Inlägg från: Frogster |Visa alla inlägg
  • Frogster

BF November,2010 DEL 2

Marinero skrev 2010-11-08 09:45:44 följande:
    MammaD: Freja va gul i över en vecka med. Jag lät bvc kolla på henne men det va ingen fara alls.
    Jesper är fortfarande gul och han är 6 veckor nu Skrattande
    Fick jättebra råd av läkaren vid 1-månadskontrollen för hur jag ska få bort det... Sluta amma! Skrikandes

Lite trist är det ju när man inte riktigt vet om det är för mycket eller ej.... Jesper gick väldigt mycket upp och ner men när vi gick hem så gjorde vi det med orden: Så länge han är pigg och orkar äta och så ordentligt så är han inte för gul!
  • Frogster

Jag använder inte amningsbh över huvud taget =)
    Medan jag fortfarande var på BB och Jesper på Neo så infann sig så klart behovet av annan bh! Dock så hade jag inte någonstans ro att ge mig ut och handla så jag gick bara ner till apoteket och köpte två av deras enkla toppar.
    Tänkte ha bara så länge men nu trivs jag så bra i dem att jag inte tänker köpa någon amningsbh alls! =)

• Frogster
    Barnen är mitt liv skrev 2010-11-08 19:28:44 följande: 

Hur långa förlossningar har era tagit?

De tog hål på mina hinnor när jag var öppen 4cm.
    Det var runt 18-kroken. Efter det tog det kanske en halvtimme-timme innan det började hända något.
    21.55 är han född på den femte krystvärken. De tre första blåhöll jag igen för att jag hade ett stolpskott till barnmorska som inte lyssnade på mig när jag sade att han var på väg!

Förloppet hade nog dock sett helt annorlunda ut om det inte vore för att han kom redan 32+2.
    De tyckte jag gått tillräckligt långt för att inte stoppa förlossningen men de ville helst att det skulle gå tillbaka av sig självt så han fick lite mer tid på sig i magen.
    När de kunde konstatera att det inte fanns någon återvändo så tog de hål på hinnorna för att snabba på förloppet för att minimera påfrestningarna på bebis =)
  • Frogster
    Marinero skrev 2010-11-08 20:18:13 följande:
    VA??? På min bvc sa dom att det är bra att amma för gulsoten för det innehåller ämnen som får bort gulsotet!
    Ja men det var ju logiskt... Haha
    Det måste jag kolla upp... Nu blidde det en sån där kul principsak som jag bara måste ha svar på! Skrattande
  • Frogster
    Marinero skrev 2010-11-08 20:44:06 följande:
    Ja fråga ngn annan, tycker det låter mkt knepigt... i synnerhet då bvc-sköterskan just sa att amma är bra mot gulsot! Obestämd

Appropå fl så tog första förlossningen 5.5 timmar fr första värken. Andra förlossningen tog 2.5 timmar från första värken. I båda fallen gick vattnet va två timmar innan.

Hittat på www.growingpeople.se

"Man anser att det är något ämne i mammans bröstmjölk som hämmar barnets förmåga att göra bilirubinet vattenlösligt. Gulsoten försvinner nämligen snabbt hos många gula barn om man gör några dagars paus i amningen. Man vet dock ännu inte vilket ämne i bröstmjölken det rör sig om."

• Frogster
    Kinne79 skrev 2010-11-09 13:52:50 följande:
    Samma här, har inte gjort något vettigt idag.
    Tvärtemot mig hör jag!
    Jag har minsann gått ur sängen, ätit frukost, bytt ett par bajsblöjor och plockat fram en skål med chips!
    Det är nästan så jag har förtagit mig totalt! Haha
  • Frogster
    Marinero skrev 2010-11-09 14:38:51 följande:
    Grymt
    Ja visst är det!
    Nu har jag dock satt på lite kaffe så det börjar ta sig! Haha

Hörrni....
    Hur vet man om man har tillräckligt med mat?
    Sen några dagar tillbaka har brösten helt slutat spänna och J har börjat bli frustrerad vid bröstet. Han äter 5-10 minuter sen börjar han bara joxa runt!
    Byter då sida och samma procedur upprepas...

Han verkar väl hyfsat nöjd efter det men efter en timme vill han äta igen så det känns som att han omöjligt kan bli särskillt mätt! Eller?
    Han äter heller sig inte så där mätt så han somnar längre....

Men vet inte om det beror på minskad matmängd eller om han bara är inne i en fas då han behöver äta ofta eller nåt...

Har lite mjölk i frysen som jag nog ska testa skjuta till men jag drar mig lite för det då jag är rädd att förstöra amningen om jag börjar mata till!
    Man hör ju om så många barn som blir så bekväma med flaskan att de slutar ta bröstet och liknande....
  • Frogster

Hur lång tid tar det att öka produktionen?
    Det som får mig förvirrad är just att han började joxa i samma veva som brösten slutade bli spända mellan matningarna.
    Men jag är så osäker och hönsmammig! Haha
    Tidigare har det gått 3-4 timmar mellan matningarna på dagen och upp till 6 timmar på natten. Nu är det varje timme dagtid och absolut max 3 nattetid.

• Frogster
    popcornplaya skrev 2010-11-09 16:12:00 följande:
    Har fått ont i övre delen av ryggen, gör ont när jag andas och även när jag rör mig. Sitter här och andas som om jag vart ute och sprungit precis eller nått.

Är livrädd för att jag ska få tillbaks så som jag hade när jag väntade sonen, då fick jag jätte smärtor runt skuldra och i nacke som litegrann påminner om det jag känner i ryggen nu. Lå innlagd i två veckor innan dom sa att det var lunginflammation jag hade. Sen fick jag återfall igen efter ett tag och blev inlagd nästan en vecka igen.......

Orkar inte med sånt nu......

Känner mig bara sjukt stressad nu ikväll för imorgon ska ju mannen börja jobba igen också och jag får ta hand om allt själv här hemma...... Jag vill bara gå under jorden nu tills bebis ska komma. Kan man inte få bli nersövd och sen uppväckt igen när förlossningen startar.
    Varför kan han inte få vara hemma längre?
    Är risken för HF över?

Hoppas verkligen du slipper det eländet!
    Minns du skrev om det tidigt i tråden och det lät verkligen inte som någon trevlig upplevelse....
  • Frogster

Han är pigg och glad så jag är inte orolig så sett! Bara att man ju blir lite fundersam när hans beteende ändrats så mycket och man inte riktigt förstår varför...

Ger det några dagar till så får vi se vad som händer!
    Har ju hört precis det du nämner Popcornplaya att det är lätt att förstöra amningen om man börjar mata till. Nog för att jag inte är något superfan av amning så sett men det är ju så enkelt och praktiskt att jag då rakt inte vill riskera att förstöra det! Han kan gott helammas ett par månader till i alla fall! Glad

Svar på tråden BF November,2010 DEL 2