• Stårschan

Låta barn se Avatar

Hur unga barn skulle ni låta se Avatar?

I think we've finally reached the point in our society where 'celebrity' just means 'mammal'.
  • Svar på tråden Låta barn se Avatar
  • Veladis
    Kinya skrev 2010-05-09 11:39:10 följande:
    Ni som inte skulle låta era barn se Avatar: Hur gör ni när det är nyheter på TV? I mina ögon är nyheterna värre eftersom det är på riktigt.
    Mina barn tittar inte på nyheter, förutm "Lilla aktuellt". Men vi pratar om vad som händer i världen ändå.
  • Buster78
    Marma skrev 2010-05-09 08:41:54 följande:
    skulle nog vänta iallafall till mellaanstadiet...mina skulle aldrig få se den men så e dom rädda för skördetröskan i Cars oxå så Avatar skull enog inte vara så bra...:-P
    hehe... det va min son med... och Sviper i Dora utforskaren!
  • Danitra
    Bonanza skrev 2010-05-09 08:18:18 följande:
    Och? Jag låter inte mina barn se saker som inte är till för barn och därför kan vara otäckt för dem. I Avatar dödas det hej vilt, det är ju världens krig där ett tag. Aldrig i livet att mitt barn skulle få se det.
    Nu har jag inte sett Avatar så jag vet inte alls hur lämplig eller olämplig den är. Men är det generellt är så att dina barn inte får se något med våld, eller inget som inte är barnanpassat?
  • BillyX
    Veladis skrev 2010-05-09 08:48:13 följande:
    Jag skulle inte visa den för någon som är yngre än 11, eventuellt något tidigare med vuxen som kan förklara. Eventuellt senare. Det beror på barnet. Men jag skulle absolut vänta tills de kan hänga med och sätta sig in i handlingen på allvar. Alltså, förstå filmen på ett någotsånär avancerat plan. Förstå inte bara att sakerna händer i handlingen, utan varför det händer. Vad är annars meningen med det, vad får de ut av den?
    Handlingen i Avatar är väl av den enklaste sorten...? Onda människor som vill ta deras mark, infödingar som blir ledsna och försvarar sig.
  • Tottelina

Avatar är ingen särskilt våldsam film. Men det hela beror väl på hur pass fjompig unge man har samt hur gammal.

• Marma
    Buster78 skrev 2010-05-09 12:02:02 följande:
    hehe... det va min son med... och Sviper i Dora utforskaren!
    ja den elaka Sviper..    fast mina lärde sig att om de skrek allt de hade varje gång de åsg honom kunde de rädda Dora från honom   jag fick sitta med öronproppar varje gång
  • Veladis
    BillyX skrev 2010-05-09 13:20:12 följande:
    Handlingen i Avatar är väl av den enklaste sorten...? Onda människor som vill ta deras mark, infödingar som blir ledsna och försvarar sig.
    Grundhandlingen, ja, men det är svårt för yngre barn att uppfatta det mer subtila i filmen.
    Barnen kan ju lika gärna se Pocahontas, för det är ju typ samma film. Fast den är också rätt läskig...
  • Bonanza
    LjubaviMoja skrev 2010-05-09 11:24:16 följande:
    Så mycket våld? Det börjar jo för fasiken inte ens föränns efter ca 2 timmar hahah, och då är det inte ens så farligt.
    Jag tycker att det är för mycket.

Och nej, mina barn får inte se nyheterna, absolut inte. De är för små för "lilla aktuellt" också, de är ju bara 3 och 5 år. De får inte se något med för mycket våld eller för otäcka saker i.

Till exempel får femåringen först nu se Ronja Rövardotter, jag har tyckt att den är för otäck innan dess. Däremot saker utan våld kan de få se även om det inte är barnanpassat. Det är våld jag verkligen undviker.

Jag förstår inte vad de skulle få ut av att se saker som är alldeles för avancerat för dem, samtidigt som det är rent dåligt för dem att se. Ärligt talat, har man små barn som inte reagerar vad de än ser så kanske det borde vara ett tecken på att de har sett för mycket otäckt? Hur kommer man ens fram till att ens små barn klarar av att se "vad som helst?". Har ni provat er fram? Var går gränsen då?
  • LjubaviMoja
    Bonanza skrev 2010-05-09 14:40:34 följande:
    Jag tycker att det är för mycket.Och nej, mina barn får inte se nyheterna, absolut inte. De är för små för "lilla aktuellt" också, de är ju bara 3 och 5 år. De får inte se något med för mycket våld eller för otäcka saker i. Till exempel får femåringen först nu se Ronja Rövardotter, jag har tyckt att den är för otäck innan dess. Däremot saker utan våld kan de få se även om det inte är barnanpassat. Det är våld jag verkligen undviker. Jag förstår inte vad de skulle få ut av att se saker som är alldeles för avancerat för dem, samtidigt som det är rent dåligt för dem att se. Ärligt talat, har man små barn som inte reagerar vad de än ser så kanske det borde vara ett tecken på att de har sett för mycket otäckt? Hur kommer man ens fram till att ens små barn klarar av att se "vad som helst?". Har ni provat er fram? Var går gränsen då?
    Hur mycket man än försöker så kan man inte "dölja" allt för dom och jag personligen tror inte att de får men för livet för att de har fått se avatar som inte är mycket större skillnad än vanliga teckande filmer. Våld är inte ok och de vet mina barn men att de pågor våld i världen tycker jag inte att det är så hemskt för dom att veta.
    Att bli far är inte svårt, däremot att vara det
  • idiblon yes
    Bonanza skrev 2010-05-09 14:40:34 följande:
    Jag tycker att det är för mycket. Och nej, mina barn får inte se nyheterna, absolut inte. De är för små för "lilla aktuellt" också, de är ju bara 3 och 5 år. De får inte se något med för mycket våld eller för otäcka saker i. Till exempel får femåringen först nu se Ronja Rövardotter, jag har tyckt att den är för otäck innan dess. Däremot saker utan våld kan de få se även om det inte är barnanpassat. Det är våld jag verkligen undviker. Jag förstår inte vad de skulle få ut av att se saker som är alldeles för avancerat för dem, samtidigt som det är rent dåligt för dem att se. Ärligt talat, har man små barn som inte reagerar vad de än ser så kanske det borde vara ett tecken på att de har sett för mycket otäckt? Hur kommer man ens fram till att ens små barn klarar av att se "vad som helst?". Har ni provat er fram? Var går gränsen då?
    Jag orkar helt enkelt inte anpassa mig allt för mycket och då får vi gå den gyllene medelvägen. Att han fick se REC och House of wax var kanske inte så smart, men klarar jag inte att leva upp till mina egna ideal så tänker jag inte gå runt och hata mig själv och tycka en massa över det heller.
    Vila vid denna källa...
Svar på tråden Låta barn se Avatar