• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • Voorhees

Idag ordnade pojkvännen lite julfika och julmys, som en paus genom tentaplugget. Det var så mysigt med lite tända ljus, julfavoriter på spotify och pepparkakor! Kände att det fattades glögg dock.. Flört

• molly50
    GrimbartStrike skrev 2012-11-07 18:53:32 följande:
    Längtar galet mycket tills den 30:e då jag ska sätta upp allt

Samma här! Det blir nog då för mig med.
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • molly50
    Voorhees skrev 2012-11-07 19:05:00 följande:
    Idag ordnade pojkvännen lite julfika och julmys, som en paus genom tentaplugget. Det var så mysigt med lite tända ljus, julfavoriter på spotify och pepparkakor! Kände att det fattades glögg dock.. Flört

Vad mysigt!
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • stiletto

Går ofta in här och läser och myser så det är väl dags nu att skriva nåt själv Skrattande
    Jag vill ha julen precis så som jag är van vid från när jag var liten. På julaftons morgon blir det klapparna från julstrumpan som öppnas och sen frukost med tända ljus. Sen blir det lite pill och fix så maten är klar för att ätas vid kl 13. Fika och godis till kalle anka och sen julklappar. Gröt på kvällen och/eller om man vill värma på en tallrik med mat från julbordet. Innan dottern föddes så blev det lite olika från år till år beroende på var man var och firade. Sambons familj tycker väl också att julen är mysig men det har inte riktigt infunnit sig samma stämning. Små saker som att de inte brukar tända ljus, för mig är det självklart att ha tända ljus på julafton. En jul var det bestämt att vi skulle äta lutfisk till lunch kl 13. Maten var klar 14:30, gissa om man var hungrig och jag blev stressad för jag ville hinna se Kalle anka ju

Så skönt att ha barn nu för nu är det mer självklart att vi är hemma och folk kommer hit, då kan ju jag styra också. Skulle aldrig vilja åka bort på julafton, vill att min dotter ska få uppleva julen hemma utan att flänga runt.

Köpte Amelia jul idag och tänkte se The holiday som följde med men sambon som är och jobbar såg filmen när han var hemma på en liten rast och bad mig vänta till imorgon kväll så han också kan titta.

En liten grej vi gör till fikat är en läskande bål. man är ofta törstig efter julmat och julmust kan ju vara ganska mättande så den brukar gå åt.

• FabulousMom
    nozpa skrev 2012-11-07 14:14:11 följande:

Ädelost. :) Yes den i tub kan du äta. Du kan även äta den brieosten (om den finns kvar). Fann en tråd om det här på fl. Jag åt den i min förra grav, och kommer så göra i denna med.

Åh, perfekt! Var nästan helt säker på att jag inte skulle få äta den. Imorgon ska jag köpa ädelost (på tub) Skrattande
    - Pojke 2008 - Bebis 2013 -
  • duntäcke

Skrev en planering på allt jag ska (jul)baka idag, samt satt av tid för det. Båda äldsta tjejerna vill vara med, och om dom mindre vill då så får dom gärna hjälpa till! Så mysigt. Har dessutom fått beställning från en kompis som ska ha en slags julfest, så nu har jag att göra! Skrattande
    Skrivit klart hela julklappslistan också, underbart.
    Nästa onsdag blir det glögg, julmusik och julgodisbakning, lika så onsdagen därpå. 1-2 december ska jag och okänt antal familjemedlemmar sova hos en av våra vänner och baka pepparkakor (förra året blev det över tvåtusen st!) i lika former och storlekar! Skrattande
    Nästa helg ska dessutom jag och en kompis till Emporia, det nya köpcentret i Malmö (helt ensamma!) och köpa julklappar. 

