Inlägg från: Frogster |Visa alla inlägg
  • Frogster

BF November,2010 DEL 2

Jojo 85 skrev 2010-11-16 12:21:30 följande:
    Frogster: Han ÄR jättefin Nu har han verkligen vuxit till sej oxå
    Ja att han har växt den lille skrutten!

Var till bvc i torsdags och då stannade vågen på 3700g och 52cm lång, huvudomfång på 35, nästan 36 Glad
    Visst är det inte mycket för en 7 veckorsbebis men han känns ändå nästan enorm mot när han föddes! Haha
  • Frogster
    Annizsj skrev 2010-11-16 12:37:22 följande:
    Frogster- när skulle din sötis varit född ? Grattis annaida!!!!
    9/11 skulle han ha kommit men tyckte 24/9 var ett bättre datum =)

Har nu kommit på varför!
    Han blev så rädd för att fylla år samtidigt som sin morfar så han försökte till varje pris undvika det! Dock har ju pyttebebisar som vi alla vet ingen vidare tidsuppfattning och således blev det så mycket tidigare! Skrattande
  • Frogster
    Helen C skrev 2010-11-16 13:32:21 följande:
    Tänkte på de ang deras fyra sista siffror.. Här i Kalmar har dom börjat med att man får dessa direkt nu efter förlossningen. Hur är de på andra ställen????Får ni de direkt eller måste ni vänta tills ni får papper från skatteverket??
    Fick från skatteverket knappt två veckor efter förlossningen =)
  • Frogster

Håller tummarna för dig Taniko!

Insåg just att jag visst saknar rätt många av er på facebook!

Den som vill lägg till saralund28@hotmail.com
    Skriv gärna vem du är på forumet så jag slipper klia mig i huvudet Tungan ute

• Frogster
    Nea11 skrev 2010-11-17 07:14:24 följande:
    Hej tjejer!

Hoppas allt är bra med er (och era bebisar :) Rätt många som har fått nu. Själv har jag 3 dagar kvar och börjar bli såå otålig:)

Ni som  redan har barn, hur satte allt i gång för er? Med värkar eller vattenavgång?

Ha en toppendag{#emotions_dlg.flower}
    Här började det med vattenavgång!
    Dock sipprande sådan som varade närmare en vecka innan förlossningen! Fattade inte ens att det var vatten till en början då det kom så lite att det kunde misstas för flytningar. 2 dagar före tilltog det dock varvid jag misstänkte läcka! Hörde mig för med min bm när jag ändå skulle på rutinkoll (dagen före förlossningen satte fart) och hon rådde mig att åka och kolla upp det.

Vattenläcka konstaterades och jag var precis i startgropen för att öppna mig. När jag sen var öppen 4 togs det hål på resten av hinnorna för att speeda på så att man minimerade påverkan på bebis!
    Först då satte de kännbara värkarna fart!
    Hade gott om värkar innan med men inga jag kände av - vilket barnmorskan tyckte var väääldigt konstigt! Haha
  • Frogster

Hur byter jag profilbild här på fl? Skäms
    Tänkte jag kunde underlätta för alla er jag har på fb genom att ha samma där och här...

• Frogster
    tessiej skrev 2010-11-17 16:05:49 följande:
    Hejsan allihopa!

I måndags, 15:e nov strax efter 18 tittade det ut en liten tösabit här :)
    Hon gjorde precis som sin storasyster och fastnade på vägen ner till bäckenet, vilket gjorde att det drog ut på tiden. Jag var helt öppen vid 14:30 men eftersom hon kom snett så tog det ett tag för henne att vrida till sig. Men behövde ingen sugklocka denna gång. Hon vägde 3285 gram och var 50 cm. Denna förlossning tog ju endast lite mer än 12 timmar jämnfört med nästan två dygn med Ebba, men den här var lite kämpigare. Jag hade turen att få ha samma barnmorska som jag hade med Ebba, vad är oddsen för det?
    Nu är vi hemma och vi mår bra allihopa. Mör i kroppen är jag men det får man lov att vara!
    Jo just ja, hon har fått ett namn också. Hon ska heta Iza!

