• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.
  • donator

Rättning: "de senaste decennierna" ska det stå i sista meningen.

• Joppis
    Dorian Ertymexx skrev 2010-08-17 13:42:15 följande:
    Det gör svenskar också. Svenskar är fortfarande guldmedaljörer på våldsbrott i Sverige, glöm inte bort det.
    Svenskar är ju lite fler i vårt land... som tur är eller vad man ska säga.
  • Dorian Ertymexx
    donator skrev 2010-08-17 13:51:11 följande:
    Guldmedaljörer på våldsbrott? Det var något nytt, vad syftar du på då? Om du menar att "etniska svenskar" står för de flesta våldsbrott i Sverige så är det påståendet osant. En majoritet av allla våldsbrott i Sverige begås av människor med invandrarbakgrund, sådana som själva invandrat eller som är barn till någon som invandrat.

Påståendet att svenskar begår de flesta brotten men att invandrare är överrepresenterade om man ser till deras andel av befolkningen var sant ganska länge. Sedan slutet av 90-talet stämmer det däremot inte längre. Idag begår "etniska svenskar" - sådana som inte invandrat till Sverige det senaste decenniet - mindre än hälften av SAMTLIGA anmälda brott.
    Nej, majoriteten av våldsbrott begås av svenskar. I alla fall om du läser BRÅ. Om du läser någons fantasiblogg kanske de har andra uppgifter, men de bygger just på bloggförfattarnas egna fantasier, eller oförmåga att förstå statistik.
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Joppis
    Dorian Ertymexx skrev 2010-08-17 17:06:04 följande:
    Nej, majoriteten av våldsbrott begås av svenskar. I alla fall om du läser BRÅ. Om du läser någons fantasiblogg kanske de har andra uppgifter, men de bygger just på bloggförfattarnas egna fantasier, eller oförmåga att förstå statistik.
    Vet du har verkligeheten ser ut... Utanför siffrorna?
  • donator
    Dorian Ertymexx skrev 2010-08-17 17:06:04 följande:
    Ja, precis. Den källa som ofta citeras och används i media är Brå's rapport "Invandrare och invandrares barns brottslighet" från 1996. Den baseras på uppgifter från tidigt 90-tal, ofta avses helåret 1993. I den står att 63% av alla anmälda brott begås av svenskar, 16% av invandrare, 17% av invandrares barn och 4% av personer ej bosatta i Sverige.

Men nu är det inte 1993, nu är det 2010. Sverige har fått fler invandrare och från etniska grupper i länder som Irak och Somalia som är betydligt mer brottsbenägna än de finnar, sydamerikaner och serber som huvudsakligen utgjorde de invandrade grupperna under tidigt 90-tal. Redan i underlaget för den uppföljande rapporten 2005 konstaterades att invandrare gått om svenskar vad gäller brottslighet.

Du minns kanske Mauricio Rojas? Riksdagsledamot för Folkpartiet? Han tog upp sifforna ett flertal gånger och kritiserade den förda invandringspolitiken och svenskfientligheten. Sedan hotades han till livet, levde med ständigt livvaktsskydd och tvingades slutligen i landsflykt för att han inte rättade in sig i ledet.

Hur som helst. Du kan inte ge dig in i 2010 års valdebatt med 17 år gamla siffror, även om jag vet att Aftonbladet brukar göra just det. Sverige förändras, det är ett betydligt mer mångkulturellt land idag än för 17 år sedan.
  • Göran64
    donator skrev 2010-08-17 19:35:04 följande:
    Ja, precis. Den källa som ofta citeras och används i media är Brå's rapport "Invandrare och invandrares barns brottslighet" från 1996. Den baseras på uppgifter från tidigt 90-tal, ofta avses helåret 1993. I den står att 63% av alla anmälda brott begås av svenskar, 16% av invandrare, 17% av invandrares barn och 4% av personer ej bosatta i Sverige.

Men nu är det inte 1993, nu är det 2010. Sverige har fått fler invandrare och från etniska grupper i länder som Irak och Somalia som är betydligt mer brottsbenägna än de finnar, sydamerikaner och serber som huvudsakligen utgjorde de invandrade grupperna under tidigt 90-tal. Redan i underlaget för den uppföljande rapporten 2005 konstaterades att invandrare gått om svenskar vad gäller brottslighet.

Du minns kanske Mauricio Rojas? Riksdagsledamot för Folkpartiet? Han tog upp sifforna ett flertal gånger och kritiserade den förda invandringspolitiken och svenskfientligheten. Sedan hotades han till livet, levde med ständigt livvaktsskydd och tvingades slutligen i landsflykt för att han inte rättade in sig i ledet.

Hur som helst. Du kan inte ge dig in i 2010 års valdebatt med 17 år gamla siffror, även om jag vet att Aftonbladet brukar göra just det. Sverige förändras, det är ett betydligt mer mångkulturellt land idag än för 17 år sedan.
    Word!

(Sverige är  blir mer mångkulturellt och mångkriminellt för var dag som går ..allt i den heliga massinvandringspolitikens namn)
  • MirandaSthlm

Konstig att så många inte vill bo bland invandrare men tycker dom e sååå välkomna såå. Hyckleri på hög nivå.

Btw... Jag är inte rasist, jag är pianist då jag slår ner både dom svarta och dom vita tangenterna. ~ Tindra 2010-05-15 ~
  • Nice Girl Wrong Place
    MirandaSthlm skrev 2010-08-17 21:38:59 följande:
    Konstig att så många inte vill bo bland invandrare men tycker dom e sååå välkomna såå. Hyckleri på hög nivå.
    De flesta som inte vill bo bland invandrare anser inte alls att de är speciellt välkomna.

Jag vet inte om du läst tråden? Då blir det nämligen ganska tydligt.
    Beautifully Human
  • MirandaSthlm
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-08-17 21:43:02 följande:
    De flesta som inte vill bo bland invandrare anser inte alls att de är speciellt välkomna.

Jag vet inte om du läst tråden? Då blir det nämligen ganska tydligt.
    Har varit med i sånna här diskus förut med folk som just är för invandring. men enligt dom som röstat så är det inte så populärt att bo med dom.

det var det jag menade Flört
    Btw... Jag är inte rasist, jag är pianist då jag slår ner både dom svarta och dom vita tangenterna. ~ Tindra 2010-05-15 ~
  • donator
    MirandaSthlm skrev 2010-08-17 23:18:59 följande:
    Har varit med i sånna här diskus förut med folk som just är för invandring. men enligt dom som röstat så är det inte så populärt att bo med dom.

det var det jag menade Flört
    Jag bor själv i ett invandrartätt område och varje gång man träffar någon ny person i något sammanhang så får man alltid frågor av typen:

- Men det är väl bara tillfälligt?
    - Letar du efter något bättre nu då?
    - Är det inte farligt där ute?

Osv.

Men jag valde att bosätta mig här alldeles själv och jag har inget emot mångkultur. De senaste årens utveckling och den politiska beslutsamhet som går ut på något slags svenskt kulturell självmord skrämmer mig däremot. Jag vill även i framtiden att Sverige ska vara Sverige och jag tror på principen om en nationalstat.

Andra kan flytta till vårt land, ta del av vår kultur och berika den med POSITIVA nya intryck. Etniskt kan en invandrare inte bli svensk, men de kan definitivt bli en del av nationen Sverige. Det blir man genom att lära sig språket, respektera svenska lagar och ta till sig den svenska kulturen. Klarar man inte av det så är Sverige fel land att leva i och då kan man återvända till sitt hemland igen.
Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.