• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • eldfluga73
    lollsanT skrev 2012-11-09 09:27:55 följande:

Köpte på Lindex - skjorta, slips och slipover

När det kommer till saffran så köper jag alltid hela pistiller istället för det man köper på vanliga mataffären. Smakar mycket mer om det Inte heller så dyrt men såklart dyrare än det andra.
    Intressant! Finns det också i vanliga butiken, eller var hittar man det? Hur mycket kostar det ungefär? Jag är alltid lite misstänksam mot saffran som är för billig, vill ju att det ska smaka riktigt mycket när man väl bakar.
  • sassus

Jag håller på att planera julbaket och julgodis. Får jag dela med mig? Min sambo orkar inte höra på mig längre... :-S

Första advent ska vi ha föräldraträff här hos oss (barnen är 3 1/2, men vi träffas fortfarande ) Då funderar jag på att bjuda på saffransknutar med kanel och kardemumma (recept finns i Allt om Mat, tror det är Leilas recept), och antingen pepparkaksrulltårta med lingongrädde, mjuk pepparkaka med lingongrädde eller pepparkaksgrottor (som någon här la ut recept på tror jag?) Kan inte bestämma mig för en av de tre... Vad tycker ni? Glögg också så klart

Andra advent ska jag göra julgodis och julbaka med kompisar. Då ska vi göra saffransskorpor, och jag är sugen på att göra mintchokladfudge. Rocky road blir det säkert också

Sen är jag pepp på att försöka lyckas med den perfekta kolan i år. Funderar på att använda glukos för första gången. De kolor jag är sugen på att göra är saffranskola, lingonkola, vaniljkola och chokladkola med havssalt. Sen ska jag göra lakritsknäck.

I mitten på december ska vi ha julmys hemma hos oss med kompisar. Då ska vi bjuda på lättare mat, och någon kaka samt julgodis efteråt. Hittade ett recept på lingoncheesecake, där de hade dekorerat med kanelstänger. Den var så fin Vi har dock bjudit på pepparkakscheesecake en gång tidigare, men det här blir inte riktigt samma... Annars funderar jag på saffransmuffins med frosting. Gjorde den en gång tidigare, och en kompis sa att det var den godaste kakan hon någonsin ätit. Kanske ska köra en favorit i repris. Har ni nåt annat tips på nån god och julig kaka/paj/tårta?

På julafton blir det saffranspannkaka och julgodis

Vad tror ni om det här? Som sagt, dela gärna med er om ni har nåt annat gott recept!

Vad har ni planerat att baka och göra för julgodis?

• litengunnarolle

För några dagar sedan slog jag in lite julklappar. Satsar på att ha några få fina papper istället för tusen olika som jag brukar. Det kliar redan i fingrarna att få slå in mer!

• Pudel
    skruttarnas mamma skrev 2012-11-09 08:07:39 följande:
    en vecka före är okej, jag hade själv gärna tagit fram dom nu, men man får väl vänta, vore iofs kul att se om ngn granne hängde på om man var tidigt ute
    Här har en granne redan satt upp en stjärna. Jag har som princip att aldrig vara först med julbelysningen...så om en kör så tycker jag att jag också får. Första advent är ju sent i år.
  • Muuulin
    litengunnarolle skrev 2012-11-09 11:04:01 följande:
    För några dagar sedan slog jag in lite julklappar. Satsar på att ha några få fina papper istället för tusen olika som jag brukar. Det kliar redan i fingrarna att få slå in mer!

Vilka fina klappar! Vart har du köpt det där "GodJul"-pappret? :) 
  • Eena

Åh vilka fina klappar, Litengunnarolle!

Jag har börjat känna lite stress, det är trots allt bara tre veckor kvar till första advent och jag har bara halva kalendern klar till barnen och har inte börjat baka eller pyssla med adventspyntet... Måste nog på allvar börja ta tag i detta. Åtminstone göra upp en ordentlig plan!

• litengunnarolle
    Muuulin skrev 2012-11-09 11:09:04 följande:
    Vilka fina klappar! Vart har du köpt det där "GodJul"-pappret? :) 
    Tack! :) Alla pappren har jag köpt på lagerhaus (4 för 100 kr). De hade fått in jättefina papper och snören och adresslappar ^^
    Eena skrev 2012-11-09 11:16:08 följande:
    Åh vilka fina klappar, Litengunnarolle!

Jag har börjat känna lite stress, det är trots allt bara tre veckor kvar till första advent och jag har bara halva kalendern klar till barnen och har inte börjat baka eller pyssla med adventspyntet... Måste nog på allvar börja ta tag i detta. Åtminstone göra upp en ordentlig plan!
    Tack! :)

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!