• Redan47

AVA klinik i Riga

På gång

Maryhe: 1 ICSI (MF), 2 ICSI (minus), 1 FET(minus), ÄD ET juni/juli

WildaMathilda: 3 ÄD AVA Åbo, 4 ÄD AVA Riga (gamla), 1 ÄD AVA Riga (nya), Dotter född 2012, nytt försök?

Redan47: 2 vuxna barn, ÄD1ET 28/10, missfall mellan ruvardag 8-15. (ÄD 2) FET 10/12 , minus, ÄD3 FET 2 20/2. minus. ÄD 4 ET 29/3 i Aten; TD 10/4 (minus), ÄD 5 fet 4-7/6

Swede: ÄD nr 1, ET 2/4, nytt försök?

wonders: 7st ivf 1ÄD, ÄD 2 FET 9/4 (minus), nytt försök?

Beccalie: 2 avbrutna IVF, ÄD 1 ET 9/4 (minus), prel. nr 1 FET juni.

ahavamaria: Dotter född 20120415 (Ava). FET 5/6.

Frk Röd: 5 IVF (varav 2 utan återföring) 1 ÄD ET 21/10 i Aten (minus), prel. 2 ÄD ET maj/juni

zaq1234: 3 IVF 1 ÄD prel ET 28/5

Azurea: ET 30/5

Ruvar

Fire07: ÄD nr 1, ET 29/4 TD 12/5

Gravida

snorpan02: 44 år, 2 barn, (10 IVF), ÄD1 nya AVA, ET 140127, Tvillingar BF 141014

Vårlängtan:14 ÄD, ET 140127, BF 141014

Veris14: 2 IVF, BF1410?

Wonderstruck: (3 IVF) ÄD nr 1, nya AVA ET 15/1 2014, Tvillingar BF 141002

Li02: (2 äldre barn) (3 IVF) ÄD nr 1, nya AVA, ET 5/10. VUL 8/11, BF 22/6, igångsättning 9/6

Krvik: (Första) ET 7/10. RUL 20/1, Planerat snitt 18/6.

Lisa: (2 äldre barn) ÄD nr 1 ET gamla AVA 17/10. BF 3/7.

Callimero: 13 IVF, första ÄD på nya AVA, ET 21/10, VUL 25/11, BF 8/7, planerat snitt 30/6

Hösttjej: FET 23/10, testar positivt 4/11.

Mammsen2012: 1:a ET blev bebis 2012. 1:a FET 21 nov -13 , BF 13/8

Helisa: ÄD nr 1, gamla AVA, ET 9/12, TD 18/12, VUL 9/1, BF 27/8

MrsCecilia: (6 IVF, 8 ÄD, Avbr graviditet i v.21) FET 11/ 12. BF 28/8 tvillingar :)

Skade: (första) ET 23/12 BF 10/9

Fru84: (gravid efter 6 försök, FET 20/2-14)

Glittra: 1 vuxet barn, 2 MF, 2 misslyckade IVF, 1 ÄD gamla AVA dotter född feb-13,

FET 31/1 gamla AVA BF 21/10

Sissan: Fet 6/9

Fått barn

Ahm66: 2 avbrutna IVF, Donor 1-3 avbrutna ÄD, 2 FET minus- Donor 2-1 ET ÄD minus, 1 FET minus.

1 FET - Tvillingpojkar födda 1/7-2013 (10:e gången gillt !!!)

RigaMaria: 5 ÄD, pojke född 7 maj 2013

TyckOmMig: (14 barn på naturlig väg) 2 IVF 2012, 1 ÄD på gamla Riga ET 4/6 - tvillingflickor födda 22/11-13.

Sissan: 3 ÄD, Flicka född 17/7-2013

The75: 3 barn (1bio) 8 ÄD 2 MF 2 ÄD barn -11 och -13

Vivela: 3 IVF (Varav 2 avbrutna), 4 ÄD Sverige, 1 ÄD Riga (gamla AVA- kliniken) Kille född 9/1 2014

WildaMathilda: 3 ÄD AVA Åbo, 4 ÄD AVA Riga (gamla), 1 ÄD AVA Riga (nya), Dotter född 2012.

• Redan47

Skade, att behöva gå igenom att mista sitt barn - det är måste vara mardrömmen. Finner ej ord för hur ledsamt jag känner det för er. Vad hände? En dag i taget och ta vara på nuet, läk och ha er sorg. Jätte kramar ich varma tankar till er bägge familjer, Skade och fru84.

• Redan47
    Rosen 76 skrev 2014-05-22 20:58:15 följande:

Lider med er Skade och Fru84! Det får bara inte hända! Ta hand om er!! ð???

En fråga dyker upp mitt i alla tankar - är detta vanligt/ vanligare med ÄD??

Ja, rosen risken finns. Ökad risk m ÄD, vet ej. Men med ivf/ÄD tror jag. Den finns en infektionsrisk av ingreppen. Men även vid spontan graviditet är detta en hemsk sanning för många familjer. Risken minskar för varje trimester. Nu är vi samlade i en tråd men det innebär inte att vi kan dra generella slutsatser utifrån detta lilla urval. Däremot blir den oerhört tydlig, risken med graviditet. Det är inte självklart för att du blir gravid att det blir live-birth. Om du läser statistik i ivf/ ÄD fältet så ser du just att man presenterar ; graviditet och live-birth. Men trots det, så vill vi att detta inte får ske! Smärtan är större ju längre in i graviditeten vi går in i. Vi anknyter till vårt barn, och att passera alla UL där kontakt skett gör att vi utvecklat en ännu starkare relation. Bebis blir en individ mycket tidigt.

