• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.
  • MirandaSthlm
    donator skrev 2010-08-17 23:30:52 följande:
    Jag bor själv i ett invandrartätt område och varje gång man träffar någon ny person i något sammanhang så får man alltid frågor av typen:

- Men det är väl bara tillfälligt?
    - Letar du efter något bättre nu då?
    - Är det inte farligt där ute?

Osv.

Men jag valde att bosätta mig här alldeles själv och jag har inget emot mångkultur. De senaste årens utveckling och den politiska beslutsamhet som går ut på något slags svenskt kulturell självmord skrämmer mig däremot. Jag vill även i framtiden att Sverige ska vara Sverige och jag tror på principen om en nationalstat.

Andra kan flytta till vårt land, ta del av vår kultur och berika den med POSITIVA nya intryck. Etniskt kan en invandrare inte bli svensk, men de kan definitivt bli en del av nationen Sverige. Det blir man genom att lära sig språket, respektera svenska lagar och ta till sig den svenska kulturen. Klarar man inte av det så är Sverige fel land att leva i och då kan man återvända till sitt hemland igen.
    Ja jo men tyvär ställs det inga krav direkt på inv. Dom härjar runt och tycker sverige ska bli soim det landet dem flydde ifrån... konstigt nog. Vad gör man då här?
    Btw... Jag är inte rasist, jag är pianist då jag slår ner både dom svarta och dom vita tangenterna. ~ Tindra 2010-05-15 ~
  • Gung Ho
    Dorian Ertymexx skrev 2010-08-17 17:06:04 följande:
    Nej, majoriteten av våldsbrott begås av svenskar. I alla fall om du läser BRÅ. Om du läser någons fantasiblogg kanske de har andra uppgifter, men de bygger just på bloggförfattarnas egna fantasier, eller oförmåga att förstå statistik.
    I absoluta tal ja, men inte relativt sätt.
  • Gung Ho
    donator skrev 2010-08-17 19:35:04 följande:
    Ja, precis. Den källa som ofta citeras och används i media är Brå's rapport "Invandrare och invandrares barns brottslighet" från 1996. Den baseras på uppgifter från tidigt 90-tal, ofta avses helåret 1993. I den står att 63% av alla anmälda brott begås av svenskar, 16% av invandrare, 17% av invandrares barn och 4% av personer ej bosatta i Sverige.

Men nu är det inte 1993, nu är det 2010. Sverige har fått fler invandrare och från etniska grupper i länder som Irak och Somalia som är betydligt mer brottsbenägna än de finnar, sydamerikaner och serber som huvudsakligen utgjorde de invandrade grupperna under tidigt 90-tal. Redan i underlaget för den uppföljande rapporten 2005 konstaterades att invandrare gått om svenskar vad gäller brottslighet.

Du minns kanske Mauricio Rojas? Riksdagsledamot för Folkpartiet? Han tog upp sifforna ett flertal gånger och kritiserade den förda invandringspolitiken och svenskfientligheten. Sedan hotades han till livet, levde med ständigt livvaktsskydd och tvingades slutligen i landsflykt för att han inte rättade in sig i ledet.

Hur som helst. Du kan inte ge dig in i 2010 års valdebatt med 17 år gamla siffror, även om jag vet att Aftonbladet brukar göra just det. Sverige förändras, det är ett betydligt mer mångkulturellt land idag än för 17 år sedan.
    Dårjan har tekniskt sätt rätt. I rent absoluta tal begår fortfarande 'svenskar' flest brott, inklusive våldsbrott. Men relativt sätt är 'invandrare' rejält överrepresenterade.

BTW, finns en uppdaterad BRÅ rapport från 2005: http://www.bra.se/extra/measurepoint/?module_instance=4&name=1brottslsveutland.pdf&url=/dynamaster/file_archive/051214/e7dae113eb493479665ffe649e0edf57/1brottslsveutland.pdf
  • donator
    Add3 skrev 2010-08-18 01:04:40 följande:
    I absoluta tal ja, men inte relativt sätt.
    Nej, både i absoluta och relativa tal begås de flesta brotten av invandrare. Annars låter det bra och det är retorik som även Sverigedemokraterna svalt.

"De flesta brott begås av svenskar, men invandrare är överrepresenterade i brottsstatistiken", det var sant för 15 år sedan, men är inte sant idag. Idag begås de flesta brotten av invandrare.
  • Gung Ho
    donator skrev 2010-08-18 01:10:24 följande:
    Nej, både i absoluta och relativa tal begås de flesta brotten av invandrare. Annars låter det bra och det är retorik som även Sverigedemokraterna svalt.

"De flesta brott begås av svenskar, men invandrare är överrepresenterade i brottsstatistiken", det var sant för 15 år sedan, men är inte sant idag. Idag begås de flesta brotten av invandrare.
    Läs rapporten i länken ovan. Det är en nyare BRÅ rapport. Statistiken är ungefär likadan som förra undersökningen.
  • Gung Ho
    donator skrev 2010-08-18 01:10:24 följande:

Tidigare rapport från 1997.
    Utrikes födda personer hade en överrepresentation på 2 att vara registrerade för brott
    Inrikes födda personer med en eller två utrikes födda föräldrar har en överrepresentation på 1,5

Undersökning från 2005
    Utrikes födda personer hade en överrepresentation på 2,5 att vara registrerade för brott
    Inrikes födda personer med en eller två utrikes födda föräldrar har en överrepresentation på 2

