• Tommy

HATAR CSN!

Alla ni som försvarar CSN, är detta schysst?

För 2 år sedan började jag betala tillbaka min studieskuld, och har hittills betalat cirka 20 000 kr. Jag sköter betalningarna varje månad, trots att det rör sig om smått fantastiska 1600 kr/månad. Vid en av mina inbetalningar fick jag ett mindre hjärnsläpp och betalade in 3 (ja, TRE) kronor för lite.
    CSN ödslade ingen tid, utan vände sig direkt till Kronofogden. Resultatet: en betalningsanmärkning i 3 år för TRE SKETNA KRONOR!!!!!! Att jag sedan varit duktig i övrigt och som sagt betalat in cirka 20 000 spänn, det bryr de sig inte om.
    2011-06-18 kan jag få köpa den där TV:n på avbetalning som jag vill ha nu.

Så fortsätt ni försvara CSN med meningar som "utan dem hade ni ju inte kunnat studera" och "om man lånar får man betala tillbaka".
    1. Man kan visst det studera utan CSN. 2. Klart att man ska betala tillbaka, men hur många organisationer/myndigheter/företag sätter en i skiten för 3 kr..?

Tack för ordet.

• Svar på tråden HATAR CSN!
  • Tommy

Glömde lägga till att jag behöver inte köpa TV:n på avbetalning, jag kan köpa 10 st kontant, men för er som inte riktigt hängde med så var historien om TV:n mest för att vara lustig. Däremot kan det bli lite jobbigare om jag bestämmer mig för att köpa en lägenhet, för det har jag definitivt inte kontanter till..

• Anonym (Det kan inte!)
    Tommy skrev 2010-07-10 00:16:19 följande:
    Glömde lägga till att jag behöver inte köpa TV:n på avbetalning, jag kan köpa 10 st kontant, men för er som inte riktigt hängde med så var historien om TV:n mest för att vara lustig. Däremot kan det bli lite jobbigare om jag bestämmer mig för att köpa en lägenhet, för det har jag definitivt inte kontanter till..
    Men du har inte svarat på oss. Har du ej fått ngn påmminelse osv? Det är märkligt! Istället bli så arg, bemöter oss! Det finns många bra svar som kan hjälpa dig att gå vidare med detta!
  • riboflavin

Om det nu är så att du inte fått några påminnelser eller krav före brevet från fogden så har ju CSN gjort fel, då SKA du ju överklaga. Det är upp till dem att bevisa att de de facto har skickat ut påminnelser samt krav till dig, detta ska finnas register över.
    Om det nu tom är så att du kan bevisa att tiden mellan sista betalningsdag och dagen ansökan om betalningföreläggande inkom till kronofogden är kortare än att CSN rimligen skulle hinna skicka två påminnelser med ett visst antal dagars frist samt ett kravbrev, även där med ett visst antal dagars frist så är ju saken biff.

Har du redan betalat eller har du överklagat beslutet? 

• slemtorsk i din bralla
    riboflavin skrev 2010-07-10 11:37:48 följande:
    Om det nu är så att du inte fått några påminnelser eller krav före brevet från fogden så har ju CSN gjort fel, då SKA du ju överklaga. Det är upp till dem att bevisa att de de facto har skickat ut påminnelser samt krav till dig, detta ska finnas register över.
    Om det nu tom är så att du kan bevisa att tiden mellan sista betalningsdag och dagen ansökan om betalningföreläggande inkom till kronofogden är kortare än att CSN rimligen skulle hinna skicka två påminnelser med ett visst antal dagars frist samt ett kravbrev, även där med ett visst antal dagars frist så är ju saken biff.

Har du redan betalat eller har du överklagat beslutet? 
    Fast CSN kan hävda att påminnelser HAR gått ut. Det är faktiskt så att betalningsansvaret ligger på den som ska betala. SKulle inte fakturan komma alls så har man ändå skyldighet att betala och kan få en anmärking om man struntar i det. Det går alltså inte att hävda att man inte fått faktura eller påminnelse, tyvärr kan man tycka.

Det är alltså MIN uppgift att se till att rätt antal kronor blir betalda i tid till rätt ställe och om man misslyckas med det så kan det bli så här. Det finns en del människor som försökt att hävda att de inte fått påminnelser eller brev från inkasso  men det är heller inte godtagbara ursäkter.
  • riboflavin
    slemtorsk i din bralla skrev 2010-07-12 08:41:16 följande:
    Fast CSN kan hävda att påminnelser HAR gått ut. Det är faktiskt så att betalningsansvaret ligger på den som ska betala. SKulle inte fakturan komma alls så har man ändå skyldighet att betala och kan få en anmärking om man struntar i det. Det går alltså inte att hävda att man inte fått faktura eller påminnelse, tyvärr kan man tycka.

