• Stor mamma

Dödsstraff-för el emot

Ja denna tråd handlar om dödsstraff.

Är ni emot eller för dödsstraff.

Jag kan säga att jag är för om på ett sätt. T.ex pedofiler, mördare.

Våldtäcksmän nej det ger inte dödsstraff om det inte är en återfallsförbrytare som åkt dit upprepade gånger.

Jag skulle vilja sverige hade dödstraff.

Vill ni det eller varför inte. Jag vill hör era åsiker om varför och varför inte. INGA PÅHOPP I DENNA TRÅD- STARTA EN EGEN

Jag vill bara veta era åsikter där ute i sverige

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Dödsstraff-för el emot
  • I Blackrose I

Jag tycker dödsstraff är bra. Inte att det skulle minska brottsligheten utan det är ett avslut för offrets familj. Om nån skulle våldta min son eller bröva en av mina söner livet så skulle jag definitivt se till att personen får dödsstraff. Nu är detta inte möjligt i Sverige och det tycker jag ÄR FEL.

Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (persiskt ordspråk)
  • Cracker

Jag är för dödsstraff av en simpel anledning och då självklart att det är 100procent bevisat att den dödsdömde utfört dådet. Man får bort den grovt kriminella från gatorn och besparar staten från att betala för dessa i våra instituter.

• Esther M

Jag är emot. Om mord är fel, så är det fel för alla, och därmed också för den dömande parten att genomföra.

Om mord är rätt, så är det ju rätt för alla, individ som stat. Å andra sidan bör det ju då inte finnas straff för det.

Jag anser inte att man som vissa tycks mena att dödsstraff är bra för att offrets familj ska må bra. Straffet ska vara i enlighet med brottet, och gärningsmannen ska dömas utifrån det.

Om familjen vill ha blodshämnd får de själva utkräva den och emotta straffet för det om de upptäcks.

• Blind Urmakare

100% emot. Dödsstraff har ingen plats i ett civiliserat och demokratiskt samhälle.

Ateist | Humanist | Politisk frilansare
  • I Blackrose I
    Esther

" Om mord är rätt, så är det ju rätt för alla, individ som stat. Å andra sidan bör det ju då inte finnas straff för det. "

Vad menar du här? Ingen har väl sagt att mord ÄR rätt däremot att det ÄR ett straff som borde finnas.

" Jag anser inte att man som vissa tycks mena att dödsstraff är bra för att offrets familj ska må bra. Straffet ska vara i enlighet med brottet, och gärningsmannen ska dömas utifrån det. "

Det är ju det man gör om man tillämpar dödstraff vid grova brott.

" Om familjen vill ha blodshämnd får de själva utkräva den och emotta straffet för det om de upptäcks. "

Du tycker inte det är statens skyldighet att se till att det finns straff eller? Tycker du att sveriges nuvarande 5stjärniga hotell och bristande rättssystem är OK?
  • MissMango

Jag är emot emot emot! Jag anser att straff över lag ska ses över ordentligt. Att frihetsberöva en person är inte särskilt konstuktivt. En brottsling kan mycket väl ha resurser som behövs ute i samhället. Jag tycker att det är bättre att fördela om resurserna så att en brottsling verkligen kan sona för sitt brott. Därmed har man bättre förutsättningar att rehabilitera brottslingen som också är en del av syftet med straffet

• I Blackrose I
    Blind Urmakare skrev 2010-05-17 10:29:04 följande:
    100% emot. Dödsstraff har ingen plats i ett civiliserat och demokratiskt samhälle.
    Mördare/våldtäcksmän/pedofiler har heller ingen plats i ett civiliserat samhälle och borde straffas med dödsstraff...
  • Novemberstjärnan
    Blind Urmakare skrev 2010-05-17 10:29:04 följande:
    Exakt!
  • I Blackrose I
    MissMango skrev 2010-05-17 10:31:19 följande:
    Jag är emot emot emot! Jag anser att straff över lag ska ses över ordentligt. Att frihetsberöva en person är inte särskilt konstuktivt. En brottsling kan mycket väl ha resurser som behövs ute i samhället. Jag tycker att det är bättre att fördela om resurserna så att en brottsling verkligen kan sona för sitt brott. Därmed har man bättre förutsättningar att rehabilitera brottslingen som också är en del av syftet med straffet
    Där håller jag inte med dig alls.

En våldtäcksman som åker in och ut på diverse rehabiliteringshem...tycker du fortfarande denne ska ha lika rätt i samhället som alla andra som sköter sig?

Jag pratar inte om vanliga brott utan om grova våldsbrott.
  • Esther M
    Roze skrev 2010-05-17 10:30:44 följande:
    Esther" Om mord är rätt, så är det ju rätt för alla, individ som stat. Å andra sidan bör det ju då inte finnas straff för det. "Vad menar du här? Ingen har väl sagt att mord ÄR rätt däremot att det ÄR ett straff som borde finnas. " Jag anser inte att man som vissa tycks mena att dödsstraff är bra för att offrets familj ska må bra. Straffet ska vara i enlighet med brottet, och gärningsmannen ska dömas utifrån det. "Det är ju det man gör om man tillämpar dödstraff vid grova brott. " Om familjen vill ha blodshämnd får de själva utkräva den och emotta straffet för det om de upptäcks. "Du tycker inte det är statens skyldighet att se till att det finns straff eller? Tycker du att sveriges nuvarande 5stjärniga hotell och bristande rättssystem är OK?
    Jag tycker att Sveriges rättssystem är bra, ja.

Mord är antingen moraliskt fel eller rätt. Det kan inte vara rätt för vissa men inte för andra.

Om mord är fel, är det fel för alla, staten såväl som individen. Då kan den som begår mord straffas för det, men inte för mord, eftersom staten då skulle begå mord, som de just dömt som moraliskt och juridiskt fel.

Om mord däremot inte är fel, kan ju staten inte bestraffa den som mördar någon, eftersom det inte är ett brott.

Det är statens skyldighet att bedöma och bestraffa brott. Om man som anhörig känner lite blodlust och vill se någon dör för att må bättre får man ta hand om det själv, och riskera att dömas enligt gällande lag.
Svar på tråden Dödsstraff-för el emot