Så även om överrepresentationen bland dessa grupper ökat sedan förra undersökningen är de fortfarande inte i en faktisk 'majoritet'. 
  • enny signatur
    MirandaSthlm skrev 2010-08-17 23:57:36 följande:
    Ja jo men tyvär ställs det inga krav direkt på inv. Dom härjar runt och tycker sverige ska bli soim det landet dem flydde ifrån... konstigt nog. Vad gör man då här?
    Nu är det väl få som vill att Sverige ska bli som det land de flydde ifrån, däremot vill en del ha vissa likheter mot hemlandet, det är väl inte så konstigt?
    Det man flyr ifrån är kanske inte mentaliteten utan kriget tex.
     Jag försöker förändra Sverige till ett land som är mer som jag vill ha det (öppnare, tolerantare, shysstare), varför skulle inte andra försöka förändra landet i den riktningen de vill ha det? Landet man kommer till blir inte perfekt för att man flytt ett annat.
  • Argo
    I Blackrose I skrev 2010-08-12 14:04:34 följande:
    Det första stycket var väl ändå liiiite att ta i?! 
    Var är det som är lågstatus med Kista tycker du? läs gärna Dorians exempel. Ärvinge har Stockholms minst antal brott och sist jag kollade så bodde där fler invandrare än svenskar. 

" Inte ens om de bättre beställda invandrarna i Husby/Tensta/Rinkeby driver upp lägenhetspriserna några 100.000 när de flyttar över fältet - för att markera att de kommit upp sig i världen. "

Det här får du gärna utveckla för jag hängde INTE med. Ja, för invandrare och speciellt Iranier är Kista/Solna attraktiva områden. Fel med det? Jag personligen skulle begå självmord om jag blev tvungen att flytta till Älvsjö/Enskede. Enskede är för mig en levande begravningsplats. Vandrande Zombies. Skulle aldrig i mitt liv flytta till Enskede frivilligt men det är en smaksak som allt annat här i livet.

Det kommer ALDRIG finnas invandrartäta områden som kommer se ut som Älvsjö/Enskede. Invandrare är för glada och livliga för att områdena ska se ut som spökområden.
    Vad som är lågstatus med Kista?

Du menar förutom att man har (ofta rätt rejält) sämre siffror är genomsnittet i hela kommunen (inkluderat bla områdena tvärs över Järvafältet) för ex skolresultat, antal förvärvsarbetande, inkomstnivåer, utbildningsnivå, sjukpensionärer, sjukdagar osv ... ?

Exemeplvis så ligger Ävringeskolan bara snäppet över sådana totala katastrofskolor som Hjulstaskolan, Husbyskolan, Rinkebyskolan, Rågsvedsskolan när det gäller hur många som klarar av att bå vidare till gymnasiet. En av tre i Ävringeskolan och "Kunskapsskolan i Kista" får inte godkända betyg i matte, svenska och engelska.

Nä, inte ens om alla iranier i Rinkeby så tycker att Kista är ett högstatusområde att bo i så kommer Kista att betraktas som högstatusområde av resten av Sverige.

Du talar med lätt rasistisk underton om att invandrare är för glada för att vilja bo som zombier i spökområden som villaområdena som Älvsjö, Enskede och Bromma men de zombieungarna klarar i alla fall till 92-98% av att gå ut årskurs nio i skolan med godkända betyg.
  • Argo
    Dorian Ertymexx skrev 2010-08-13 10:38:44 följande:
    ...och Bromma är invandrartätt.
    Var är Bromma "invandrartätt"? Hela Bromma? Någon enskild del av Bromma?

Hur definierar du "invandrartätt"?

Blackeberg har officiellt 33,6% invandrare med den definition som gäller sedan ca 10 år tillbaka och Beckomberga 29,6%.

Norra Ängby och Eneby har lite drygt 9% invandrare (och då är dessutom runt 60% av dessa 9% europeer).

Så hur menar du när du säger att "Bromma" är invandrartätt?
  • lennartsdotter
    donator skrev 2010-08-17 23:30:52 följande:
    Andra kan flytta till vårt land, ta del av vår kultur och berika den med POSITIVA nya intryck. Etniskt kan en invandrare inte bli svensk, men de kan definitivt bli en del av nationen Sverige. Det blir man genom att lära sig språket, respektera svenska lagar och ta till sig den svenska kulturen. Klarar man inte av det så är Sverige fel land att leva i och då kan man återvända till sitt hemland igen.
    Så invandrare får bara ta med sig positiva saker? De är inte människor som precis som du och jag har personliga erfarenheter som påverkar oss? Varför blir Martin våldtäktsman men inte hans jämnåriga kamrat Magnus? Varför blir Hassan våldtäktsman med inte Ali?

Det är omänskligt att kräva att invandrare, oavsett ursprung, bara ska påverka oss positivt eftersom alla har negativa upplevelser som kommer prägla oss. Om vi som mottagarland inte mäktar med att ta hand om människor med traumatisk bakgrund, inte lyckas plocka upp dem innan de hamnar i grov kriminalitet osv. är det ett misslyckande från samhällets sida oavsett om det handlar om etniska svenskar eller invandrare.

Det är individer som begår brott, inte grupper. Brott ska således hanteras på individinivå.

Bidragstagare och lågutbildade löper som grupp högre risk att registreras för brott än invandrare som grupp. Sociekonomiska skäl verkar alltså vara betydligt viktigare än ursprung. Arbeta på den biten istället. Eller varför inte bara kasta ut dem...
Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.