Låta barn se Avatar
Hur unga barn skulle ni låta se Avatar?
Hur unga barn skulle ni låta se Avatar?
Jag tycker inte Tom&Jerry är bra för barn heller. Eller för någon öht. Jag väljer vilka filmer vi ser på bio, vilka filmer vi köper och vilka kanaler och program vi tittar på här hemma. Självklart i samråd med barnen, jag är inte helt diktatorisk. Men om jag säger "nej, det här tittar vi inte på, det är för vuxna/det är för otäckt osv, då köper de ju det utan vidare.
Det blir ju bara "värre" detta med underhållning för barn. När min mamma var liten tyckte skolbarn fortfarande att kasperteater var kul. Nu rynkar 7-åringarna på näsan och vill se orcher slakta alver i Sagan om Ringen, typ. Eller, ja, just den filmne kanske är ute, jag vet inte, men ni fattar...
Och ju mer man visar demav detta, destå mer härdade blir de ju. I den här takten kommer ju nästa generation vara framme vid splatterfilmer redan när de fyller sju, typ. det tror jag inte för något direkt gott med sig. Filmer som är läskiga och innehåller våld kan absolut vara OK och fylla sitt syfte, men måste ta det i lagom takt! Då är biogränserna rätt bra att rätta sig efter, om än inte slaviskt så i allafall som riktmärke.