• Stårschan

Låta barn se Avatar

Hur unga barn skulle ni låta se Avatar?

I think we've finally reached the point in our society where 'celebrity' just means 'mammal'.
  • Svar på tråden Låta barn se Avatar
  • Bonanza
    LjubaviMoja skrev 2010-05-09 14:50:19 följande:
    Hur mycket man än försöker så kan man inte "dölja" allt för dom och jag personligen tror inte att de får men för livet för att de har fått se avatar som inte är mycket större skillnad än vanliga teckande filmer. Våld är inte ok och de vet mina barn men att de pågor våld i världen tycker jag inte att det är så hemskt för dom att veta.
    Det beror väl enormt mycket på vilka tecknade filmer man låter dem se?
  • L i n n

Överst bland trådarna när jag logga in precis var denna tråd.
    Har alldeles nyss kommit hem från stan där vi köpte Avatar som jag och barnen på fem år ska se nu!

Igår såg vi Indiana Jones på engelska

• LjubaviMoja
    Bonanza skrev 2010-05-09 14:54:00 följande:
    Det beror väl enormt mycket på vilka tecknade filmer man låter dem se?
    Ja och nu jäförde jag med Avatar och liknande. Men du menar alltså att de hade blivit små monster av att se Ronja , batman o.sv?
    Att bli far är inte svårt, däremot att vara det
  • Bonanza
    LjubaviMoja skrev 2010-05-09 15:04:10 följande:
    Ja och nu jäförde jag med Avatar och liknande. Men du menar alltså att de hade blivit små monster av att se Ronja , batman o.sv?
    Nej men HUR får du ut det? Jag tycker bara inte att man ska låta barn se saker som är för våldsamma eller otäcka. Andra får väl göra som de vill, men jag vill inte låta mina barn se saker som de är för unga för.
  • LjubaviMoja
    Bonanza skrev 2010-05-09 16:25:09 följande:
    Nej men HUR får du ut det? Jag tycker bara inte att man ska låta barn se saker som är för våldsamma eller otäcka. Andra får väl göra som de vill, men jag vill inte låta mina barn se saker som de är för unga för.
    Men varför vad tror du hade hänt ifall de får se Avatar eller liknande?

Klart alla får göra som de vill men det här är ett disskusions forum och jag vill gärna veta hur andra tänker.
  • Veladis

Alltså, jag känner så här, åldersgränser på bio finns av en anledning. Barn blir inte "små monster" av att titta på läskiga filmer, men det är klart att det kan påverka dem! De får en massa intryck som deras hjärna har svårt att bearbeta. De får en massa "överinformation" som de inte vet var de ska göra av eftersom de inte kan relatera denna till sin egen värld.

• Bonanza
    LjubaviMoja skrev 2010-05-09 16:31:03 följande:
    Men varför vad tror du hade hänt ifall de får se Avatar eller liknande? Klart alla får göra som de vill men det här är ett disskusions forum och jag vill gärna veta hur andra tänker.
    Jag ser inget positivt med det. Det finns, precis som Veladis säger, åldersgränser av en anledning. Vad får mina barn ut av att se våldsamma vuxenfilmer, annat än mardrömmar och otäcka tankar och rädsla pga det våld som finns i dem?

Det är rätt absurt att jag sitter här och argumenterar för något så självklart som att små barn inte ska se vuxenfilmer smed våld och död i. Vad hände med den självklarheten? Att ni låter era barn se rena skräckfilmer får stå för er. Jag tror inte att barnen blir små monster, men jag tycker uppriktigt sagt synd om dem.
  • LjubaviMoja
    Veladis skrev 2010-05-09 16:32:11 följande:
    Alltså, jag känner så här, åldersgränser på bio finns av en anledning. Barn blir inte "små monster" av att titta på läskiga filmer, men det är klart att det kan påverka dem! De får en massa intryck som deras hjärna har svårt att bearbeta. De får en massa "överinformation" som de inte vet var de ska göra av eftersom de inte kan relatera denna till sin egen värld.
    Barn har mycket mer fantasier än oss vuxna ska du veta så tror inte att de skulle påverka dom på något dåligt sett utav att se en film som avatar.

Men måste säga att du skrev väldigt bra och jag kan hålla med till viss del, men som sagt man kan inte dölja allt från dom heller. Barn är inte dumma de lär sig saker hela tiden både bra och dåliga sen är det våran uppgift att förklara.
  • LjubaviMoja
    Bonanza skrev 2010-05-09 16:35:53 följande:
    Jag ser inget positivt med det. Det finns, precis som Veladis säger, åldersgränser av en anledning. Vad får mina barn ut av att se våldsamma vuxenfilmer, annat än mardrömmar och otäcka tankar och rädsla pga det våld som finns i dem? Det är rätt absurt att jag sitter här och argumenterar för något så självklart som att små barn inte ska se vuxenfilmer smed våld och död i. Vad hände med den självklarheten? Att ni låter era barn se rena skräckfilmer får stå för er. Jag tror inte att barnen blir små monster, men jag tycker uppriktigt sagt synd om dem.
    Nu har du börjat överdriva lite tycker jag, för nu har du gått över till skräckfilmer och vuxenfilmer vilket inte var tal om och Avatar är ingen vuxen film, eller tycker du att 11 åringar ska klassas som vuxna?
  • Bonanza
    LjubaviMoja skrev 2010-05-09 16:39:08 följande:
    Nu har du börjat överdriva lite tycker jag, för nu har du gått över till skräckfilmer och vuxenfilmer vilket inte var tal om och Avatar är ingen vuxen film, eller tycker du att 11 åringar ska klassas som vuxna?
    Det var flera här i tråden som vittnat om att deras barn har sett riktiga skräckfilmer. Jag riktade mig till dem.

Jag tycker att Avatar är en vuxenfilm, men svarade ju att jag skulle låta barnen se den från ca 10 år eftersom man då kan hantera såna vuxenfilmer.
Svar på tråden Låta barn se Avatar