• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • molly50
    GossipGirl skrev 2012-11-08 09:32:14 följande:
    Låter ju verkligen supermysigt! Välkommen hit förresten, som skribent och inte enbart läsare. :)
    The Holiday är en av mina favoritfilmer. Tycker den är så jäkla mysig! Inte i klass med Love actually men nästan ;) Mysig att se ihop också.

Apropå julfilmer...
    Jag och min sambo brukar kolla på de julfilmer vi har inför jul varje år. Typ nu, någon gång i november börjar vi leta fram alla julfilmer vi har och kollar hur många de är. Och sen börjar vi kolla... 1-2 st i veckan brukar det bli. 
    I år har julkänslorna redan börjat infinna sig så nu kör vi en extra tidig premiär. För imorgon har vi nämligen spikat julfilmspremiären! Vi ska kolla på Ensam hemma 1, käka pizza och glass, iklädda det skönaste vi äger - precis som Kevin gör i filmen. Drömmer Haha, ja vi är nördar men vi älskar hela grejen. Det här med julfilmerna är redan tradition för oss - trots att vi bara gjort det i kanske tre år. Och nåååde den som skulle få för sig att kolla på en julfilm ensam i vårt hem, haha. Ensam hemma brukar dock vara lite helig för oss - det brukar vara en sån film man inte får se förrän typ andra, tredje advent... Men i år kör vi på stort!    
    Vad mysigt! Fast Ensam Hemma filmerna har de redan visat ett par gånger,faktiskt. Såg dem för nå´n vecka sen. Annars gillar jag också Grinch och Tomten ä far till alla barnen.
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • molly50
    GossipGirl skrev 2012-11-08 09:42:06 följande:

Pysslade lite igår förresten. Såg något liknande på en blogg och vill minnas att bästa, favorit-Ernst gjorde något liknande i förra årets Jul med Ernst.

Ni kanske ser amaryllisen? :) Tidigt även för mig egentligen men vi är mitt inne i en jätterenovering och i en flytt just nu - har bott i lägenhet ett halvår men flyttar tillbaka till huset nu vid månadsskiftet - så rummet jag testade att ställa stjärnan i är helt nyrenoverat, tomt, städat från topp till tå och bara väntar på sina möbler...
    När jag var på Ikea för två veckor sedan kunde jag inte hålla mig, var tvuuungen att köpa en amaryllis. Jag blev lycklig bara av att se de där lökarna. Så, jag köpte hem en. Men jag "gömmer" den i vårat färdigrenoverade rum som ingen vistas i, haha! Så går jag in där och njuter av den en liten stund ibland. Och när jag blev färdig med stjärnan igår ville jag testa hur det blev med en ljusslinga. Så då testade jag där inne. Tänkte sedan ta bort den tills första advent, men resonerade som så att ingen är där inne just nu ändå. Så den står där inne släckt nu. Färdig att bara tändas om några veckor när möblerna även är på plats.

Åh,vad mysigt! Vad jag blev sugen på att börja plocka fram vårat pynt nu! Vi hade dessutom fått lite snö här imorse.
    Fin amaryllis också!  
  • molly50
    molly50 skrev 2012-11-08 09:48:59 följande:

Ja,Coca Cola reklamen är mysig. Rustas och Clas Ohlsons är också ganska mysiga.

Sen tyckte jag om Com Hems julreklam som de hade innan Judit och Judit kom. Den fick mig alltid att skrattta samtidigt som man fick julkänslor.

" rel="nofollow" target="_blank">

">

">

">

Hmm,varför kom en av länkarna med två gånger...?
  • elinaehn
    Livetäenbiltvättmenjaharencyckel skrev 2012-11-08 09:09:38 följande:
    fått tips om att göra en lite romantisk julkalender till min sambo så nu sitter jag och donar med ideér att fylla 24 luckor med.

en kommer bli med biobiljetter till hobbit filmen... men annars ska det vara saker som hemmalagrad middag för två ,ost och papparkaks provning framför tv med någon julfilm. fotmassage.

nån som har ideér eller spånar på något liknande?
    julmarknadsutflykt, julskyltning, doftljus, nån vacker julgranskula/fönsterdekoration, mysiga nya sockar till julaftonsmorgon,
  • seandra82

kan erkänna har lagt till julmusik på spotty =O)  ooo hheellggaa nnaattt =O)
    på julafton blir det av till äventyrsbadet med familjen o dottern för 1a gången o  m kusinerna  sen hem o julmat o klappar o kalle kl  3 ett måste

• ems87
    MissFrost skrev 2012-11-08 08:21:29 följande:
    Ah nu börjar julen smyga sig in i tv-reklamen också. Har ni några favoriter bland julreklamen i tv? Själv gillar jag Blossa-reklamen med tomtarna som tränar:

Finnairs reklam med den söta renkalven:

Coca-colas julreklam gillar jag också speciellt denna från 90-talet:

Mys!
  • saronica

En kompis har köpt polkagris tvål och det fanns tydligen pepparkakstvål oxå. Det måste jag kolla upp.

• tahira

Åh vad fint GossipGirl! 

Underbart att klicka in i tråden och se lite fina bilder  

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.co.uk/
  • Livetäenbiltvättmenjaharencyckel
    molly50 skrev 2012-11-08 09:39:27 följande:
    Vad mysigt det låter!
    ja det är det verkligen Solig det bästa (förutom att folk dyker upp) Är att man tar med sig lite ingredienser själv och att jag inte måste arbeta ihjäl mig inför utan kan stå för platsen, lunchen och fikat. ibland har någon bakat och middagen är som sagt knytis där man tar med sig en rätt.

Nu är det fjärde året vi har denna tradition och vi kör på att alla tar med sig samma som sist dvs. den som handlade till knäck tar med sig det och den som gjorde en lasange till middagen tar med sig det osv. så blir det inget dubbelt och inget saknas.Flört
    elinaehn skrev 2012-11-08 10:15:27 följande:
    julmarknadsutflykt, julskyltning, doftljus, nån vacker julgranskula/fönsterdekoration, mysiga nya sockar till julaftonsmorgon,
    *noterar flitigt*  tar gärna emot fler tips på eventuella små överraskningar i min sambos julkalenderTomte

• molly50
    Livetäenbiltvättmenjaharencyckel skrev 2012-11-08 15:17:29 följande:
    ja det är det verkligen Solig det bästa (förutom att folk dyker upp) Är att man tar med sig lite ingredienser själv och att jag inte måste arbeta ihjäl mig inför utan kan stå för platsen, lunchen och fikat. ibland har någon bakat och middagen är som sagt knytis där man tar med sig en rätt.

Nu är det fjärde året vi har denna tradition och vi kör på att alla tar med sig samma som sist dvs. den som handlade till knäck tar med sig det och den som gjorde en lasange till middagen tar med sig det osv. så blir det inget dubbelt och inget saknas.Flört

*noterar flitigt*  tar gärna emot fler tips på eventuella små överraskningar i min sambos julkalenderTomte

Ok. Ja,men det låter ju jättebra! Annars blir det väl lätt dyrt och att det blir dubbelt av allt.
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!