Tacksam att fr84 och Skade vill dela detta oxå. Jag tycker det visar på en styrka hos er. Och det är väl något vi utvecklat på olika sätt som valt att vara i denna tråd.

Det ger mig oxå möjlighet att reflektera hur väl rustad är jag/ vi för alla risker... Och att den verkligheten är en verklighet. Den kan hända även mig och min man. Vi pratade om det, min man reflekterade ich sa ;" ja, jag skulle nog sluta mig i ett skal, och då vet vi hur illa det blir för dig...." Då känner jag mig exkluderad och ignorerad.

Hur att dela sorg, känner jag är viktigt att belysa, vilka behov har vi, vad händer med min partner, m relationen. Känslan att bli avvisad- ratad- ignorerad- starka rädslor att hantera när vi i kärnan har sorg. För min man och mig gav detta samtal eftertanke och ökad självkännedom. Vi kom fram till att vi är olika rustade och våra försvar blir destruktiva för relationen. Att det kräver att vi hänger oss till vår kärlek ich pratar öppet för att ge varandra det utrymme var och en behöver i svåra stunder utan att överge. Svårt.

Att mista mitt barn - är min mardröm.

Kram till er alla var än vi befinner oss!
  • Redan47

Fru84; förstår att din förlust är oerhörd stor av den sorg du ger uttryck för. Meningen med livet ställs på sin spets. Jag tänker inte komma med heja rop- du och din man behöver smälta och sörja tillsammans. Och det får ta den tid det tar. Jag är tacksam att du ändå trots krisen valde bli kvar med din man- och släppte taget om Mio . Nu har ni varandra.

Tack för att du ville dela. Jag vet ju att du hade smärtor men inte hur det utvecklade sig för er. Svårt art sätta mig in det trauma du har upplevt och lever i idag. För det är så skrämmande- en av livets största.

Jag tror du har en styrka att söka det stöd och förståelse du behöver för att läka. Annars hade du inte tagit detta steg- ivf/ÄD. Det kräver en drivkraft. Det känns kanske som den slocknat idag efter kämpande. Låt dig vara trött. För du är det. Men du har en låga som brinner. Jag önskar dig all värme ich kärlek du behöver. Kram

• Redan47

Progestoron Mic , säljs inte längre. Kom ihåg att du kan köpa utrogest i Riga. Mkt prisvärda, även om det är dyrt. Då kan du ta oralt ixå stt skarva med . Skönt att slippa kladd mellan benen mitt på dagen..,, men en smaksak. Ang frysa, ta det med Riga och fatta det beslut du tycker känns bra. Våra samtliga fryses vid 5 dgr. Överlevt super. Men det beror väl på utgångsläget på spermier o ägg.

Lycka till jätte mycket!

• Redan47

Rosen, jag har sökt mkt forsknings artiklar på ämnet. Och det finns ingen sk signifikant skillnad mellan vaginalt och oralt intag av progestoron . Det enda som ger det är sprutor...

Men olika kliniker förordar olika. Min erfarenhet med många är att biverkningarna av progestoron oralt blir kraftigare. Som tröttheten, yrslig- vi kallar dem lite skämtsamt "yrselbollar". Men det beror säkert på vilka nivåer du får upp i blodet. Min skjuter i höjden. Det går ju genom levern då. Men fördelen, tycker jag med utrogest, är att de är bioidentiska, du kan ta dem oralt eller vaginalt. Om än något pilliga att få upp...

Jag, förra gången , gjorde en kombo- morgon och natt tog jag vaginalt, lunch oralt. Ibland till natten oralt - ska ju ändå somna så då märks inte yrslet, somnat så gott;) . Så lite lagom med biverkningar. När jag tog full dos 800mg/ dygn oralt upplevde jag mig mkt trött. Och planerar vårt sexliv lite typ "före progestoronet". Men men målet!

• Redan47

Callimero : Grattis till nya boet ! Det känns skönt att veta att du ändå får vård för ditt knä, men skit jobbigt att vara inlagd.... Hur klarar du din vardag nu?

Precis som du säger callimero , så tror jag Mic icå är bioidentiska. Och riktigt zaq att det går att vara om sig och kring sig för att få ut. Ja, du/ni kan köpa all medicin i Riga på kliniken. Jag har försörj mig där. Har ingen i sv som skriver ut. Betalas Faktura eller kontant.

• Redan47

Ett uttdrag ur Stockholm LL vårdgivarguide:

"Graviditet efter äggdonation innebär en ökad risk för blödningar i graviditetens början, hypertensiva komplikationer, preeklampsi. För riskvärdering och vårdplanering är det viktigt att även se till eventuell bakomliggande sjukdom som orsak till infertilitet.

Denna patientgrupp skall alltid erbjudas ett första läkarbesök samt ultraljud notch runt graviditetsvecka 24.

Tillväxtultraljud görs i graviditetsvecka 32. Från och med graviditetsvecka 36 erbjuds barnmorskebesök varje vecka fram till partus. Induceras i graviditetsvecka 41+0."

Att de har en rutin beskrivning har nog med antalet ÄD fall jmf med glesbygdslänen. Men vi som bor utanför kan ju referera till denna guide om vi behöver argumentera för att få UL av olika slag.

Svar på tråden AVA klinik i Riga