idiblon yes skrev 2010-05-31 22:57:08 följande:
Så man undviker att göra mun mot mun på suspekta personer, eller gäller det alla?
Personligen skulle jag undvika att göra mun mot mun metoden på alla utom de som står mig närmast, JA. Men har jag tillgång till hjälpmedel och vi är två personer så ser jag ju till att den som fått hjärtstopp även erhåller mun mot mun metoden, även om jag vet att senaste rönen (och att även SOS vägleder så ibland) är att man kan skippa inblåsningar, dels ÄR det svårt att få till det rätt och sen ödslar man tid då man vet att kompressionerna är det som ger förutsättningarna att få igång hjärtat vid en ev defibrillering. Kompressionerna ger som man förstått ett undertryck i bröstkorgen så att det på så vis sugs in luft i lungorna och ett gasutbyte kan se, som är tillräckligt för att hålla hjärnan syresatt (en kortare tid, men inom den tiden behöver man troligvtis hinna deffa ändå). Självklart ser jag då till att personen har fått en fri luftväg.
Men att hålla på och sjabbla bort tid genom att försöka blåsa in luft känns i min värld lite onödigt, om det samtidigt är förenat med viss fara (och risk att man själv blir illamående och kräks och inte orkar fortsätta HLR...) Är man två personer, visst, men man ska ju ändå byta plats varannan minut.