• skytt81

Vi som väntar vinterbebisar i Umeå 10/11

Startar en samlingsplats för oss i Umeå som väntar barn till vintern!

Det finns väl redan sommar och höst-trådar men här tänkte jag att vi som väntar barn någongång mellan november 2010 - februari 2011 kan samlas. Men självklart är ni välkomna även om ni har BF strax före eller efter dessa månader också.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-27 15:54
    BF-lista: www.familjeliv.se/Forum-11-263/m52717279.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-25 23:01
    När vi fått våra bebisar hänger vi här:
    www.familjeliv.se/Forum-11-271/m55824101.html

• Svar på tråden Vi som väntar vinterbebisar i Umeå 10/11
  • syskon2011

Jag hittade som sagt inte mycket som jag fick ngt "ha-begär" till och priserna är väl saftiga redan i startskedet. Men ett varv kan man alltid ta där inne titta är ju gratis!

Har du ingen bil som du ska lasta i och ur kommer du nog vara nöjd med citycrossen - det är ju då som jag upplevt den bökig.

• tessiej

här är en som föredrar brio vagnar före emmaljunga. Vi har ärvt en brio duo vagn av min syster som vi är jättenöjd med. Sen är jag och sambon så olika längdmässigt att teleskophandtag (som vi har på briovagnen) är att föredra än det andra alternativer (vet inte vad det heter men ja ni förstår kanske) om man är olika långa. Vi hade nog köpt en briovagn om vi inte fått ärva vagnen efter min syster. Ett av mina dagbarn har en emmaljunga vagn som är jättesvår att svänga med när man drar två vagnar men ni ska väl inte gå med två vagnar så ofta :P På den vagnen fastnar det även mkt snö när det är blötsnö, klibbsnö ute på hjul vilket gjorde den mer svårstyrd i vintras. Det gör det inte på vår vagn som har luftgummihjul. Däremot kan man ju få punka med sånna hjul. En kompis har en teutoniavagn som hom är jättenöjd med. Sen ska man ju också fundera över storleken på hjulen vagnen har som man tänkt köpa. Små hjul kanske inte är så enkla att dra när det blir mycket snö ute.. ja tänkte bara dela med mig om vad jag upplevt i vagnsdjungeln.
    Man får prova sig fram på affärerna och bestämma sig för den vagn som känns bäst för just en själv :) smaken är ju olika och då är det ju tur att det finns olika modeller på vagnarna!

Här ska vi ge oss ut på syskonvagnsjakt någon gång framöver. Det är också en djungel att hitta någon som passar en.

• tessiej

Jo just ja ett annat dagbarn har en kronan barnvagn. den upplever jag som jättestor & klumpig.. dock lättare att styra än emmaljungavagnen. Det ska ju dock sägas att emmaljunga vagnen som jag har erfarenhet är från -07 och det har nog hänt en del på tre år. Såg nu när jag sökte att hjulen ser annorlunda ut nu än dom gjorde då. Så dom har nog förbättrat vagnarna :)

• IsaCMoJs

Min Emmaljunga city cross är väldigt lättstyrd och det fastnar inte snö på hjulen och det är kanon!

Mamma till Moa 081216
  • skvaddro

syskon2011: Jag berättade för mina två närmsta kompisar i vecka 7! För mamma, pappa och svärföräldrar berättade vi i vecka 13 och nu när vi har vart på ultraljud och är i vecka 20 har jag börjar berätta för övrig släkt, på jobbet och för andra vänner och bekanta! Det är ingen "hemlighet" längre...så nu sprids det väl för fullt! =)

tessiej: Upplever du brion som liten? suffletten som "kort"? Saknar man detaljer som kronan har...tänker främst på solskärmen?

• tessiej

skvaddro: ja, suffletten på brion är mycket mindre än kronans. Kronans täcker mycket mera, vi köpte ett parasoll för att få bort mera sol, det behöver man inte göra till kronans. Min briovagn har jag inte upplevt som liten men våran är från -05 men jag har för mig att de nyare modellerna från brio är mindre.

isacmojs: det är säkert olika hur man känner. Mitt dagbarns föräldrar är jättenöjda med sin emmaljunga och jag kanske upplever den som svårstyrd eftersom jag oftast drar två vagnar (en dubbel som jag drar framför mig och så emmaljunga vagnen som jag drar efter mig). Sen jämför jag mycket med våran nuvarande vagn, brio, och den tycker jag är mer lättstyrd och det fastnar inte snö på samma sätt. Men som sagt, smaken är olika och tur är väl det!

Ni som behöver syskonvagn, har ni börjat fundera på modell än? Jag har en dubbelvagn genom jobbet men där är ryggstödet inte delat så den kommer inte fungera. Känns lite trist om Ebba inte ska få något ryggstöd för att lillasyskonet måste ligga ner när man ska iväg någonstans.

• syskon2011

Funderar på en Phil och Ted faktiskt (men då köper jag begagnad) vill ha en smidig vagn och ingen pansarvagn   MEN jag hoppas slippa syskonvagn men då jag har hund så är jag ute mycket med vagn varje dag så att komma ut är ett måste så om sonen inte vill/kan åka ståbräda måste vi köpa en syskonvagn.

• Bisca

Hej på er. Här är en till som ska ha barn i vinter. Vi är beräknade till julafton, så det blir finaste julklappen om vi träffar BF . Jag går nu in i v 12, så det är fortfarande lite nervöst och osäkert, men man får bara hålla tummarna. Jag är 29 år och bor i Holmsund med min man och son som är född 090220. Det är inte officiellt att vi ska ha en till ännu (fast nu är det väl det halvt iom att jag skriver här ), så blir att smussla när jag träffar folk som jag inte vill ska veta. Men faktum är att magen syns bra mycket redan nu, så det är rätt svårt att hålla hemligt.

Vi har fått tid för rutin-UL i v 19+5, så jag har bokat in ett privat UL om ett par veckor. Så det blir spännande att se om det är någon fart på grynet i magen.

Vi har funderat på syskonvagn, men inte bestämt något. Antagligen blir det en begagnad i alla fall, eftersom jag inte tänkt att vi ska ha den så länge (storebror kommer att vara 1år10mån). Ståbräda borde väl börja funka vid 2,5-3 år??. Tittade lite på en Babytravel när vi var på Babyproffsen och den verkade rätt bra. Det enda är väl att jag egentligen skulle vilja ha båda barnen vända mot mig. Men fördelen med Babytravel är  att stora inte kommer åt att pilla på lilla .

Sedan tidigare har vi en CityCross och är väldigt nöjda med den.

• skvaddro

Bisca: Oj vilken julklapp om ni träffar in precis på dagen! =) Men det blir nog den bästa julklappen hur som helst, om den kommer nån dag tidigt eller nån dag sent så är det nog sak samma! =)

Hur är det med alla här? Har ni haft en bra helg? =)

Svar på tråden Vi som väntar vinterbebisar i Umeå 10/11