Inlägg från: nozpa |Visa alla inlägg
  • nozpa

Jag längtar till jul!!!

Måste fråga. Brukar era julaftnar samt dagarna runt jul då ni firar bli som planerat? Eller blir det helt upp och ner men helt okej ändå?

Vi har alltid planerat en tidig julfrukost, men av någon märklig anledning vaknar vi alltid för sent. Stressar som dårar för att vi ska vara klara med oss själva runt kl 11 när alla dundrar in.

• nozpa
    Aniiee skrev 2014-11-08 00:05:34 följande:
    Planera julafton? Som upplagt för frustration och besvikelse. EN sak planeras på julafton: Kalle Anka. Och det är inte vårt fel....

Nej, skit i planeringen. Vakna när ni vaknar, frukost kan man ju skippa på stora ätardagen. Låt frukosten bestå av varm choklad, en pepparkaka och en lussebulle, vid 11, när alla dundrar in och ändå vill ha fika Solig
    Ja eller annandagen eller så. Jag är en planeringsmänniska hehe. Men ja, det brukar ju ändå skita sig. Jo Kalle är ju när det är. Det är bara att sätta sig i soffan o halvsova och trycka godis under tiden.

Skulle kanske behöva fler timmar på julafton för att hinna med allt man vill hinna med. Givetvis stressfritt. :)
  • nozpa
    molly50 skrev 2014-11-08 00:10:46 följande:
    Inte alltid. Men vi brukar låta det bli som det blir. Så länge vi är klara till den tid firandet börjar,så att säga.
    Vi vill ogärna stressa.
    Vill inte heller stressa. Så därför tänker vi att "I år börjar vi dagen med en lugn, skön frukost". Vilket aldrig blir av. Istället vaknar vi som sagt för sent. Sedan är det spring om vartannat och vi hinner precis klart till klockan 11.
  • nozpa
    molly50 skrev 2014-11-08 00:08:50 följande:
    Vi hade potatis,sill,skinka,köttbullar,prinskorv och rödbetssallad.
    Det lukade jul i hela huset av den griljerade skinkan.

Sen drack vi romspetsad glögg. Jättegott!
    Idag blir det jultallrik här också. Minus sillen och skinkan. Så en liten mini-variant blir det. :) Blir dock brysselkål och ägghalvor här också.
    Mums så gott det ska bli! Och Mobergs roséglögg efteråt. Hoppas att den är god.
  • nozpa
    molly50 skrev 2014-11-08 16:26:57 följande:
    Åh,vad gott!

Du får berätta sen hur glöggen smakade. Om den är värd att testas.

Vi har ätit rester av jultallriken till lunch idag och lite julmust.
    Glöggen var riktigt bra! Kan verkligen rekommendera den. En ny favorit här hemma.
  • nozpa
    Neelah skrev 2014-11-09 13:40:26 följande:

Idag blir det julpyssel hela dagen! Ska virka julgranskulor och tomtar, göra kulor av papper och en hel hög kort. Om jag hinner blir det några dekorerade hjärtan och ljusstakar också.

Ååh.. :) Lägg ut bilder sedan, om du vill.
  • nozpa
    Neelah: Så fint. :) Jag har inte virkat på något år nu, men förrförra året virkade jag änglar och hjärtan till granen. Kanske ska jag ge mig i kast med att virka kulor också. Får se om jag hinner hehe. Är inte så snabb på det där med att virka. :)
  • nozpa

Hur hade ni som var på huseby i helgen det? Väder? Mysfaktor?

• nozpa
    Airlessplace skrev 2014-11-11 09:57:02 följande:

Hej alla julälskare! Har följt tråden ett tag men inte skrivit något. Tänkte kolla om någon här har några bra tips på juldekorationer som funkar bra när man har småbarn? Har en ganska livlig 2-åring och jag har försökt fixa så mycket som möjligt i tyg men inspirationen börjar ta slut... Även tips på julpyssel som passar för 2-åringar att göra mottages tacksamt :)

Till julgranen köper du plastkulor. Studsar fint. :)

Pyssel, kristyränglar (eller vad man vill), måla kottar som ni även kan ha som juldekoration, sätta på en lång tråd t ex.

• nozpa
    molly50 skrev 2014-11-11 10:20:45 följande:

Funderar på om jag ska gå ut och kolla om våra ljusslingor fungerar eller om vi måste köpa något nytt.
    Det 'r ju snart dags att sätta upp dem.

Brukar alltid göra det lite före första advent då det brukar ta längst tid.

Ja just ja, sådant kanske man ska se över också.. Eller överlåta åt maken då det brukar vara ett jädrans trassel.

Funderar på när man ska hugga utegranen, denna eller nästa helg. Vi har ingen snö ännu så kanske är det lika bra att åka och fixa den snarast. Samt markera upp innegranen så man vet vilken man ska ta sen. Hum. Svåra frågor. :)
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!