• Stårschan

Låta barn se Avatar

Hur unga barn skulle ni låta se Avatar?

I think we've finally reached the point in our society where 'celebrity' just means 'mammal'.
  • Svar på tråden Låta barn se Avatar
  • Bonanza
    LjubaviMoja skrev 2010-05-09 00:59:48 följande:
    De skjuter på varandra i många tecknade filmer oxå.
    Jag skulle aldrig låta mitt barn se någon film med så mycket våld som det är i Avatar. Jag har nog aldrig sett en tecknad film där man dödar varandra. Det finns säkert, men vi ser dem inte.
  • Michanna

dottern på 10 fick se den. men hon förstod inte den riktigt.
    Gör era småbarn det ???
    Pojkarna 4 och 6 år får vänta ett tag...

• Marma

skulle nog vänta iallafall till mellaanstadiet...mina skulle aldrig få se den men så e dom rädda för skördetröskan i Cars oxå så Avatar skull enog inte vara så bra...:-P

• Myten
    PrincessOfIce skrev 2010-05-09 00:46:40 följande:
    Mina barn har sett det mesta vad film heter.. De är inte särkillt ömtåliga (Sonen såg alla Jurassic Parkfilmerna på raken direkt efter varandra utan att bli det minsta rädd) De vet att det inte är på riktigt utan att det bara är på låtsas.. Mina barn är 7½ och 6 år gamla..
    Hur vet du att de inte har blivit avtrubbade och därför inte reagerar på det som visas i filmerna?
  • Veladis

Jag skulle inte visa den för någon som är yngre än 11, eventuellt något tidigare med vuxen som kan förklara. Eventuellt senare. Det beror på barnet.
    Men jag skulle absolut vänta tills de kan hänga med och sätta sig in i handlingen på allvar. Alltså, förstå filmen på ett någotsånär avancerat plan. Förstå inte bara att sakerna händer i handlingen, utan varför det händer. Vad är annars meningen med det, vad får de ut av den? Förutom något fint att titta på? Min sexåring är smart, men hon har inte en vuxens hjärna och förförståelse.

Vad barn "klarar av" när det gäller läskiga saker beror ju dels på hur "härdade" de är (och jag vill inte att mina barn ska vara för härdade) samt naturligtvis på barnet. Det kan ju vara olika i olika åldrar med samma barn. Min sexårig såg snuttar av Sagan om Ringen i typ treårsåldern och var inte rädd alls. Nu skulle hon få mardrömmar av samma filmsnuttar. Hon drömmer mardrömmar om hon råkat se någram inter av teknade Batman, typ.

• viseversa

Aldrig att mina barn ska få se Avatar än på en hel del år. Tycker det är konstigt att vissa ser så lätt på att låta barn se våldsamma filmer!

• Buster78

Min dotter på 6 år, fyller 7 i höst kollade på den med mig igår. jag somna (har redan sett den) men hon tittade på hela, och tyckte den va bra. trots att hon inte förstod va dom sa.

• LjubaviMoja
    Bonanza skrev 2010-05-09 08:19:01 följande:
    Jag skulle aldrig låta mitt barn se någon film med så mycket våld som det är i Avatar. Jag har nog aldrig sett en tecknad film där man dödar varandra. Det finns säkert, men vi ser dem inte.
    Så mycket våld? Det börjar jo för fasiken inte ens föränns efter ca 2 timmar hahah, och då är det inte ens så farligt.
    Att bli far är inte svårt, däremot att vara det
  • Kinya

Ni som inte skulle låta era barn se Avatar: Hur gör ni när det är nyheter på TV? I mina ögon är nyheterna värre eftersom det är på riktigt.

Svar på tråden Låta barn se Avatar