• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • sassus

Vet inte när vi ska ha julklappasutdelning... Hos min familj har vi alltid det efter jullunchen, samtidigt som Kalle, men nu vet jag inte. Kan inte ha det för sent eftersom dottern blir så trött. Åh, det är så jobbigt när man ska fira som man inte är van vid. Jag bara går här hemma och gnäller inför min sambo

När öppnar ni andra julklappar?

• kickan89

Sassus jag tycker också att min sambos släkt äter på fel tid haha. Vi har alltid börjat med jullunch vid kl 13 ungefär och sedan sitter vi nog fram till Kalle anka. Efter Kalle kommer tomten och sedan är det julklappsutdelning och öppning för barnen och därefter är det dags för "vuxen julklappen" medan barnen leker med sina julklappar.
    I sambons släkt brukar vi inte komma till firandet förrän runt fyra då maten serveras. Det var helt okej när det bara var vi två men nu när vi har barn känns våra traditioner mycket viktigare. Jag vill inte att julafton ska bli en utdragen väntan för vår dotter utan att det ska firas hela dagen lång. Hade vi inte bott i lägenhet hade jag propsat på firande hemma hos oss då att jag kunnat ordna som jag vill haha. Skulle väl egentligen kunna fråga om vi kan börja firandet med mat tidigare men svägerskan och dotterns kusin brukar vara på annat firande innan och då blir det liksom ändå inte lika kul för dottern när kusinen inte är där utan bara vi och gammelmormor (sambons föräldrar lever inte så det är hans mormor och syskon vi firar med).
    Om firandet blir på kvällen i år med firar vi nog lite med min pappa eller syster på dagen så att dottern får träffa släktingar, äta gott och öppna julklappar i omgångar.
    Nästa gång vi firar med sambons släkt kommer de vara fyra barn i kusinskaran ist för två som de är nu så det ser jag fram emot så att det blir ännu större fokus på barnen och roligare för de små att vara ett litet gäng att leka med mina egna syskon lär inte få barn på länge men jag har själv massor av kusiner som fortfarande är små så där är det ändå alltid massa barn med på firandet

• molly50

Vi brukar äta lite senare. Vi brukar dela ut julklapparna innan maten så att barnen ska slippa vänta för länge.
    När vi tittar på Kalle så brukar det vara glögg och lite smått och gott som gäller. Men inte för mycket godis,då äter sonen för dåligt av maten sen. 

Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • tahira

Jag växte upp som enda barnet och minns verkligen julafton som en enda lång väntan, som du skriver kickan89!

Men nu för tiden har vi inga riktigt fasta traditioner. Vi tar det lite som det kommer och det viktiga är att det är mysigt och trevligt och att alla är glada  

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.co.uk/
  • sophieand

Vi har alltid först varit hemma hos min pappa och ätit jullunch, sen klapputdelning. För att sedan stressa hem till min mamma för att se på Kalle. Sen brukar tomten dyka upp(lite beroende på vilken tid han har) å sen mat igen. Pust! Så har vi gjort sen jag var liten och mina föräldrar skildes. Men i år är det första året som vi har hus så då har jag sagt att alla är välkomna hem till oss om dom vill träffas..för Vi tänker inte åka nånstans. Vill inte att barnen ska behöva känna samma stress som jag gjort varje år

• Pigelinen

Vi delar ut julklappar hela dagen;) ja mer eller mindre;) Är uppväxt med en far som tyckte att man skulle vänta... pappa var bonde och skulle först göra klart ladugården och så skulle vi först äta så TIDIGAST kl 19 var det dax, man var ju knappt vaken när det var dax.

Nu när vi har barn så får de en klapp i strumpan sen frulle och antingen promenad med hunden och lek ute eller så tar vi en klapp till efter frullen. Och så efter Kalle är den stor öppningen. Strumplöappen och den på förmiddagen är en "lekklapp".

• Pigelinen

Sitter och kollar runt på julklapp till mig och min man;) Min svåger o sambo har för engångskull frågat oss vad vi önskar oss. Brkukar alltid få någon ljusstake el annat som vi inte behöver;) Men iår så frågade de. Vi skulle verkligen behöva ett nytt strykjärn så nu har jag hittat ett som verkar bra i rätt prisklass. Ska vara ett ång, kraftfullt och med lång sladd. Kollar man på prisjakt så finns det ju endel. Halens hade nedsatt pris på en, Ellos har bra rabbat nu men tyvärr inte på hemel... men det kanske hinner komma innan jul?

• sassus

Okej, nu har jag nog upplägget klart Gröt och skinkmacka som brunch, sen ut och leka om vädret tillåter. Klockan tre blir det Kalle och glögg, sen efter det kommer tomten. Runt fem blir det julmat, sen Karl Bertil och godis.

När det kommer till jul har jag verkligen drag av Aspberger. Tänk om jag kunde va lika organiserad i övriga livet

• Delphin80

I min familj har vi alltid firat med gemensam frukost vid nio sen fixar klart med maten på förmiddag. sen äter vi vid 13:00 för sen titta på kalleanka  och äta lite godis och nötter. sen blir det fika och julklapps öppning. sen på kvällen spelar vi lite spel och  myser med familjen.

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!