Fan alltså, nu börjar det likna något! Tomte 

• Georg Billgren

Vi brukar alltid börja med en tiiidig mysfrukost (eftersom vi har väääldigt morgonpigga barn) och liten "lekklapp" under granen. Sedan lite fix inför kvällen under fm. Lunch äter vi hos mina föräldrar vid 12. Sedan fikar vi lite under Kalle hemma hos oss igen och slappar lite innan svärföräldrar och övriga familjen på den sidan dyker upp. Strax därpå kommer tomten och därefter äter vi julbord. Vuxenklapparna väntar vi med tills barnen somnat så då är det paketöppning och julgodis som gäller. Tycker det är helt perfekt upplägg! ???? Är väldigt nöjd med att vara på hemmaplan på kvällen och slippa kånka julklappar och kunna lägga barnen när de vill osv.

Förresten det är bara en som har svarat på min fråga om hur ni brukar ha era "baka-julgodis-träffar". Hur lägger ni upp det? Bakar ni stora satser och delar upp? Gör man inte sånt som måste stå flera timmar i kylen typ kola eller hur gör ni? Jag vill ha förslag på upplägg för den perfekta väninne-baka-julgodis-träffen! Ni är ju proffs och har säkert jättebra förslag! ????

Finska sämskskinn, det sämska som finsk...
  • Livetäenbiltvättmenjaharencyckel
    Georg Billgren skrev 2012-11-07 23:14:03 följande:
    Vi brukar alltid börja med en tiiidig mysfrukost (eftersom vi har väääldigt morgonpigga barn) och liten "lekklapp" under granen. Sedan lite fix inför kvällen under fm. Lunch äter vi hos mina föräldrar vid 12. Sedan fikar vi lite under Kalle hemma hos oss igen och slappar lite innan svärföräldrar och övriga familjen på den sidan dyker upp. Strax därpå kommer tomten och därefter äter vi julbord. Vuxenklapparna väntar vi med tills barnen somnat så då är det paketöppning och julgodis som gäller. Tycker det är helt perfekt upplägg! ???? Är väldigt nöjd med att vara på hemmaplan på kvällen och slippa kånka julklappar och kunna lägga barnen när de vill osv.

Förresten det är bara en som har svarat på min fråga om hur ni brukar ha era "baka-julgodis-träffar". Hur lägger ni upp det? Bakar ni stora satser och delar upp? Gör man inte sånt som måste stå flera timmar i kylen typ kola eller hur gör ni? Jag vill ha förslag på upplägg för den perfekta väninne-baka-julgodis-träffen! Ni är ju proffs och har säkert jättebra förslag! ????
    vi bakar nästan allt julgodis i formar, för utom kolan då och den ser vi till att börja med direkt.
    Barnen sätts i arbete med att pyssla med marsipandjur, tomtar, mårsart kulor. vi föräldrar delar upp oss i grupper och gör olika sorters godis som kräver olika sorters tillagning (alltså behöver alla inte använda spisen. sambon vill alltid pilla med skum raketerna och snickersen så det är "mansgöra" på julgodis dagen.

sen tar vi glögg och lussepaus. med flams och skratt (visst skrattar vi hela dagen men nu hinner man verkligen prata.

Efter fikat brukar en del av barnen ha tröttnat så dem får gå och leka men för dem som vill har jag fixat julpyssel ute på ett bord i vardagsrummet. där dem kan göra flirtkula tomtar, knapp snögubbar, godisburkar, smällkarameller julkort eller var dem själva vill skapa med hjälp av sin fantasi och det material som finns.

sedan fortsätter vi vuxna att dona fram till lunch. då serveras gröt, skinka och köttbulle smörgåsar med must.
    efter lunchen brukar det mesta godiset vara gjort då vi är ett gäng som donar, men dem som inte tycker sig vara färdiga donar vidare medan vi som har små tar en promenad med barnen och nattar dessa.

efter promenaden brukar vi vuxna göra lite allt möjligt. ifall vi inte är färdiga med godiset fortsätter vi annars brukar vi spela spel och bara umgås, vi kan om vädret tillåter gå ut och åka pulka men det brukar sluta i en massa galna gubbar som tävlar

sen när vi går in  får barnen kolla på en mysig film medan vi plockar fram knytis middagen som äts klockan fem halv sex. sedan brukar godiset ha stelnat så pass att dem som behöver rulla hemåt åker och dem som vill stannar ett tag till

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!