• Fragile Angel

Hjälper du pojken?

En smutsig tonårspojke, vars armar är fulla av nålstick, har efter att han hostat blod, fallit till marken, och han slutar att andas. Bredvid honom ligger en kanyl, som trillat ur hans ficka.

Detta är allt du vet! Ger du honom HLR?

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hjälper du pojken?
  • Movie Freak
    idiblon yes skrev 2010-05-31 23:05:24 följande:
    Ja, det är ju bra att veta. Dock undrade jag mest om de som inte skulle hjälpa denne pojke undviker det just för att han är suspekt, eller för att de är konsekventa med att inte hjälpa någon alls på det sättet...
    Det är klart att ju mer "suspekt" man verkar desto större risker tar man ju.

En man i kostym, ny duschad o nyrakad kan också vara HIV smittad, ha hepatit, bli fysiskt våldsam m.m. Så man har aldrig några garantier.

MEN en person som är ovårdad, där man tydligt ser att de är som i TS missbrukare, bor på gatan eller näst in till så är ju sannolikheten väldigt hög att han/hon har en smitta av något slag.

O någon sa för några inlägg sedan att det är bättre att göra något en ingenting alls o det stämmer inte helt; men även att ringa 112 o roppa på hjälp är att göra något.
    Bridget Jones wanton sex goddess with a very bad man between her thighs.
  • idiblon yes
    Movie Freak skrev 2010-06-01 08:01:13 följande:
    Det är klart att ju mer "suspekt" man verkar desto större risker tar man ju. En man i kostym, ny duschad o nyrakad kan också vara HIV smittad, ha hepatit, bli fysiskt våldsam m.m. Så man har aldrig några garantier. MEN en person som är ovårdad, där man tydligt ser att de är som i TS missbrukare, bor på gatan eller näst in till så är ju sannolikheten väldigt hög att han/hon har en smitta av något slag. O någon sa för några inlägg sedan att det är bättre att göra något en ingenting alls o det stämmer inte helt; men även att ringa 112 o roppa på hjälp är att göra något.
    Ja.

Men en vanlig, söt och till synes harmlös tjej i övre tjugoårsåldern kan också bära på smitta.

Givetvis är det bra att göra något.
    Vilar vid denna källa...
  • anne h
    Fragile Angel skrev 2010-05-30 22:14:14 följande:
    En smutsig tonårspojke, vars armar är fulla av nålstick, har efter att han hostat blod, fallit till marken, och han slutar att andas. Bredvid honom ligger en kanyl, som trillat ur hans ficka. Detta är allt du vet! Ger du honom HLR?
    Japp, självklart. 
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • DorisDaisy

Självklart hjälper jag. HLR är ju numera 30 kompressioner och endast 2 inandningar, så det skule jag absolut göra. Skule inte kunna leva mied mig själv om jag bara gick förbi. Tänk om det vore min son? Eller din? Spelar nålsticken någon roll då?

• Anova
    Marsch skrev 2010-05-31 20:06:42 följande:
    Hjärtstartare på stan?
    Jag vet t.ex att det finns hjärtstatare på Statsbiblioteket och i Kommunhuset, båda ligger ligger mitt i stan. Jag bor i en liten.
    Hjärtstartare är en sådan enkel defibrillator.
  • Probably the best    in the
    idiblon yes skrev 2010-05-31 23:05:24 följande:
    Ja, det är ju bra att veta. Dock undrade jag mest om de som inte skulle hjälpa denne pojke undviker det just för att han är suspekt, eller för att de är konsekventa med att inte hjälpa någon alls på det sättet...
    Fast ärligt så blir jag lite "rädd" för alla som SJÄLVKLART gör mun mot mun metoden utan att tänka först och handla sen! Att man blir så uppfylld av att hjälpa att man inte tänker på sina egna anhöriga som man sen kan dra hem ex smitta till....
    Såklart det är skitbra att många vill hjälpa och självklart gör jag också en insats, men jag tänker först, minimerar risker, bara miljön runt killen kan ju vara hotfull, hans påtända kompisar kan ju stå runt hörnet och få för sig vi mördar honom...
    Jag jobbar ju med sånt här så jag kanske har andra preferenser iof...
  • Anova
    Marsch skrev 2010-05-31 20:16:54 följande:
    Vilka städer har sådant och vad innebär det?
    Jag bor inte alls i en stor stad, tror inte alls det är ett storstadsfenomen. Har fått reda på var de finns genom Civilförsvaret som verkar ha koll på sånt i vår stad.
  • idiblon yes
    Probably the best in the skrev 2010-06-01 08:54:48 följande:
    Fast ärligt så blir jag lite "rädd" för alla som SJÄLVKLART gör mun mot mun metoden utan att tänka först och handla sen! Att man blir så uppfylld av att hjälpa att man inte tänker på sina egna anhöriga som man sen kan dra hem ex smitta till.... Såklart det är skitbra att många vill hjälpa och självklart gör jag också en insats, men jag tänker först, minimerar risker, bara miljön runt killen kan ju vara hotfull, hans påtända kompisar kan ju stå runt hörnet och få för sig vi mördar honom... Jag jobbar ju med sånt här så jag kanske har andra preferenser iof...
    Ja. Jag undrar vad pojken hade sagt om jag försökte rädda honom, fan vet, det skulle ju kunna vara jag som smittade honom.
    Vilar vid denna källa...
  • Probably the best    in the
    idiblon yes skrev 2010-06-01 08:58:39 följande:
    Ja. Jag undrar vad pojken hade sagt om jag försökte rädda honom, fan vet, det skulle ju kunna vara jag som smittade honom.
    Troligen skulle han väl bli skitförbannad...han hade ju tänkt att dö...osså kommer det en fisförnäm kärring och börjar kleta på honom.
  • Fiyali

Ja det hade jag gjort.
    Med tanke på hur TS målar upp bilden antar jag att hon vill framhäva riskerna med att själv bli sjuk(utan fördomar - självklart är det lättare hänt att man blir sjuk i en utsatt miljö som denna pojken verkar leva i). Men faktum kvarstår, att hjälpa honom innebär en liten risk att bli sjuk, en minimal att bli dödssjuk.
    Hade jag inte hjälpt honom så hade jag ändå inte haft ett drägligt liv därefter i vetskapen om att jag inte hjälpte när någon behövde.
    Dessutom tror jag inte att jag i en sådan situation hunnit reflektera över alla risker och stå och väga för och emot, jag tror att jag hade agerat först, och tänkt sen.
    Jag hade själv inte velat ligga där och inte få hjälp heller, så tack alla ni andra som svarat ja :)

...ibland räcker det inte med att man gör sitt bästa, ibland måste man göra det som krävs...
Svar på tråden Hjälper du pojken?