• Stårschan

Låta barn se Avatar

Hur unga barn skulle ni låta se Avatar?

I think we've finally reached the point in our society where 'celebrity' just means 'mammal'.
  • Svar på tråden Låta barn se Avatar
  • LjubaviMoja
    Bonanza skrev 2010-05-09 17:31:57 följande:
    Jaha! Jag kände inte till den och undrade om du syftade på den tv-serie som handlar om en seriemördare som heter Dexter. Då fattar jag.
    Hm jasså har faktiskt inte hört om den men den låter rätt läskig.

Nä men jag är nog den enda i familjen som gillar skräck filmer men för så små barn som mina är så är det en big no no.
    Att bli far är inte svårt, däremot att vara det
  • Tinnys

Mitt ex lät våran 9 åriga dotter se den, jag hade nog inte tillåtit det, tycker hon är för ung

• amalie79
    LjubaviMoja skrev 2010-05-09 17:28:07 följande:
    Dexter den teckande filmen som går på cartoon network sen får du tro vad du vill om den men den är inte barnförbjuden i världen och inte här hemma heller.
    Jag tror ovanstående inlägg handlade om en annan Dexter. Jag satte också i halsen, trodde ni menade serien om killen som är rättsläkare på dagarna och seriemördare på nätterna : )
  • Karamellan

Jag tycker det är jättesvårt att säga en definitiv gräns för när barn kan se Avatar eller andra filmer med inslag som gör att de kanske kan anses mindre lämpliga för barn.

Barn är så olika. Jag har jobbat en del med barn i 6-7-årsåldern. En del av dessa skulle kunna se Avatar, ha en diskussion om vad som händer, inte bli rädda och på det hela taget ha ut något av filmen, om än kanske inte på samma sätt som äldre barn eller vuxna. Andra skulle ha blivit rädda för våldet och de "läskiga" rovdjuren och där skulle det kunna finnas risk för t.ex. mardrömmar. Sedan finns det såklart ytterligare skäl till att filmer med ens det mariginellt lilla våld som finns i Avatar kan vara olämpliga för vissa barn.

Generellt kan jag tycka att det många gånger troligtvis är bättre att visa filmer som barn hänger med i mer och förstår bättre, helt enkelt för att det kan vara mer underhållande för barnet.

Smart may have all the answers but stupid have all the interesting questions.
  • Veladis
    LjubaviMoja skrev 2010-05-09 17:37:34 följande:
    Problemet med min dotter är ju att hon vill titta på Batman i allafall, fast hon grät över det dagen innan...
  • solskina

Jag har inte läst alla inlägg, men frågan är ju är det barnprogramet eller filmen du menar?

Barn programet har jag inget emot men filmen får inte min 8 åring se.

• LjubaviMoja
    amalie79 skrev 2010-05-09 17:42:11 följande:
    Jag tror ovanstående inlägg handlade om en annan Dexter. Jag satte också i halsen, trodde ni menade serien om killen som är rättsläkare på dagarna och seriemördare på nätterna : )
    Haha ja då var det nog mitt fel som förklarade det så dåligt, tror den tecknaden heter Dexters labratorium eller nåt.
  • LjubaviMoja
    Veladis skrev 2010-05-09 17:44:05 följande:
    Problemet med min dotter är ju att hon vill titta på Batman i allafall, fast hon grät över det dagen innan...
    Ja det är jo alltid taskigt läge har hänt här oxå, men hjälper det om du tittar på den tillsammans med henne? Det brukar hjälpa här annars så brukar vi bara gå igenom en massa andra filmer som finns och då brukar hon ge med sig till slut
  • Boel1

De "hemskaste" filmer min äldsta (8 år) har fått se är typ tecknade Törnrosa. Hon råkade se någon annan lite hemsk film hemma hos någon och hade mycket mardrömmar och blev väldigt mörkrädd, så jag tänker skydda henne från sånt tills hon blir mer mogen.
     Jag har inte sett Avatar själv, så jag kan inte bedöma vid vilken ålder jag skulle låta mina barn se den, men det kommer nog att dröja!

• Veladis
    LjubaviMoja skrev 2010-05-09 18:12:02 följande:
    Ja det är jo alltid taskigt läge har hänt här oxå, men hjälper det om du tittar på den tillsammans med henne? Det brukar hjälpa här annars så brukar vi bara gå igenom en massa andra filmer som finns och då brukar hon ge med sig till slut
    Nä, det hjälper inte. Jag ser ofta TV tillsammans med barnen ändå. Vi har sagt stop till Batman tillsvidare, och hon förstår ju varför även om hon kan vara envis ändå. Det är ju liksom itne så att man inte klarar sig utan Batman, så vi skippar det.
Svar på tråden Låta barn se Avatar