Ska läsa ikapp lite nu..
    Stort grattis till lilla Iza Hjärta

Vila din möra kropp så gott du kan och njuuut av ditt lilla underverk!
  • Frogster
    Jojo 85 skrev 2010-11-17 10:18:47 följande:
    Längst ner på din presentation finns en "knapp" Redigera presentation tryck där o scrolla ner lite.. där det står personligt foto laddar du upp en ny bild
    Tack! Skrattande
    Letade runt som en tok men bara på fel ställen! Haha
  • Frogster
    MammaDeborah skrev 2010-11-18 08:52:33 följande:
    Mörk chokladkräm
    12port

200g mörk choklad
    1dl vispgrädde
    3/4dl ljus sirap
    50g rumstempererat smör

Garnering:
    2msk pistaschnötter
    Flingsalt

1. Bryt chokladen i små bitar i en bunke
    2. Värm grädden med sirap och låt det få ett uppkok. Häll gräddblandningen över chokladen och rör om ordentligt. Tilsätt smöret i små klickar och rör ihop till en jämn smet.
    3. Låt svalna en stund och häll över i en skål.
    4. Hacka pistaschnötterna grovt. Garnera chokladkrämen med nöthacket och 1krm flingsalt.
    5. Servera med mandelbiscotti.
    Hmm... Gissningsvis har jag runt 12-13 mil till dig.... Hur lång tid tar det med cykel?
  • Frogster

Men fy Williams mamma! =(
    Hoppas eländet ger med sig fort nu när du fått medicin!
    Låter verkligen inte som någon höjdare med svamp....

• Frogster
    Kinne79 skrev 2010-11-18 18:52:33 följande:

Om man skulle få barn den 14 dec, tror ni avslaget har lagt sig till julafton då, så att det är mer som vanlig mens och inte så att man behöver duscha under dagen?

Jag blödde kraftigt i knappt ett dygn, som en riklig mens i ett par dygn, sen normal mens några dar men mesta tiden hade jag bara färgade flytningar typ.
    Total blödningstid 2½ vecka =)
  • Frogster

Ååååh vad jag blev glad när jag såg att så många av er kommenterat min sur-gubbe på fejan! Hjärta

Verkligen haft en pissig dag idag och orsakerna på fb är egentligen bara grädden på moset.

Har ju tidigare nämnt att det är en hel del strul i mn brors familj.
    Pratade med hans tant förut idag för de var iväg och vägde Jennie (2 månader) igår och nyfiken är man ju till max!
    På tre veckor har hon gått upp 40g!
    Frågade om hon fick i sig ordentligt när hon åt och så och fick svaret: Njae, det har ju varit så mycket runt omkring!
    Blev chockad över svaret och försökte febrilt få en förklaring till vad som menades för det bara mååååste ju vara så att jag hörde fel/fattade fel!
    Men hon pratade bara runt det hela och gav mig inga svar.
    Frågade hur många gånger per dygn hon äter... 3, ibland 4! Jag bara satt och gapade för mig själv!
    Försökte få henne att förstå att hon ju så klart måste mata betydligt oftare än så även om ungen inte säger till liksom. Men nä, det var ju skönt att få så mycket egen tid!

Till på det så har de idag haft besök av socialen.
    Min bror har ju länge försökt få till någon förändring hos denna tant (vi andra med för den delen) men hon lyssnar inte för fem öre!
    För lite sen bad han vår pappa att ringa in till soc och göra en anmälan på dem för han såg liksom ingen annan väg till att få henne förstå att saker och ting faktiskt är på allvar!
    Tyvärr är min bror lite av en toffel. Han borde ha tagit med sig äldre grabben därifrån för länge sen så att Jennie aldrig ens hade behövt bli till! Må låta elakt kanske... Älskar verkligen mina brorsbarn, och så klart även min bror och det gör såååå ont att stå och se på hur han febrilt försöker få till en dräglig vardag för sig och sina barn =(
    Är glad att han i alla fall vågat ta ett sådant här steg för det visar i alla fall att han verkligen menar allvar! Efter flera år utan förändring så har man ju ibland tvivlat även på honom då han ju envist håller sig kvar i det. Men nu sade han det att vore det inte för att Jennie blev till (mot hans vilja) så hade han dragit vid det här laget men nu är han liksom "fast" till den dagen han kan få med sig även henne därifrån.
    Jag hoppas verkligen att han har styrkan och modet till det. Hela familjen försöker att finnas där och hjälpa och stötta men det är  sååå svårt.....

