• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • Mallas

Willys säljer saffran för 10 kr kuvertet hos oss den här veckan. Bara att bunkra!

• skruttarnas mamma
    Mallas skrev 2012-11-08 19:44:23 följande:
    Willys säljer saffran för 10 kr kuvertet hos oss den här veckan. Bara att bunkra!
    tack för tipset!!

min minste är 9 månader vid jul och han kommer ha en pikébody och ett par jeans, vill ha det bekvämt men lite snyggare än vardagskläderna =)

treåringen och tolvåringen kommer ha en skjorta och jeans =) 

• molly50
    Mallas skrev 2012-11-08 19:44:23 följande:

Tack för tipset! Då ska jag kika där.
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • Pudel

Är så grymt sugen på att få lite ljus och stämning här i novembermörkret. När är det ok tycker ni att ta fram adventsljusstakar- och stjärnor?

Själv brukar jag ta fram dem en vecka innan första advent... 

• Koppkaka

Det är ju faktiskt inte säkert att priset på saffranet stiger, det gjorde det inte förra året. Så var det svinbilligt hela tiden

• skruttarnas mamma
    Pudel skrev 2012-11-09 01:11:30 följande:
    Är så grymt sugen på att få lite ljus och stämning här i novembermörkret. När är det ok tycker ni att ta fram adventsljusstakar- och stjärnor?

Själv brukar jag ta fram dem en vecka innan första advent... 
    en vecka före är okej, jag hade själv gärna tagit fram dom nu, men man får väl vänta, vore iofs kul att se om ngn granne hängde på om man var tidigt ute
  • lollsanT
    Carolaj83 skrev 2012-11-08 18:20:31 följande:
    köpte en kalas skjorta till min yngsta idag, han kommer vara 11 mån på julafton, vit botten med massa bilar och svart slips till, 129:- på hm

Köpte på Lindex - skjorta, slips och slipover

När det kommer till saffran så köper jag alltid hela pistiller istället för det man köper på vanliga mataffären. Smakar mycket mer om det Inte heller så dyrt men såklart dyrare än det andra.
  • Eliin80

På ÖB har de 2 påsar saffran för 15:-. Eller iaf hade de det för någon vecka sedan, nu vet jag inte...

♥٭ Elise 080706 ٭♥ ♥٭Mathilda 100814* ♥
  • kickan89

På ÖB var förra veckan, köpte härom dagen och fick betala 15 kr styck. På maxi här kostar de runt 20 kr sa de när jag frågade men det kan säkert vara lite olika beroende på om det är typ santa Maria eller ICAs egna, vet att vi hade båda när jag jobbade på Ica och då kostade ICAs egna typ 13.90 och santa Marias typ 21.90 så det kan man ju fråga i kassan :)

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!