Dorian Ertymexx skrev 2010-08-17 13:22:37 följande:
Hade det kryllat av liknande rån, så kanske. Men nu var det ett ganska ovanligt fall, och att hävda att det motbevisar vad all statistik visar är ganska överdrivet. Givetvis kryllar det av högstatuskriminella också, både bland svenskar och invandrare (läs litet om stockholmsveckan och vad svenska rika ungdomar gör där tex), men det förändrar inte faktum att de flesta brott begås av folk som känner sig utan hopp.
Nu underströk jag i och för sig just det faktum att statistiken tyder på att skillnaden mellan invandrade och svenska tjänstemannafamiljer vad gäller brottslighet är större än skillnaden för dito socialbidragstagarfamiljer.
Sedan vänder jag mig lite emot att arbetare kategoriskt klassas som underklass, det är något missvisande eftersom en familj med två heltidsarbetande industriarbetare snarare tilhör övre medelklassen. Därför blir vänsterretoriken fel, jag vill inte jämställa en socialbidragstagande familj från somalia som inte kan språket eller kulturen med en svensk arbetarfamilj som bor i villa.
Att debattera orsaken till att någon begår brott är en lyx man har råd med så länge man själv inte drabbas. Det är lite tidstypiskt för champagnevänstern. För brottsoffret spelar det mindre roll om den man blir nedslagen av blev utsatt för övergrepp som barn eller ej.
Det handlar inte om trender, tendenser eller indikationer, det finns tydlig fakta. Invandring skapar kriminalitet och kostar pengar och människoliv. Pengar kan de flesta gå med på att betala, men ingen vill offra en anhörigs liv för politisk idealism. Det är därför folk i Malmö röstar på Sverigedemokraterna, medan de som bor i Danderyd inte gör det.