• Stårschan

Låta barn se Avatar

Hur unga barn skulle ni låta se Avatar?

I think we've finally reached the point in our society where 'celebrity' just means 'mammal'.
  • Svar på tråden Låta barn se Avatar
  • LjubaviMoja
    Bonanza skrev 2010-05-09 16:40:40 följande:
    Det var flera här i tråden som vittnat om att deras barn har sett riktiga skräckfilmer. Jag riktade mig till dem.Jag tycker att Avatar är en vuxenfilm, men svarade ju att jag skulle låta barnen se den från ca 10 år eftersom man då kan hantera såna vuxenfilmer.
    Ok ja men skräckfilmer är för mycket och något helt annorlunda som mina inte heller får se på. Nu har dte inte hänt att min dotter får mardrömmar utav Avatar och hon vill se den hela tiden. Men skulle det hända så är det väl inte hela världen mardrömmar kan man få utav allt möjligt , men visst hade jag slutat sätta på filmen och kanske låtit henne se den när hon blir mer redo.
    Att bli far är inte svårt, däremot att vara det
  • Veladis

Jag tycker inte Tom&Jerry är bra för barn heller. Eller för någon öht. Jag väljer vilka filmer vi ser på bio, vilka filmer vi köper och vilka kanaler och program vi tittar på här hemma. Självklart i samråd med barnen, jag är inte helt diktatorisk. Men om jag säger "nej, det här tittar vi inte på, det är för vuxna/det är för otäckt osv, då köper de ju det utan vidare.

Det blir ju bara "värre" detta med underhållning för barn. När min mamma var liten tyckte skolbarn fortfarande att kasperteater var kul. Nu rynkar 7-åringarna på näsan och vill se orcher slakta alver i Sagan om Ringen, typ. Eller, ja, just den filmne kanske är ute, jag vet inte, men ni fattar...

Och ju mer man visar demav detta, destå mer härdade blir de ju. I den här takten kommer ju nästa generation vara framme vid splatterfilmer redan när de fyller sju, typ. det tror jag inte för något direkt gott med sig. Filmer som är läskiga och innehåller våld kan absolut vara OK och fylla sitt syfte, men måste ta det i lagom takt! Då är biogränserna rätt bra att rätta sig efter, om än inte slaviskt så i allafall som riktmärke.

• LjubaviMoja
    Veladis skrev 2010-05-09 16:45:01 följande:
    Jag tycker inte Tom&Jerry är bra för barn heller. Eller för någon öht. Jag väljer vilka filmer vi ser på bio, vilka filmer vi köper och vilka kanaler och program vi tittar på här hemma. Självklart i samråd med barnen, jag är inte helt diktatorisk. Men om jag säger "nej, det här tittar vi inte på, det är för vuxna/det är för otäckt osv, då köper de ju det utan vidare. Det blir ju bara "värre" detta med underhållning för barn. När min mamma var liten tyckte skolbarn fortfarande att kasperteater var kul. Nu rynkar 7-åringarna på näsan och vill se orcher slakta alver i Sagan om Ringen, typ. Eller, ja, just den filmne kanske är ute, jag vet inte, men ni fattar...Och ju mer man visar demav detta, destå mer härdade blir de ju. I den här takten kommer ju nästa generation vara framme vid splatterfilmer redan när de fyller sju, typ. det tror jag inte för något direkt gott med sig. Filmer som är läskiga och innehåller våld kan absolut vara OK och fylla sitt syfte, men måste ta det i lagom takt! Då är biogränserna rätt bra att rätta sig efter, om än inte slaviskt så i allafall som riktmärke.
    Det har blivit för mycket våld och nakenhet i dagens samhälle JA vanliga musikvideos går inte att titta på heller nuförtiden allt är jo bara string, skaka röven .osv och jag brukar själv vara noga med att inte låta dom se sånt men man kan inte förbjuda allt heller . Jag har själv kollat på Tom och Jerry när jag var liten och min dotter och ingen utav oss har påverkats negativt av det.
  • Veladis
    LjubaviMoja skrev 2010-05-09 16:51:43 följande:
    Det har blivit för mycket våld och nakenhet i dagens samhälle JA vanliga musikvideos går inte att titta på heller nuförtiden allt är jo bara string, skaka röven .osv och jag brukar själv vara noga med att inte låta dom se sånt men man kan inte förbjuda allt heller . Jag har själv kollat på Tom och Jerry när jag var liten och min dotter och ingen utav oss har påverkats negativt av det.
    Nej, man kan inte förbjuda allt. Och meningen är inte heller att "skydda" dem från allt heller, utan snarare att saker och ting får ske i en lugnare takt, i barnens takt. Frågar en fyra-femåring utan vidare efter att få se typ Avatar? Nej, det tror jag inte. Inte genom att vara genuint intresserad av filmne, möjligen genom att framsidan ser spännande ut (men det gör ju många framsidor) Så varför då som förälder göra ett sådant val att låta dem se just den filmen? Oavsett om de ser på tre filmer varje dag tills de är tio kommer inte barnfilmerna att ta slut...
  • LjubaviMoja
    Veladis skrev 2010-05-09 17:17:38 följande:
    Nej, man kan inte förbjuda allt. Och meningen är inte heller att "skydda" dem från allt heller, utan snarare att saker och ting får ske i en lugnare takt, i barnens takt. Frågar en fyra-femåring utan vidare efter att få se typ Avatar? Nej, det tror jag inte. Inte genom att vara genuint intresserad av filmne, möjligen genom att framsidan ser spännande ut (men det gör ju många framsidor) Så varför då som förälder göra ett sådant val att låta dem se just den filmen? Oavsett om de ser på tre filmer varje dag tills de är tio kommer inte barnfilmerna att ta slut...
    Nu fyller min dotter sju snart , men ja det var hon som frågade om hon fick se den då hon hade sett den på reklam och tycktre den såg häftig ut. Så efter att jag och min man hade sett den så tyckte vi att hon oxå kunde se den. Vi kör i den takt som vi tycker vår dotter klarar av och Avatar filmen klarar hon väldigt bra av likaså Tom och Jerry, ronja rövardotter, batman , dexter o.sv.

