• ahm66

AVA klinik i Riga

Redan, jag självmedicinerade vid sista försök, efter att ha tjatat på Riga att jag ville ändra medicineringen. 
    Startade med Prednisolon (Kortison) mycket tidigare och mycket högre doser, pluss att jag tog penicillin från mens start. 
    Jag hade googlat world-wide och funnit ut att många kliniker kör med högre kortison doser. I tillägg är det flera som ger penicillin, för att ev. ta skadliga bakterier i livmodern. 
    Jag har hundar och en liten uppfödning, och på tikar som inte tar seg vid parning är det vanligt att man kör en penicillin-kur för att eliminera den orsaken till att det inte blir valpar. 
    Jag tjatade på Riga, att jag ville prova det, men de var inte överens med mig. 
    Då körde jag mitt eget löp. Och det enda jag berättade för Riga, var att jag börjat tidigare med Fragmin sprutorna. 
    Om du vill så kan jag skicka mitt schema till dig, bara inboxa om du vill. 
    Jag är i alla fall övertygad om att detta var med att hjälpa till att de två killarna jag nu har, finns här!!!!

De var ju de två sista äggena vi hade, och jag hade alltså provat med ägg från samma donnor 2 gånger tidigare utan resultat. 

För övrigt är det också fler som självmedicinerat med liknande, och fått graviditet efter lång tids prövning :)

• ahm66

Hej igen. 
    Jag säger inte att jag har något facit. Men efter att ha satt in embryon som var av topp kvalitet, men fortfarande inte sett en tillstymmelse till pluss, så hade jag lust att testa något annat. 

Detta hjälper garanterat inte alla!  Men jag är i alla fall övertygad om att det hjälpte mig. 

hade mycket kontakt med klinik Serum i Grekland, som har detta som standard behandling, för de som inte blir gravida vid första försök. Där testar dom i tillägg för bakterier i livmodern, som kan vara med på att skapa en "ogästvänlig" miljö, och göra till att ägg inte fäster. 

Diskuterade detta med Riga, som menade att det inte skulle spela någon roll. 

I tillägg som jag nämnde så är jag engagerad uppfödare, och vet hur man gör när en tik inte tar seg med valpar. 

Ang. blodförtunnande så har alla mina prov visat att jag er blod som är segt….  I tillägg har jag 4 myom i livmodern, som också super till sig näring, och hindrar blodgenomströmningen i livmodern. Det är också fakta. Men Riga menade att detta inte skulle hindra mig från att bli gravid. 

Igen - det kan ju vara möjligt. Men jag hade lust att testa till 110%, för efter att ha fylt 46 år, kände jag att det er NU ELLER ALDRIG!!!!   

Jag tror att ska man prova med mediciner eller testa saker, så bör man själv vara 100% säker på varför och av vilken anledning. inte bara stoppa i sig för att någon annan gjort det. 

När det är sagt, så antar jag att ni förstår vad jag menar.

Här är mitt skjema- för när mina tvillingpojkar blev till   :)

Jag tog Procren dpt sprutan 2/10 - fick da mens 9/10. Fick besked att starta med Progynon 16/10.  (efter undersökning 15/10) 
    Samtidligt startade jag med: 3x5 mg prednisolon 1 gång pr. dag 1 x 100 mg doxycyclin 2 gånger pr. dag (pencillin) 1 Fraxeparin (Klexane, fragmin) varannan dag (spruta med blodförtunnande) 1 trombyl 1 gång pr. dag + Progynon 3 gånger pr. dag 

Började med Utrogest (Progestreron) 30/10, - Utrogest 100 mg x 4 – 2 gånger pr. dag Ökade dosen med Prednisolon till 4x5 mg 1 gång pr. dag Ökade också  Fraxeparin (klexane)  till 1 gång pr. dag Samma som tidigare med allt det andra (trombyl, doxycyclin)

Jag hade insätt den 2/11 med blastocyster. Behöll alla medisiner, (ökade Utrogest till 4+2+4 à 100 mg) men allt annat i samma dosering. 
    Efter att jag testade pluss, så trappade jag ned prednisolon till 5 mg pr. dag. Slutade med Doxycyclin och tog 1x250mg Azithromycine, morgon och kväll i 5 dagar. Stoppade i 5 dagar med Azithromycine, så upprepade jag detta två gånger till (start/stopp) 

Resten av medicinerna har jag fått nedtrappning från Riga, och har hållit mig till den. 

