RMC Malmö del 14
Hej här fortsätter tråden....häng med. Välkomna ni som är nya också :)
Hej här fortsätter tråden....häng med. Välkomna ni som är nya också :)
JIPPJI!!!
RMC ringde precis och vi ska få komma dit den 28/12 :)
Så nu är man super glad och hoppfull igen :)))))
Tack till er alla som stöttar
Alrua!
Det verkar vara helt olika i vilken ordning allt sker. För oss var det så att vi lämnade spermaprov (inte jag såklart!) och blodprov. På första läkarbesöket fick jag prata/vul med en läkare och min kille med en annan sen samlades vi alla och pratade. Detta var i slutet av maj och sen så fick vi tid till patientskolan i slutet av augusti. Läkarbesök nr. 2, då vi gick igenom behandlingsplanen var en vecka efter det. Sen fick vi vänta till nästa mens eftersom det var fullt på ÄP. Så det blev i slutet av september.
Vi hade ingen remiss från början utan jag ringde direkt till RMC, vet inte om det kan ha påverkat det hela.
Håll modet uppe, det är superjobbigt med all väntan, jag vet. Tycker att det är lite lättare när man får ett datum för då vet vad man siktar mot.
Det tog mycket längre tid för oss att komma igång än vad jag hade trott men det gick det med. Tiden går och man får försöka fokusera på andra saker periodvis. Och ibland får man också bara vara deppig. Det är ok!
Stora kramar!!
Vi var hos första läkarbesöket på RMC. Läkaren var väldigt kort i svaren och ställde samma frågor som vi redan svarat på i hälsodeklarationen och som också stod i vår journal, mycket bättre formulerat än vad vi själv förmådde berätta när vi sitter där. Men jag har läst på olika internetforum att många IVF-läkare inte direkt har ett uttalat vänligt bemötande mot sina patienter så jag var beredd. Jag förstår inte varför, för om de är korta i tonen, lite anklagande/nedlåtande, så blir man ju stressad och stress är ingen bra faktor när man ska göra IVF. Och då sjunker deras antal lyckade behandlingar och det vill dem väl inte? Men sköterskan vi träffade var i alla fall supergullig!
Visade sig dock att mina hormonvärden inte var bra, så får skjuta upp IVF-behandlingen ett tag. Det mest tråkiga är att det landsting som jag tillhör hade uppmärksammat att mina hormonnivåer var felaktiga efter ett blodprov i februari 2010. De hade till och med skrivit i analysen av provsvaret att mina hormonvärden låg inom fel intervall för att få göra IVF. Men de hade inte kontaktat mig och berättat det. Jag fick reda på det först nu och det kom som en smärre chock! Så onödigt, varför berättade de inget för mig? Om de berättat hade jag ju kunnat börja med den behövliga medicineringen redan då. Jag ringde aldrig och frågade efter provsvaren för de sa som vanligt "-Vi hör bara av oss om det är något fel. Är allt bra hör du inget från oss"... nähä... just det... Känns som om jag förlorat nästan ett års behandling på det här :-/
Haha, det skulle ju inte vara en pussmuns-smiley där i mitt förra inlägg, det är sjukvården inte riktigt värd ännu utan det skulle vara en
...