• Fragile Angel

Hjälper du pojken?

En smutsig tonårspojke, vars armar är fulla av nålstick, har efter att han hostat blod, fallit till marken, och han slutar att andas. Bredvid honom ligger en kanyl, som trillat ur hans ficka.

Detta är allt du vet! Ger du honom HLR?

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hjälper du pojken?
  • carita

skulle hjälpa honom på det sätt jag kan - men inte hlr för det kan jag inte!

• Probably the best    in the
    idiblon yes skrev 2010-05-31 22:57:08 följande:
    Så man undviker att göra mun mot mun på suspekta personer, eller gäller det alla?
    Personligen skulle jag undvika att göra mun mot mun metoden på alla utom de som står mig närmast, JA. Men har jag tillgång till hjälpmedel och vi är två personer så ser jag ju till att den som fått hjärtstopp även erhåller mun mot mun metoden, även om jag vet att senaste rönen (och att även SOS vägleder så ibland) är att man kan skippa inblåsningar, dels ÄR det svårt att få till det rätt och sen ödslar man tid då man vet att kompressionerna är det som ger förutsättningarna att få igång hjärtat vid en ev defibrillering. Kompressionerna ger som man förstått ett undertryck i bröstkorgen så att det på så vis sugs in luft i lungorna och ett gasutbyte kan se, som är tillräckligt för att hålla hjärnan syresatt (en kortare tid, men inom den tiden behöver man troligvtis hinna deffa ändå). Självklart ser jag då till att personen har fått en fri luftväg.
    Men att hålla på och sjabbla bort tid genom att försöka blåsa in luft känns i min värld lite onödigt, om det samtidigt är förenat med viss fara (och risk att man själv blir illamående och kräks och inte orkar fortsätta HLR...) Är man två personer, visst, men man ska ju ändå byta plats varannan minut.
  • idiblon yes
    Probably the best in the skrev 2010-05-31 23:04:03 följande:
    Personligen skulle jag undvika att göra mun mot mun metoden på alla utom de som står mig närmast, JA. Men har jag tillgång till hjälpmedel och vi är två personer så ser jag ju till att den som fått hjärtstopp även erhåller mun mot mun metoden, även om jag vet att senaste rönen (och att även SOS vägleder så ibland) är att man kan skippa inblåsningar, dels ÄR det svårt att få till det rätt och sen ödslar man tid då man vet att kompressionerna är det som ger förutsättningarna att få igång hjärtat vid en ev defibrillering. Kompressionerna ger som man förstått ett undertryck i bröstkorgen så att det på så vis sugs in luft i lungorna och ett gasutbyte kan se, som är tillräckligt för att hålla hjärnan syresatt (en kortare tid, men inom den tiden behöver man troligvtis hinna deffa ändå). Självklart ser jag då till att personen har fått en fri luftväg. Men att hålla på och sjabbla bort tid genom att försöka blåsa in luft känns i min värld lite onödigt, om det samtidigt är förenat med viss fara (och risk att man själv blir illamående och kräks och inte orkar fortsätta HLR...) Är man två personer, visst, men man ska ju ändå byta plats varannan minut.
    Ja, det är ju bra att veta. Dock undrade jag mest om de som inte skulle hjälpa denne pojke undviker det just för att han är suspekt, eller för att de är konsekventa med att inte hjälpa någon alls på det sättet...
    Vilar vid denna källa...
  • Probably the best    in the
    idiblon yes skrev 2010-05-31 23:05:24 följande:
    Ja, det är ju bra att veta. Dock undrade jag mest om de som inte skulle hjälpa denne pojke undviker det just för att han är suspekt, eller för att de är konsekventa med att inte hjälpa någon alls på det sättet...
    Jo, det är ju iof intressant att veta.
    Själv tycker jag nog det skulle vara "lag" på att alla ska få utbildning i HLR.
  • idiblon yes
    Probably the best in the skrev 2010-05-31 23:07:07 följande:
    Jo, det är ju iof intressant att veta. Själv tycker jag nog det skulle vara "lag" på att alla ska få utbildning i HLR.
    Ja, jag skulle gärna se att några svarar.
    Vilar vid denna källa...
  • FannyGioia

Jag är inte säker på att jag kan HLR, men skulle nog försöka göra NÅGOT. 

• LyckligtSlut

Jag skulle inte ge hlr för jag vet inte hur man gör och skulle nog inte göra det på någon som hade blod på munnen.

• LyckligtSlut
    idiblon yes skrev 2010-05-31 23:05:24 följande:
    Tycker inte att han verkar särskilt suspekt. Har känt alldeles för många som den beskrivna pojken. Skulle inte vilja ha någons blod i min mun, om det inte är typ min makes.
  • Esmiso

ja, för mig är det självklart att hjälpa. Risken att bli smittad av något är minimal och jag tar den!

• idiblon yes
    LyckligtSlut skrev 2010-06-01 07:19:19 följande:
    Tycker inte att han verkar särskilt suspekt. Har känt alldeles för många som den beskrivna pojken. Skulle inte vilja ha någons blod i min mun, om det inte är typ min makes.
    Vad bra. Att du inte ser honom på det sättet, menar jag.
    Vilar vid denna källa...
Svar på tråden Hjälper du pojken?