• Stor mamma

Dödsstraff-för el emot

Ja denna tråd handlar om dödsstraff.

Är ni emot eller för dödsstraff.

Jag kan säga att jag är för om på ett sätt. T.ex pedofiler, mördare.

Våldtäcksmän nej det ger inte dödsstraff om det inte är en återfallsförbrytare som åkt dit upprepade gånger.

Jag skulle vilja sverige hade dödstraff.

Vill ni det eller varför inte. Jag vill hör era åsiker om varför och varför inte. INGA PÅHOPP I DENNA TRÅD- STARTA EN EGEN

Jag vill bara veta era åsikter där ute i sverige

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Dödsstraff-för el emot
  • I Blackrose I
    snillis skrev 2010-05-17 11:17:13 följande:
    Jag kan bara svara för mig själv men jag ser inte människor som djur så för mig går den jämförelsen inte att göra.
    Om människor inte ÄR djur så VAD är vi? *suck*

Så det är skillnad på en hund som biter och agerar aggressiv än en pedofil/mördare/våldtäcksman? Hur tänker du då?
    Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (persiskt ordspråk)
  • Esther M
    Roze skrev 2010-05-17 11:18:43 följande:
    Åh...Du menar att människor har högre värde än hundar?
    Ja.
  • snillis

Men får inte blanda ihop lagstiftningen med hur lagen tillämpas. Jag tycker att lagstiftningen i de flesta fall är till belåtenhet (med vissa få undantag, tex tycker jag att man skall kunna dömas hårdare om man kör på någon när man kör full), däremot är det svårt ibland att tillämpa den lagstiftning som finns.

När det gäller våldtäktsfall tex så är det ju ofta så att ord står mot ord och eftersom vi har en hög rättssäkerhet i Sverige, dvs att man inte vill döma någon om man inet är säker, så friar man hellre.
    Så ironiskt nog kan man säga att rättssäkerheten är för hög ibland, att det är det som ställer till det.

• Anna o Leia
    Esther M skrev 2010-05-17 11:16:04 följande:
    Hundar har inga mänskliga rättigheter.
    Det är det jag menar... Människor ger all rätt till sig själva..
    Är man inte människa så har man plötsligt inga rättigheter..{#lang_emotions_undecided} Om nu människa ser sig som den som styr jorden borde vi ju ge allt liv mer rättigheter.. för det är ju så att djur ofta behandlas som skit.
  • snillis
    Roze skrev 2010-05-17 11:18:43 följande:
    Åh...Du menar att människor har högre värde än hundar?
    Ja, självklart!
    Tycker du annorlunda?
  • I Blackrose I
    Esther M skrev 2010-05-17 11:14:09 följande:
    Du citerade ett inlägg där jag svarade på din fråga huruvida JAG anser att systemet är bra : " Jag tycker att Sveriges rättssystem är bra, ja. " Ursäkta? Det måste jag missat under alla dessa år jag har bott i Sverige? VAD ÄR det som är bra med Sveriges rättsystem? Upplys mig är du snäll...Du frågade vad jag tyckte, jag svarade. Att du inte håller med betyder inte att det finns anledning att ifrågasätta att jag är av en annan åsikt.
    Det är sant men det betyder inte att du har rätt i ditt uttalande heller...
  • Esther M
    Roze skrev 2010-05-17 11:20:02 följande:
    Om människor inte ÄR djur så VAD är vi? *suck*Så det är skillnad på en hund som biter och agerar aggressiv än en pedofil/mördare/våldtäcksman? Hur tänker du då?
    Att hunden agerar utifrån instinkter utan möjlighet att reflektera över eller förstå skillnaden mellan rätt och fel, medan friska människor har den förmågan.
  • snillis
    Roze skrev 2010-05-17 11:20:02 följande:
    Om människor inte ÄR djur så VAD är vi? *suck*Så det är skillnad på en hund som biter och agerar aggressiv än en pedofil/mördare/våldtäcksman? Hur tänker du då?
    Jag tänker det jag skriver - människor är inte djus så i min värld kan man inte göra den parallellen. End of story liksom!
  • I Blackrose I
    Esther M skrev 2010-05-17 11:20:14 följande:
    Ja.
    En fråga innan jag fortsätter. Är du troende?
  • Esther M
    Anna o Leia skrev 2010-05-17 11:20:36 följande:
    Det är det jag menar... Människor ger all rätt till sig själva.. Är man inte människa så har man plötsligt inga rättigheter.. Om nu människa ser sig som den som styr jorden borde vi ju ge allt liv mer rättigheter.. för det är ju så att djur ofta behandlas som skit.
    Borde gräs ha samma rättigheter som människor också enligt din filosofi?
Svar på tråden Dödsstraff-för el emot