• Frogster
    Kinne79 skrev 2010-11-18 23:19:27 följande:
    Oj, 3-4 gånger på ett dygn är ju superlite. Kan inte din bror ge henne ersättning? Om mamman säger nej får han nästan göra det i smyg, stackars liten hon har ju ingen energi till att berätta att hon är hungrig.
    Nej han får absolut inte ge henne någon ersättning!
    Men jag sade samma sak till honom.... Han skulle prova att stå med hökögon över henne och se till att hon ammade var 3:e timme en period och se om det får igång tösens energi och aptit. Lyckas inte det skulle han se till så hon fick ersättning med samma intervall.

Han tyckte det var underligt lite hon åt innan men tänkte ändå att tantens ord om att bebisar är olika och Jennie är bara en ovanligt snäll bebis nog var sanna i och med att detta ändå är hennes 4:e barn så hon ju BORDE veta åtminstone hyffsat vad det hela handlar om.

Usch vad jag önskar att jag inte lade så mycket av det hela på mina egna axlar!
    Jag kan ändå inte göra annat än stötta min bror och driva vidare soc om inget händer. Här och nu vore det dock såååå mycket bättre om jag bara kunde stänga av hjärnkontoret och koncentrera mig på mitt egna.
  • Frogster
    NoahLeah skrev 2010-11-19 09:46:32 följande:
    Hej tjejer, uppdatera mig..har det kommit fler bebisar i tråden?
    Igår kom Leah och jag hem och natten var sisådär, hon är så tuttsugen och fast hon släpper taget så blir det illvrål om jag lägger ner henne bredvid mig. Lyckades dock få henne att somna då hon fick ligga på pappas bröst.
     Slänger in en liten bild på liten.

Guuud så ljuvligt knubbig och go hon är! Hjärta
  • Frogster
    NoahLeah skrev 2010-11-19 10:15:30 följande:
    En liten fråga, ni som fött vaginalt. Hur lång tid tar det innan det börjar kännas lite bättre att kissa o bajsa??
    Blev ju klippt lite grann sen lite småbristningar.
    Första dygnet fick jag begränsa urinstrålen för att kunna kissa smärtfritt.
    Bajsa tog 3 dygn innan jag vågade ta i normalt. Hade säkert kunna göra det tidigare men var rätt feg Skäms

Men då tog jag mig igenom förlossningen utan att gå sönder nånting!
  • Frogster

Tack för era stöttande ord kring allt elände!
    Behöver verkligen få höra det nu... Så fruktansvärt jobbigt att känna denna maktlöshet!

Men jag är ändå väldigt lättad över min brors beslut att dra in socialen. Det känns förvisso jobbigt också för min bror är så ofantligt rädd och orolig att inte heller det ska få "tanten" att vakna upp och att det på något vis ska äventyra även hans framtid ihop med barnen.

Det är verkligen fruktansvärt alltihop =(
    Ni vet städprogrammet som gick (går?) på 4an.... De flesta hemmen där är i fint skick jämfört med min brors bostad!
    Vi har hjälpt honom flera gånger att tokröja och få ordning i lägenheten men det går inte om många veckor innan allt är tillbaks till noll igen.
    Han mår skitdåligt över det hela och orkar inte få rätsida på allt på egen hand när tanten och de två stora ungarna härjar omkring som orkaner och bara kastar prylar omkring sig! Tanten har på det någon form av köpberoende och drar på sig än mer skulder för att få "försköna" hemmet med ännu mer skräp ur home shopping katalogen. Onödiga prylar som de aldrig någonsin använder för så snart det är innanför dörren så är det försvunnet i röran!

Jag får det nästan att låta som att min bror är en ängel medan hon är djävulen själv men det är inte riktigt sant.
    När de träffades för en herrans massa år sedan så var min bror precis likadan! De härjade som sjutton, söp som svin och drog på sig en massa onödiga skulder för småsaker.
    Skillnaden dem i mellan är att när min bror blev pappa för 3 år sedan så vaknade han upp och började se vad sjutton de faktiskt höll på med!
    Sen dess har han kämpat som ett djur för att komma någon vart med eländet men tyvärr kämpar han i stark motvind vilket gör att han inte orkar hela vägen fram.

Svar på tråden BF November,2010 DEL 2