• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.
  • Joppis
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-08-17 12:56:17 följande:
    Vad skulle jag göra där?
    Inte vet jag vad man gör i en sån.... Fikar?
  • Nice Girl Wrong Place
    Joppis skrev 2010-08-17 13:06:22 följande:
    Inte vet jag vad man gör i en sån.... Fikar?
    Varför skulle jag gå till moskén och fika?

Du verkar nyfiken. Besök en.
    Eller hallicunera vidare...
    Beautifully Human
  • donator
    Dorian Ertymexx skrev 2010-08-17 12:25:57 följande:
    Och ännu en gång - det ökade våldet beror inte på invandringen, utan på ökade sociala klyftor och ökad maktlöshet.
    Det kan i och för sig ha mer än en orsak.

När det gäller Västbergarånarna (du vet Helikopterrånet) hade samtliga misstänkta för grovt rån invandrarbakgrund. Det var en svensk TV-pilot som flög helikoptern och ett par svenskar som främjat brottet genom att ordna fram falska papper. Men själva rånet med vapen och sprängmedel utfördes av människor med invandrarbakgrund. Flera av invandrarrånarna kom från ganska välbeställda hem, en av dem var uppväxt i Danderyd. Att hävda att han begick rånet pga "sociala klyftor" håller inte.

Brå's studie från 2005 om invandrares brottslighet visar snarare att klyftan mellan invandrare och svenskar är större i tjänstemanna och välutbildade familjer än bland arbetare och bidragstagare. Fortfarande är en socialbidragstagande invandrare långt mer brottsbenägen än en socialbidragstagande svensk.

Ergo, invandring har i stor utsträckning bidragit till det ökande våldet och kriminaliteten.

Att invandrare som kommer till Sverige inte lär sig det svenska språket, lever på bidrag, begår brott och upplever "maktlöshet" är väl sedan snarare ett argument mot invandring än för invandring? Lustigt ändå att du använder argumentet som du gör...
  • Dorian Ertymexx
    donator skrev 2010-08-17 13:09:42 följande:
    Det kan i och för sig ha mer än en orsak.

När det gäller Västbergarånarna (du vet Helikopterrånet) hade samtliga misstänkta för grovt rån invandrarbakgrund. Det var en svensk TV-pilot som flög helikoptern och ett par svenskar som främjat brottet genom att ordna fram falska papper. Men själva rånet med vapen och sprängmedel utfördes av människor med invandrarbakgrund. Flera av invandrarrånarna kom från ganska välbeställda hem, en av dem var uppväxt i Danderyd. Att hävda att han begick rånet pga "sociala klyftor" håller inte.

Brå's studie från 2005 om invandrares brottslighet visar snarare att klyftan mellan invandrare och svenskar är större i tjänstemanna och välutbildade familjer än bland arbetare och bidragstagare. Fortfarande är en socialbidragstagande invandrare långt mer brottsbenägen än en socialbidragstagande svensk.

Ergo, invandring har i stor utsträckning bidragit till det ökande våldet och kriminaliteten.

Att invandrare som kommer till Sverige inte lär sig det svenska språket, lever på bidrag, begår brott och upplever "maktlöshet" är väl sedan snarare ett argument mot invandring än för invandring? Lustigt ändå att du använder argumentet som du gör...
    Hade det kryllat av liknande rån, så kanske. Men nu var det ett ganska ovanligt fall, och att hävda att det motbevisar vad all statistik visar är ganska överdrivet. Givetvis kryllar det av högstatuskriminella också, både bland svenskar och invandrare (läs litet om stockholmsveckan och vad svenska rika ungdomar gör där tex), men det förändrar inte faktum att de flesta brott begås av folk som känner sig utan hopp.
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Joppis
    Dorian Ertymexx skrev 2010-08-17 13:22:37 följande:
    Hade det kryllat av liknande rån, så kanske. Men nu var det ett ganska ovanligt fall, och att hävda att det motbevisar vad all statistik visar är ganska överdrivet. Givetvis kryllar det av högstatuskriminella också, både bland svenskar och invandrare (läs litet om stockholmsveckan och vad svenska rika ungdomar gör där tex), men det förändrar inte faktum att de flesta brott begås av folk som känner sig utan hopp.
    Dom häller champange i vasken och spyr på gågatorna.

Dom sparkar inte ner "svennar" och skäl deras mobiler.
  • Dorian Ertymexx
    Joppis skrev 2010-08-17 13:28:51 följande:
    Dom häller champange i vasken och spyr på gågatorna.

Dom sparkar inte ner "svennar" och skäl deras mobiler.
    De kör olovligt och mot alla regler, de våldtar och sabbar.
  • Joppis
    Dorian Ertymexx skrev 2010-08-17 13:32:27 följande:
    De kör olovligt och mot alla regler, de våldtar och sabbar.
    Ja, och invadrare mördar och dräper....och rånar.
  • donator
    Dorian Ertymexx skrev 2010-08-17 13:22:37 följande:
    Nu underströk jag i och för sig just det faktum att statistiken tyder på att skillnaden mellan invandrade och svenska tjänstemannafamiljer vad gäller brottslighet är större än skillnaden för dito socialbidragstagarfamiljer.

Sedan vänder jag mig lite emot att arbetare kategoriskt klassas som underklass, det är något missvisande eftersom en familj med två heltidsarbetande industriarbetare snarare tilhör övre medelklassen. Därför blir vänsterretoriken fel, jag vill inte jämställa en socialbidragstagande familj från somalia som inte kan språket eller kulturen med en svensk arbetarfamilj som bor i villa.

Att debattera orsaken till att någon begår brott är en lyx man har råd med så länge man själv inte drabbas. Det är lite tidstypiskt för champagnevänstern. För brottsoffret spelar det mindre roll om den man blir nedslagen av blev utsatt för övergrepp som barn eller ej.

Det handlar inte om trender, tendenser eller indikationer, det finns tydlig fakta. Invandring skapar kriminalitet och kostar pengar och människoliv. Pengar kan de flesta gå med på att betala, men ingen vill offra en anhörigs liv för politisk idealism. Det är därför folk i Malmö röstar på Sverigedemokraterna, medan de som bor i Danderyd inte gör det.
  • Dorian Ertymexx
    Joppis skrev 2010-08-17 13:33:58 följande:
    Ja, och invadrare mördar och dräper....och rånar.
    Det gör svenskar också. Svenskar är fortfarande guldmedaljörer på våldsbrott i Sverige, glöm inte bort det.
  • donator
    Dorian Ertymexx skrev 2010-08-17 13:42:15 följande:
    Det gör svenskar också. Svenskar är fortfarande guldmedaljörer på våldsbrott i Sverige, glöm inte bort det.
    Guldmedaljörer på våldsbrott? Det var något nytt, vad syftar du på då? Om du menar att "etniska svenskar" står för de flesta våldsbrott i Sverige så är det påståendet osant. En majoritet av allla våldsbrott i Sverige begås av människor med invandrarbakgrund, sådana som själva invandrat eller som är barn till någon som invandrat.

Påståendet att svenskar begår de flesta brotten men att invandrare är överrepresenterade om man ser till deras andel av befolkningen var sant ganska länge. Sedan slutet av 90-talet stämmer det däremot inte längre. Idag begår "etniska svenskar" - sådana som inte invandrat till Sverige det senaste decenniet - mindre än hälften av SAMTLIGA anmälda brott.
Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.