• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • Janniiike

Jag har nu fuskat o satt upp lite julstjärnor här hemma! Har även börjat göra julkort så man hinner med alla som ska göras. Ska ta foto oxh framkalla på min dotter och hennes kusin som sen ska klistras i dom hemmagjora julkorten. Kommer bli så fint! :D Kolla in min blogg. Www.mittmysigahem.blogg.se

• Pigelinen

Då var det vinter på riktigt... stora tjejen har fått vinterkräksjukan... Jag hatar denna sjukdom så när detta händer ispolerar vi oss hela familjen för att inte riskera sprida smittan vidare, om fler gjorde så så skulle den inte spridas som den gör. Har föräldrar på våra barns dagis som lämnar in syskon på dagis när andra syskon liggero kräks hemma. Sånt blir jag galen på... nog om det... nu har vi i varjefall några dagar hemma och än är ju inte jag sjuk, funderar på att storstäda lite inför jul när vi ändå håller på. Inte direkt läge att julbaka;) Kanske att man kan få upp utebelysningen i trädgården, vi har bara ett nät som vi sätter över en buske, men det skulle ju ljusa upp det ltie trevligt. Sen ska jag nog ta o framkalla kort på barnen, och ev julkorten, har tänkt ta dagisfotot och använda.

Hur ser er helg ut?

• marla333

Igår blev det julbord här hemma. Griljerade skinka, köttbullar, rödbetssallad och leverpastej. Mysigt! Julskinka är godast när den är nygjord och är sådär varm direkt från ugnen ;)

• Flisan79

Nu börjar det bli dags även för mig som inte kanske längtar till jul redan i juni

Behöver en ljusslinga till balkongen men var hittar man en bra och billig? Vill inte ha med fakegranris utan bara lampor. Däremot gärna många små lampor. Räcket är nästan 5 meter.

• az81

Idag har jag köpt de sista julklapparna från mig till de jag hade planlagt att ge till.

• sassus

Är det någon idé att köpa 101 idéer även om man inte är så händig eller pysslig? Är den mysig att bara bläddra i? 

• gussilago

Påväg hem efter att julhandlat på gekås. Barnens klappar så gottsom klara! Idag var det galet mycket folk igår då vi handlade det mesta var det ok med folk!

• molly50
    Pigelinen skrev 2012-11-10 09:35:43 följande:
    Då var det vinter på riktigt... stora tjejen har fått vinterkräksjukan... Jag hatar denna sjukdom så när detta händer ispolerar vi oss hela familjen för att inte riskera sprida smittan vidare, om fler gjorde så så skulle den inte spridas som den gör. Har föräldrar på våra barns dagis som lämnar in syskon på dagis när andra syskon liggero kräks hemma. Sånt blir jag galen på... nog om det... nu har vi i varjefall några dagar hemma och än är ju inte jag sjuk, funderar på att storstäda lite inför jul när vi ändå håller på. Inte direkt läge att julbaka;) Kanske att man kan få upp utebelysningen i trädgården, vi har bara ett nät som vi sätter över en buske, men det skulle ju ljusa upp det ltie trevligt. Sen ska jag nog ta o framkalla kort på barnen, och ev julkorten, har tänkt ta dagisfotot och använda.

Hur ser er helg ut?

Usch,fy då! Jag har riktig kräkfobi så jag skulle ha god lust att isolera hela familjen tills i alla fall jul och nyår är över.;-/
    Jag håller med om att en del är väldigt dåloga på att lämna barnen hemma då de är sjuka,eller ett syskon är sjukt.   Jag har t om varit med om att föräldrar lämnat sina barn till dagis,i flera dagar,fast de har haft diarré. Sen blev hela avdelningen smittad,i stort sett. Usch vad arg jag var! Men men,OT som sagt.

Vi har varit på 40-årskalas i helgen. Har fått hem lite pyssel från jultidningar som jag fundera på att göra med so´nen kanske. Man kanske skulle börja så smått med utebelysningarna också.  
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • molly50
    Flisan79 skrev 2012-11-10 11:53:33 följande:
    Nu börjar det bli dags även för mig som inte kanske längtar till jul redan i juni

Behöver en ljusslinga till balkongen men var hittar man en bra och billig? Vill inte ha med fakegranris utan bara lampor. Däremot gärna många små lampor. Räcket är nästan 5 meter.

Jula har och även Clas Ohlsons. Vi ska också köpa en ny slinga då en av våra gick sönder förra året.
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!