• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • littlemisstrouble

Julafton brukar se ut såhär ungefär varje år.
    Julfrukost hemma i lugn och ro. Sedan åker vi ner till päronen och äter julmiddag vid ca13-14tiden. Lite olika varje år vilken tid det blir.
    Kalle på tv och godisbord sen kommer tomten när kalle är slut.
    Lite senare brukar vi ha julfika för alla som orkar med kaffe och lussekatter, pepparkakor ,tryffel och såvidare.  Fast i år funderar vi på om vi ska göra någon julig tårta istället för de klassiska katterna.
    Sist på kvällen är det obligatoriskt med skinkmacka innan man åker hem för att börja om julfirandet på juldagen hos nästa släktskara  

• GossipGirl
    eldfluga73 skrev 2012-11-06 15:55:53 följande:
    Jag köpte den i en lamp/belysningsaffär på Östermalm i Stockholm... Försökte kolla om det är något känt märke, men det står tyvärr bara "Christmas classics" på den. Kanske du fråga efter den i någon lampaffär där du bor, om du inte råkar bo i Stockholm.
    Det finns liknande på Tradera också, men då är det ofta små fel eller blessyrer på dem, men du kan ju söka där och kolla.
    Hoppas du får tag på en

Jag bor i Sthlm! :) Då måste jag kolla upp det...
    Har kollat på Tradera förut men inte riktigt hittat rätt. Det måste vara rätt.
    Vår gammelmormor hade nämligen en sån kyrka och jag har väldigt starka minnen av den och förknippar den helt med julen.  När hon gick bort för några år sedan så fick min familj den. Jag visade mitt intresse men när min äldre bror som annars alltid prioriterar alla andra framför sig själv(!) berättade att den var viktig för honom så fick han ärva den. :) Inte mer än rätt och den gör sig hur bra där som helst. Får härliga vibbar av jul när vi är där i adventstider.

Men, jag skulle nog ändå vilja ha en likadan själv.

Fast nu när jag tänker efter så undrar jag om den ursprungliga kyrkan inte tappar charmen lite då. Mmm, måste nog tänka lite till. Haha. Att materiella grejer kan betyda så mycket! 
  • sassus
    Delphin80 skrev 2012-11-07 10:20:38 följande:
    I min familj har vi alltid firat med gemensam frukost vid nio sen fixar klart med maten på förmiddag. sen äter vi vid 13:00 för sen titta på kalleanka  och äta lite godis och nötter. sen blir det fika och julklapps öppning. sen på kvällen spelar vi lite spel och  myser med familjen.
    Så ser jularna ut hos min familj också. Enda skillnaden är att vi mot kvällen går till min morbror med familj och spelar spel där
  • Eliin80

Idag har jag så smått börjat slå in de små paketen till paketkalendern. Övervägde att lyssna på julmusik under tiden, men nej, jag stod emot! Tycker att det är lite för tidigt än och har tänkt vänta till 1 dec. Bara 24 dagar kvar!

♥٭ Elise 080706 ٭♥ ♥٭Mathilda 100814* ♥
  • FabulousMom

Jag lyssnar på julmusik varje dag, har satt ihop en lista på datan med favoriter Skrattande Idag köpte jag pepparkakor för första gången i år också. Kan man äta dem med såndär ost på tub (åh, min gravidhjärna har glömt vad den heter) när man är gravid?

- Pojke 2008 - Bebis 2013 -
  • nozpa
    FabulousMom skrev 2012-11-07 13:41:49 följande:
    Jag lyssnar på julmusik varje dag, har satt ihop en lista på datan med favoriter Skrattande Idag köpte jag pepparkakor för första gången i år också. Kan man äta dem med såndär ost på tub (åh, min gravidhjärna har glömt vad den heter) när man är gravid?

Ädelost. :) Yes den i tub kan du äta. Du kan även äta den brieosten (om den finns kvar). Fann en tråd om det här på fl. Jag åt den i min förra grav, och kommer så göra i denna med.
  • eldfluga73
    GossipGirl skrev 2012-11-07 10:59:21 följande:

Jag bor i Sthlm! :) Då måste jag kolla upp det...
    Har kollat på Tradera förut men inte riktigt hittat rätt. Det måste vara rätt.
    Vår gammelmormor hade nämligen en sån kyrka och jag har väldigt starka minnen av den och förknippar den helt med julen.  När hon gick bort för några år sedan så fick min familj den. Jag visade mitt intresse men när min äldre bror som annars alltid prioriterar alla andra framför sig själv(!) berättade att den var viktig för honom så fick han ärva den. :) Inte mer än rätt och den gör sig hur bra där som helst. Får härliga vibbar av jul när vi är där i adventstider.

Men, jag skulle nog ändå vilja ha en likadan själv.

Fast nu när jag tänker efter så undrar jag om den ursprungliga kyrkan inte tappar charmen lite då. Mmm, måste nog tänka lite till. Haha. Att materiella grejer kan betyda så mycket! 
    Det får du göra Butiken heter City El och ligger på Karlavägen 50. Enligt butikspersonalen hade de bara de ex som stod framme på hyllan kvar (kanske 8-10 st) och de skulle inte få in nya, så skynda dig dit.
    Jag har inte monterat den än, men den är säkert plastigare och inte riktigt lika genuin som de gamla trotjänarna, men i brist på bättre... Kommer att förhöja julkänslan hemma hos oss iaf
  • skruttarnas mamma

älskar internetradio, har en app på min smartphone där jag kan lyssna på radio santa claus som spelar julmusik året runt =D 
    igår spelade de denna som jag aldrig hört förut, jag som gillar folkmusik blev helsåld direkt, total myskänsla

• molly50

Idag kom äntligen paketet från linea.se med julpyntet jag beställde! Åh,vad jag längtar tills jag får plocka upp det och ställa fram det!

Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • GrimbartStrike
    molly50 skrev 2012-11-07 18:30:29 följande:
    Idag kom äntligen paketet från linea.se med julpyntet jag beställde! Åh,vad jag längtar tills jag får plocka upp det och ställa fram det!
    Längtar galet mycket tills den 30:e då jag ska sätta upp allt
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!