Serum i Grekland, använder detta med två typer penicillin, men viktigaste är Dopxycylinet och den doseringen. 
    Riga hade ordinerat kortison, men i mycket mindre doser än det jag gjorde. Och efter insätt. Jag startade innan. 
    I tillägg tog jag alltså sprutor innan insätt och tog Trombyl innan insätt.

Om någon vill veta mer, så inboxa mig.

Lycka till.

Kram
    Ahm 66 

• ahm66

Nja. Jag har nog aldrig kommit på tanken att proppa i mig blodförtunnande om inte mina blodprov tillsa att det kunde vara smart. 
    Jag fick Trombyl första ÄD vi gjorde, och jag hade också fått Fragmin (fraxeparin, Klexane)  sprutor. Men detta var då att jag startade med det EFTER insätt, och det var väl kanske det jag reagerade mest på. För så tyckte jag liksom att livmodern inte var optimal vid insätt….. 

Som jag skrev, det finns ju ingen anledning att stoppa i sig en massa saker bara för att det hjälpt någon. Poänget här är att detta är idéer som andra kliniker har, och som när inget annat funkat….. 

Ett myom behöver inte betyda att det hindrar graviditet. Det beror på hur stort det är, var det sitter osv. Men detta kan du fråga om när du gör UL. 

Jag hade ju 4 stk och i utgångspunkter skulle inte dessa sitta i vägen, men de hade en tendens att växa när jag åt Progynon, och det gjorde ju inte saken bättre. Mina var mellan 1,5-3,5 cm stora. 

Trombyl är tabletter, och Fragmin, Klexane, Fraxeparin är sprutor. Dessa är bägge blodförtunnande men fungerar lite olika, och därför inte ovanligt att man får bägge, eller att någon får bara det ena och inte det andra. 

• ahm66

Grattis till pluss Skade!!! Nu är det positiva tankar som gäller. Det tror jag är en stor fördel :)

Jag sa bara till min gynekolog att Riga ordinerat medicinen, så skrev de ut. Har haft 3 olika gynekologer genom alla försök, 2 på fertilitetskliniken vi gjorde IVF och en fristående gynekolog. Ingen av dessa har haft kontakt med Riga, jag har mailat alla testresultat, alla resultat från undersökningar och scannat över olika dokument. Så då var det enkelt att lägga till det jag behövde i tillägg till Progynon, Procren spruta och saker som Riga faktiskt hade ordinerat. 

Kram

• ahm66

Utan bra embryon är det nog svårt att bli gravid ja. Men när man har haft insätt flera gånger med mycket goda embryon, så är det inte konstigt att man har lust att testa något…..

Jag hade ju spekulerat på att byta klinik till Serum i Grekland. Koordinatorn där som heter Penny, gav mig rådet till att går över till Azithromycine efter pluss. Jag hade fått så mycket goda råd från henne, och vet att de har en väldigt god statistik att jag valde att följa hennes råd, utan att tänka så väldigt mycket på varför. 

• ahm66

Hej. 
    Jag är inte gravid, jag VAR gravid och fick mina tvillingpojkar 1/7 2013 HjärtaHjärta
    Jag har 4 myom. Intramuskulära. 2  som sitter nere vid livmodershalsen (dessa är de två minsta ca 1-1,5 cm) och 2 i bakrevägg. Största var runt 3 cm, men växte lite och blev ca 4 cm. 
    Jag krympte dessa också efter första rundan med alla ägg från donnor nr. 1. Då hade jag Procren spruta 3 gånger på rad, och de blev mindre. Så körde vi en ny runda med ny donnor. 1 ET med färska ägg, 1 FET negativ och 1 FET med våra små tvillingpojkar. 
    Jag tog Procren mellan varje gång, också för att krympa myomena lite som lätt växer när man äter Progynon. 

Enligt läkare här på fertilitetskliniken skulle mina myom inte hindra graviditet, och det menade de i Riga också. Men alla läkare var överens om att de tog blodgenomströmning från livmoder, och gjorde att livmodern inte var optimal. Dessutom kunde de vara i vägen om ett embryo fäste nära, men det gjorde de inte. 

Nu blev det KS på mig, för säteläge och tvärläge på killarna. Men de myomena längst ner hade inte växt, och var inte till hinder för en vanlig födsel. För det kan också ske. 