Det är alltså MIN uppgift att se till att rätt antal kronor blir betalda i tid till rätt ställe och om man misslyckas med det så kan det bli så här. Det finns en del människor som försökt att hävda att de inte fått påminnelser eller brev från inkasso  men det är heller inte godtagbara ursäkter.
    Jo det är klart att ansvaret för korrekt betalning mm ligger på TS, men om det gått till så som TS säjer, att det direkt gick till KF (vilket jag tolkar som att det inte tog någon längre tid innan brevet från dem dök upp) jag då kan hon ju faktiskt ha en chans till överklagan, CSN måste ju gå genom hela processen korrekt, även om det var TS eget fel från början.
    Jag tycker att man ska ha rätt att överklaga när man känner sig felbehandlad, trots att man gjort ett misstag. 
  • slemtorsk i din bralla
    riboflavin skrev 2010-07-12 10:04:08 följande:
    Jo det är klart att ansvaret för korrekt betalning mm ligger på TS, men om det gått till så som TS säjer, att det direkt gick till KF (vilket jag tolkar som att det inte tog någon längre tid innan brevet från dem dök upp) jag då kan hon ju faktiskt ha en chans till överklagan, CSN måste ju gå genom hela processen korrekt, även om det var TS eget fel från början.
    Jag tycker att man ska ha rätt att överklaga när man känner sig felbehandlad, trots att man gjort ett misstag. 
    Visst kan hon överklaga men så vitt jag vet så kan man aldrig få bort en betalningsanmärkning även om den hamnat där felaktigt eftersom det inte är kronofogden som beslutar över anmärkningarna utan Upplysningscentralen och liknande företag som administrerar kreditpoängen.
  • riboflavin
    slemtorsk i din bralla skrev 2010-07-12 10:08:51 följande:
    Visst kan hon överklaga men så vitt jag vet så kan man aldrig få bort en betalningsanmärkning även om den hamnat där felaktigt eftersom det inte är kronofogden som beslutar över anmärkningarna utan Upplysningscentralen och liknande företag som administrerar kreditpoängen.
    Jag har alltid fått för mig att om man överklagar i tid, dvs överklagar betalningsföreläggandet och får rätt så kommer det inte synas sen, eller får man inte alls betalningsföreläggande i A-mål? utan det är ett utslag på stört?
    Man kan ju även överklaga själva utslaget, men jag hittar ingen information om det är så att KF måste hålla ett återvunnet utslag hemligt.
    (kanske någon annan som kan svara på) 
  • slemtorsk i din bralla
    riboflavin skrev 2010-07-12 10:17:21 följande:
    Jag har alltid fått för mig att om man överklagar i tid, dvs överklagar betalningsföreläggandet och får rätt så kommer det inte synas sen, eller får man inte alls betalningsföreläggande i A-mål? utan det är ett utslag på stört?
    Man kan ju även överklaga själva utslaget, men jag hittar ingen information om det är så att KF måste hålla ett återvunnet utslag hemligt.
    (kanske någon annan som kan svara på) 
    överklagar man i tid och får rätt så blir det ingen anmärkning, men betalar man eller skriver under notifieringen direkt så godkänner man ju skulden och därmed blir det en anmärkning.
    Skriver man inte under föreläggandet så söker de en tills de kan överlämna den personligen, i vissa fall så "ger de upp" och prickar ändå så att säga.
  • Anonym (ellie)

Jag betalar visserligen mycket mindre än TS 1630kr var tredje månad, men jag betalar 600kr i månaden istället för att det är enklare. Hur som helst så missade jag att betala en månad vilket jag inte upptäckte innan det var försent. Månaden efter fick jag en påminnelse på 120kr så jag är tveksam till att det som står i TS är sant ifrågan om att han skött sina avbetalningar prickfritt innan den.

• Beautyflie

Säkert redan skrivet i tråden, men: CSN skickar ut påminnelse 5 arbetsdagar efter förfallodatum, då med en påminnelseavgift på 120 kr.

Vad gäller Kronofogden i allmänhet får man i normala fall först ett föreläggande som ska betalas, då har kronofogden lagt på sin avgift. Man ska också skriva på ett delgivningskvitto att man tagit emot föreläggandet, detta ska vara inne till KF typ senast  2 eller 3 veckor efter att man mottagit föreläggandet. Om man inte skickar in delgivningskvitto står det iaf i papperen att de skickar delgivningsman.

Om man ändå inte betalar får man en anmärkning.

Väldigt tråkigt, TS, om du fått en anmärkning, det ställer till en himla massa besvär, men som någon tidigare nämnt så sekretessas den om det är din första och du inte får några nya inom 3 år (tror det är 3 år iaf). Då märks den inte alls, med andra ord, och du ska fortfarande kunna handla på avbetalning mm.

♥ Eveline 071211 ♥ Lucas 090121 ♥
  • Beautyflie

Sorry, måste rätta mig själv, såg att andra regler gällde hos fogden för statliga fordringar.

♥ Eveline 071211 ♥ Lucas 090121 ♥
Svar på tråden HATAR CSN!