• Stor mamma

Dödsstraff-för el emot

Ja denna tråd handlar om dödsstraff.

Är ni emot eller för dödsstraff.

Jag kan säga att jag är för om på ett sätt. T.ex pedofiler, mördare.

Våldtäcksmän nej det ger inte dödsstraff om det inte är en återfallsförbrytare som åkt dit upprepade gånger.

Jag skulle vilja sverige hade dödstraff.

Vill ni det eller varför inte. Jag vill hör era åsiker om varför och varför inte. INGA PÅHOPP I DENNA TRÅD- STARTA EN EGEN

Jag vill bara veta era åsikter där ute i sverige

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Dödsstraff-för el emot
  • Esther M
    Roze skrev 2010-05-17 10:43:36 följande:
    NEJ, alla ska inte ha samma rättigheter. Om så vore fallet så kan jag bete mig som en pedofil och anser mig ha samma rätt som en pedofil eftersom han anses ha samma rättigheter som jag eller?
    Eh, ja. Om du beter dig som en pedofil har du samma rättigheter som en annan pedofil.
  • Esther M
    Roze skrev 2010-05-17 10:41:29 följande:
    " Det är statens skyldighet att bedöma och bestraffa brott. Om man som anhörig känner lite blodlust och vill se någon dör för att må bättre får man ta hand om det själv, och riskera att dömas enligt gällande lag. "Så som det ser ut i Sverige just nu så Är det inte särskillt svårt att kräva hämnd..." Om mord däremot inte är fel, kan ju staten inte bestraffa den som mördar någon, eftersom det inte är ett brott. "Nu blandar du ihop saker här tycker jag. Det är mördaren som Mördar och det ÄR inte rätt. Staten däremot tillämpar ETT straff ( dödsstraff ) och det kan du inte jämföra med mördarens handling.  " Jag tycker att Sveriges rättssystem är bra, ja. " Ursäkta? Det måste jag missat under alla dessa år jag har bott i Sverige? VAD ÄR det som är bra med Sveriges rättsystem? Upplys mig är du snäll...
    Det kan jag ju visst. Mord är att döda en annan. Om staten eller en individ utför handlingen gör den ju inte annorlunda.
  • Esther M
    " Det är statens skyldighet att bedöma och bestraffa brott. Om man som anhörig känner lite blodlust och vill se någon dör för att må bättre får man ta hand om det själv, och riskera att dömas enligt gällande lag. "Så som det ser ut i Sverige just nu så Är det inte särskillt svårt att kräva hämnd..." Om mord däremot inte är fel, kan ju staten inte bestraffa den som mördar någon, eftersom det inte är ett brott. "Nu blandar du ihop saker här tycker jag. Det är mördaren som Mördar och det ÄR inte rätt. Staten däremot tillämpar ETT straff ( dödsstraff ) och det kan du inte jämföra med mördarens handling.  " Jag tycker att Sveriges rättssystem är bra, ja. " Ursäkta? Det måste jag missat under alla dessa år jag har bott i Sverige? VAD ÄR det som är bra med Sveriges rättsystem? Upplys mig är du snäll...
    Nu svarade jag på om JAG tycker att systemet är bra. Ifrågasätter du min åsikt?

Jag tycker att det är ett bra systen som utgår ifrån lika rättigheter för alla, rättsäkerhet och humanism.
  • MissMango
    Esther M skrev 2010-05-17 10:47:20 följande:
    Det kan jag ju visst. Mord är att döda en annan. Om staten eller en individ utför handlingen gör den ju inte annorlunda.
  • I Blackrose I
    Esther M skrev 2010-05-17 10:47:20 följande:
    Nej, statens handling är ett straff och jag tycker fortfarande inte det är samma sak som mördarens handling men men jag har varit med i många dödsstraff-diskussioner så jag vet att ni som är emot inte kommer ändra uppfattning.
    Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (persiskt ordspråk)
  • snillis
    Inget brott utan lag och inget straff utan brott. Två viktiga grundsatser för ett välfungerande rättssamhälle.

Dvs man kan inte dömas för en handling som int eär straffbelagd och man kan inte dömas utan att det först har konstaterats att det begåtts ett brott.
  • snillis
    Roze skrev 2010-05-17 10:51:20 följande:
    Nej, statens handling är ett straff och jag tycker fortfarande inte det är samma sak som mördarens handling men men jag har varit med i många dödsstraff-diskussioner så jag vet att ni som är emot inte kommer ändra uppfattning.
    Vilken stat tycker du har ett bra rättssystem då?
  • Cracker

Kommentaren om att "det svenska rättsväsendet är bra" ger mig känslor som kan liknas vid ett överdrivet intag av laxermedel och princesstårta på en bakfylla.

Att våldtäcktsmän, mördare och pedofiler får så låga straff är helt vansinnigt. Sedan är det så illa ställt att vissa mål läggs ned bara för att den åtalade inte dyker upp till rätten! Det är ju en parodi.
  • I Blackrose I
    Esther M skrev 2010-05-17 10:48:42 följande:
    Nu svarade jag på om JAG tycker att systemet är bra. Ifrågasätter du min åsikt?Jag tycker att det är ett bra systen som utgår ifrån lika rättigheter för alla, rättsäkerhet och humanism.
    Du kom med ett uttalande och jag ifrågasatte det Ja, fick jag inte det?

Lika rättighet för alla?!..Jovars, bor du verkligen i Sverige? 3månader fängelse vid våldtäckt?! Rättviss tycker du? 1-3år för mord! Rättviss tycker du? Vad hände med offrets familj? Vart finns deras rättigheter?

Rättsäkerhet/humanism? Nej, vi tycks inte bo i samma Sverige känns det som.

Till ni som följer diskussionen:

* Kom inte med spyheter som att om nu Sverige brister så åk tillbax som jag oftast får till svar...Ett land består inte enbart om Rättsystem. *
  • I Blackrose I
    Cracker skrev 2010-05-17 10:53:54 följande:
    Kommentaren om att "det svenska rättsväsendet är bra" ger mig känslor som kan liknas vid ett överdrivet intag av laxermedel och princesstårta på en bakfylla.   Att våldtäcktsmän, mördare och pedofiler får så låga straff är helt vansinnigt. Sedan är det så illa ställt att vissa mål läggs ned bara för att den åtalade inte dyker upp till rätten! Det är ju en parodi.
Svar på tråden Dödsstraff-för el emot