Om du följer noga med och mäter myomena, så är det nog inte någon större risk.  

Här i Norge gör de aldrig någon operation för att ta bort myom om de är mindre än 5 cm, så jag var aldrig aktuell. Dessutom får man inte någon operation för att underlätta graviditet när man är över 45 år. Rynkar på näsan Så det var aldrig aktuellt. 

• ahm66

Dina, det finns ju ett fantastikt matställe på flygplatsen !!!!!
    En trappa upp ovanför incheckingsdiskarna, innan du går in genom säkerhetskontrollen finns Lido. Det är en restaurang som härstammar från Estland. 
    Där kan du välja absolut vad du vill själv. Finns olika kötträtter, av svin, oxe, kyckling, massor av olika fiskrätter, olika såser, olika potatis varianter. Olika sallader, olika efterrätter - Ja, gud vet! 
    Så betalar du efter vad du tagit på tallriken.
    Jättegott!!!!!

Kunde nästan tänka mig att dra till Riga, bara för att äta :)

Ang. kaffe - själv blev jag helt dålig av lukten av kaffe efter typ vecka 10, då behövde jag inte längre tänka på om jag skulle avstå eller inte. 

Jag rådfrågade Dr. Fodina om massor av detta med mat. Hon sa:  Lyssna till din egen kropp ! 
    Det låter smart tycker jag. 
    Naturligtvis avstod jag från mögelost, skaldjur och annat som man ska!  
    Annars blev det värre med mat, Capre-sonne, och andra apelsindrickor, äpplen (bara Pink Lady) och pepparbiff. Det var det enda jag ville ha :)

• ahm66

Lycka till alla ni som ruvar - Dina dag 7 är väldigt tidigt, försök att hålla modet och hoppet uppe ännu! 

Grattis till alla ni som plussat - tränden just nu är ju kanonbra!!!! Verkligen många som har fått sitt + Skrattande

Kul att vara på g, igen Redan. Vad är det som du gör olika denna gången då? Vet ju att det var massa strul med blodkoagulering och grejer sist…. 

Kram
    Ahm66

• ahm66

Jösses vilken postiiv tråd !!!!
    Super grattis till er alla som plussat - och massor av lycka till för er som ruvar och står inför försök.
    Detta måste väl vara rekord - tycker det verkar som om de flesta plussar. Kan väl inte bli bättre.

Ha en strålande helg allihoppa

Kram
    Ahm66

• ahm66

Grattis till alla som plussat, och lycka till för er som ruvar.
    När det gäller blödningar och lyft/motion så är det klart att man egentligen inte är sjuk och att man definitivt kan göra som vanligt.
    MEN vi har manipulerat vår kropp, och skapat en "falsk" slemhinna, och andra nödvändigheter för en graviditet. Våra slemhinnor är mycket mer sårbara än vid en vanlig normal graviditet, och vid tvilling eller flerlings graviditet så är det ändå mer sårbart. Därmed blöder vi lättare och har större risk att slemhinnorna blöder ut när de är så sköra.
    Fram till den tiden man slutar med mediciner så är man säkrare genom att inte utsätta sin kropp för påfrestningar.
    Jag råder ingen till att göra varken det ena eller det andra. Det måste man nog känna på själv. Men vi snackar här om några veckor i ens liv, där man kanske är mer försiktig än annars.
    Jag har ju många gånger dragit paraleller med min hunduppfödning. Och när en tik är parad så bör man vänta med motion och tyngre jobb de första veckorna till de små fostrena "fastnat" ordentligt i livmodern. Sen kommer en period där man kan låta hunden göra precis som vanligt. Men när magen blir större, så brukar det reglera sig självt. Man orkar rätt och slätt inte samma som vanligt!

Jag tycker att detta låter som det absolut bästa!  Vänta tills perioden kommer när fostret "sitter" gott, och våra konstgjorda mediciner är borta. Lev som vanligt, och lyssna så till när kroppen säger stopp. Är man tvillinggravid som jag var så är det första som säger stopp är andningen. Det är inte plats till lungorna längre :(  För övrigt gjorde jag som vanligt. Jag damsög, skurade golv och var på tur med mina hundar helt till sista veckan (vecka 37)

Ha en fin helg
    Kram
    Ahm 66

Svar på tråden AVA klinik i Riga