Men det är jo klart alla är vi olika annars hade det sett för tråkigt ut
  • Bonanza
    LjubaviMoja skrev 2010-05-09 17:21:47 följande:
    Nu fyller min dotter sju snart , men ja det var hon som frågade om hon fick se den då hon hade sett den på reklam och tycktre den såg häftig ut. Så efter att jag och min man hade sett den så tyckte vi att hon oxå kunde se den. Vi kör i den takt som vi tycker vår dotter klarar av och Avatar filmen klarar hon väldigt bra av likaså Tom och Jerry, ronja rövardotter, batman , dexter o.sv. Men det är jo klart alla är vi olika annars hade det sett för tråkigt ut
    Dexter? Menar du något annat än "Jag styckar människor och är en seriemördare"-dexter?
  • LjubaviMoja
    Bonanza skrev 2010-05-09 17:25:05 följande:
    Dexter? Menar du något annat än "Jag styckar människor och är en seriemördare"-dexter?
    Dexter den teckande filmen som går på cartoon network sen får du tro vad du vill om den men den är inte barnförbjuden i världen och inte här hemma heller.
  • Veladis
    LjubaviMoja skrev 2010-05-09 17:21:47 följande:
    Nu fyller min dotter sju snart , men ja det var hon som frågade om hon fick se den då hon hade sett den på reklam och tycktre den såg häftig ut. Så efter att jag och min man hade sett den så tyckte vi att hon oxå kunde se den. Vi kör i den takt som vi tycker vår dotter klarar av och Avatar filmen klarar hon väldigt bra av likaså Tom och Jerry, ronja rövardotter, batman , dexter o.sv. Men det är jo klart alla är vi olika annars hade det sett för tråkigt ut
    Min dotter har fått mardrömmar de gånger hon sett tecknade Batman. Hon är ett rätt tufft barn annars, modig, tar för sig, skinn på näsan, osv. Och tecknade Batman kan väl jag tycka till nöds (dvs i brist på annan underhållning) är OK för en nästan-sjuåring. Men just nu är hon inne i en känslig period med mycket funderingar och rädslor på kvällen när hon ska sova. Så då får hon inte titta på det. Grejen är ju också att barnen inte alltid kan avgöra själva vad de klarar av och inte. "Jag vill titta, jag tycker inte det är läskigt" säger min dotter bestämt, men sen kommer hon efteråt och gråter och kan inte sova för hon tänker bara på det där "spöket som åt själar" (!) på Batman...
  • Bonanza
    LjubaviMoja skrev 2010-05-09 17:28:07 följande:
    Dexter den teckande filmen som går på cartoon network sen får du tro vad du vill om den men den är inte barnförbjuden i världen och inte här hemma heller.
    Jaha! Jag kände inte till den och undrade om du syftade på den tv-serie som handlar om en seriemördare som heter Dexter. Då fattar jag.
  • LjubaviMoja
    Veladis skrev 2010-05-09 17:29:34 följande:
    Min dotter har fått mardrömmar de gånger hon sett tecknade Batman. Hon är ett rätt tufft barn annars, modig, tar för sig, skinn på näsan, osv. Och tecknade Batman kan väl jag tycka till nöds (dvs i brist på annan underhållning) är OK för en nästan-sjuåring. Men just nu är hon inne i en känslig period med mycket funderingar och rädslor på kvällen när hon ska sova. Så då får hon inte titta på det. Grejen är ju också att barnen inte alltid kan avgöra själva vad de klarar av och inte. "Jag vill titta, jag tycker inte det är läskigt" säger min dotter bestämt, men sen kommer hon efteråt och gråter och kan inte sova för hon tänker bara på det där "spöket som åt själar" (!) på Batman...
    Då får man ta det då, när ens barn kommer efter att ha sett t.ex batman som din gjorde och säger att hon tyckte den var läskig , då lär jo sig både föräldern och barnet vad det var som var läskigt och inte sätter på det igen föränns denne känner sig redo. Min dotter älskar allt som har med dinosarier att göra så en gång när hon var 5 år och var hos min pappa satte han på jurasic park till henne (dumt) och efter ett tag fann hon den jätteläskig och ringde till mig gråtandes. Jag sa ifrån till min pappa som förstod att det var en dum ide. Men när hon blev 6 frågade hon efter den igen och denna gången satt jag med henne och det gick jättebra hon tittade på den väldigt många ggr . Men nu som med allt annat nu för tiden så har hon tröttnat på den med

Man får prova sig fram helt enkelt för i slutändan får vi hoppas att alla vet vad som är bäst för ens eget barn.
Svar på tråden Låta barn se Avatar