• Stor mamma

Dödsstraff-för el emot

Ja denna tråd handlar om dödsstraff.

Är ni emot eller för dödsstraff.

Jag kan säga att jag är för om på ett sätt. T.ex pedofiler, mördare.

Våldtäcksmän nej det ger inte dödsstraff om det inte är en återfallsförbrytare som åkt dit upprepade gånger.

Jag skulle vilja sverige hade dödstraff.

Vill ni det eller varför inte. Jag vill hör era åsiker om varför och varför inte. INGA PÅHOPP I DENNA TRÅD- STARTA EN EGEN

Jag vill bara veta era åsikter där ute i sverige

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Dödsstraff-för el emot
  • April barn
    glasbubblan skrev 2010-05-16 20:29:48 följande:
    Gissning från min sida är att det fler skulle begå skattebrott (mer "värt risken") om straffet var lägre, men fler skulle inte våldta barn om straffet för det var lägre... Straffskalorna har ju ett preventivt syfte och är inte (bara) en rangordning i av alla brott utifrån vilket som är värst. (Och nej, du kan aldrig få villkorligt för våldtäkt eller mord!)
    Fast jag ser på nyheter allt för ofta om mördade och våldtagna barn där förövaren slipper undan hur lätt som hellst. Men de behöver inte sänka straffet för skattebrott däremot höja det för barnvåldtäckter (även vanliga våldtäckter).
    Tyckte bara att det är så sjukt när man jämför dem.
  • glasbubblan
    Zepplan92 skrev 2010-05-16 20:32:18 följande:
    Fast jag ser på nyheter allt för ofta om mördade och våldtagna barn där förövaren slipper undan hur lätt som hellst. Men de behöver inte sänka straffet för skattebrott däremot höja det för barnvåldtäckter (även vanliga våldtäckter). Tyckte bara att det är så sjukt när man jämför dem.
    Det är ju just därför som du inte ska jämföra dem... det handlar ju inte om "vilket som är värst", det är inte meningen att man ska jämföra straffskalor på det sättet, i alla fal inte när det gäller så vitt skilda saker. 
    Folk som har mördat eller våldtagit barn och slipper undan hur lätt som helst är antingen oskyldiga eller så störda att de får vård i stället (och det är väl kanske inte att "slippa undan".)
  • April barn

Men de som inte är störda och blir släppa då, det hände ju hela tiden.
    Tycker endel straff ska ha högre tid, för detta är inte klokt enligt mig.

• Atamon

Emot. Det tillhör inte ett modernt, civiliserat, demokratiskt samhälle att köra med dödsstraff. Då skulle vi lika gärna kunna tillåta tortyr också.
    Dessutom skulle det säkerligen inte sänka brottsstatistiken på grova brott om vi hade dödsstraff.

Och är egentligen döden något straff för tex en mördare? är det inte att slippa lite lätt undan? att bli inlåst resten av livet är väl hårdare som jag ser det (även om man nu inte blir inlåst resten av livet i Sverige)  och konfronteras med vad man har gjort varje dag resten av sitt liv (om man nu bryr sig men det finns ju sådana mördare också)

• Barret08

100% emot. Staten ska inte kunna döda sina medborgare.

• I Blackrose I

Oj, var det bara 4stycken som var för dödsstraff?!

Jag är för dödsstraff.

Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (persiskt ordspråk)
  • Cailyn

Jag är definitivt emot, det finns aldrig ngt som rättfärdigar mord.

• Selfish Geene
    Stor mamma skrev 2010-05-16 19:48:45 följande:
    Svarar här på några på en gång Livstid fängelse- finns det i sverige? Nej och det kommer bli vekare och vekare i sverige Dödas så dom aldrig kan göra det igen VD:n nej lite svårt att bevisa att han dödat några på detta sätt. Nej fängelse blir det ju. Men straffen kan ju höjas i sverige först och fängelsena kan ju bli mer fängelse än det är idag. Jag hoppas han får ett hårt straff men tvivlar på det då sverige är milt Min kompis som dog kunde ha varit vem som helst, det är lika illa. Han hade inte kunnat köra rattfull än om sverige hade gett bättre straff. Nu riskerarvem som helst att dö när han kör rattfull- är det rätt Nej jag står för min hopp på dödsstraff i sverige
    Jag antar att du tror att införandet av dödsstraff skulle innebära att brottsligheten minskar!?
    Men om du tittar på de länder som praktiserar dödsstraff idag är det även de länder som har de största antalet allvarliga våldsbrott, medan länder som praktiserar en "mjukare" fångvård (tex Sverige), ligger längre ner på listorna i brottsstatistiken.

vill du införa dödsstraff även om det skulle innebära att antalet allvarliga våldsbrott i Sverige faktiskt skulle öka??
  • Molson Canadian

Mot av så många skäl att jag inte ids skriva dem alla nu. Men förenklat så är jag mot för att det är kontraproduktivt. 

Svar på tråden Dödsstraff-för el emot