett i morgon. Det har varit en hektisk dag, plus att lillan dessutom är sjuk i hög feber. Ingen av oss orkar laga någon mat idag och då tänker man ju direkt "vi ringer pizzerian".
    Pizza tänker jag inte äta. För det första misstänker jag att det kan framkalla något otrevligt, dessutom är jag inte sugen för fem öre. Sallad finns ju så klart.. Det skulle jag kunna välja.
    Samtidigt hade det varit grymt gott med en god bit kött och liiiite liiiite bearnaissås. Men man kan nog bara få pommes till... Känns riskabelt. Kan ju iofs strunta i pommesen och bara äta kött, grönsaker och lite bea...

vad "brukar" ni ta om ni ska äta pizzeria mat?  

Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)