• Tommy

HATAR CSN!

Alla ni som försvarar CSN, är detta schysst?

För 2 år sedan började jag betala tillbaka min studieskuld, och har hittills betalat cirka 20 000 kr. Jag sköter betalningarna varje månad, trots att det rör sig om smått fantastiska 1600 kr/månad. Vid en av mina inbetalningar fick jag ett mindre hjärnsläpp och betalade in 3 (ja, TRE) kronor för lite.
    CSN ödslade ingen tid, utan vände sig direkt till Kronofogden. Resultatet: en betalningsanmärkning i 3 år för TRE SKETNA KRONOR!!!!!! Att jag sedan varit duktig i övrigt och som sagt betalat in cirka 20 000 spänn, det bryr de sig inte om.
    2011-06-18 kan jag få köpa den där TV:n på avbetalning som jag vill ha nu.

Så fortsätt ni försvara CSN med meningar som "utan dem hade ni ju inte kunnat studera" och "om man lånar får man betala tillbaka".
    1. Man kan visst det studera utan CSN. 2. Klart att man ska betala tillbaka, men hur många organisationer/myndigheter/företag sätter en i skiten för 3 kr..?

Tack för ordet.

• Svar på tråden HATAR CSN!
  • Clotilda
    Anonym (erfarenhet) skrev 2010-07-08 13:04:16 följande:
    Det är sant att CSN skickar ut både påminnelser och kravbrev, men har de väl skickat det till KFM så får man en anmärkning på en gång. Man har alltså inte möjlighet att betala inom 10 dagar och på så sätt undvika en anmärkning som man har gällande enskilda mål.
    Samma sak gäller skatter, radiotjänst, trafikskatt mm...
    Nej, det där kan inte stämma. För ca två år sen var det en av mina CSN-skulder som råkade gå till KFM på grund av slarv från min sida. MEN... det blev aldrig någon betalningsanmärkning eftersom jag redde ut situationen.
  • Anonym (erfarenhet)
    Clotilda skrev 2010-07-08 13:14:29 följande:
    Nej, det där kan inte stämma. För ca två år sen var det en av mina CSN-skulder som råkade gå till KFM på grund av slarv från min sida. MEN... det blev aldrig någon betalningsanmärkning eftersom jag redde ut situationen.
    Jag vet att det stämmer då det hänt mig två gånger... Det kan ju vara så att du fått csn att dra tillbaks skulden från kfm? Isf får du ingen anmärkning.
  • Clotilda
    Anonym (erfarenhet) skrev 2010-07-08 13:18:32 följande:
    Jag vet att det stämmer då det hänt mig två gånger... Det kan ju vara så att du fått csn att dra tillbaks skulden från kfm? Isf får du ingen anmärkning.
    Ok, kanske det var så det gick till. Men många tror också att man automatiskt får en betalningsanmärkning om man får ett brev hem från KFM vilket ju inte stämmer. För att ens få en betalningsanmärkning måste man skriva på ett papper och skicka tillbaka, som typ säger att man godkänner en betalningsanmärkning. Jag skrev helt enkelt inte på något och redde upp situationen (alltså betalade) till CSN och sen fick jag säkert betala något till KFM för deras insats också men som sagt.... det behöver inte bli någon betalningsanmärkning förutsatt att man betalar.
  • Anonym (erfarenhet)
    Clotilda skrev 2010-07-08 13:38:57 följande:
    Ok, kanske det var så det gick till. Men många tror också att man automatiskt får en betalningsanmärkning om man får ett brev hem från KFM vilket ju inte stämmer. För att ens få en betalningsanmärkning måste man skriva på ett papper och skicka tillbaka, som typ säger att man godkänner en betalningsanmärkning. Jag skrev helt enkelt inte på något och redde upp situationen (alltså betalade) till CSN och sen fick jag säkert betala något till KFM för deras insats också men som sagt.... det behöver inte bli någon betalningsanmärkning förutsatt att man betalar.
    Jag betalade inom utsatt tid, men fick en anmärkning ändå.
    Försökte ringa till CSN, men de var benhårda och ville inte dra tillbaka. Kanske fick du tag på en vänligare själ än jag...
  • Anonym (erfarenhet)

hittade detta:

Skulder till stat eller kommun, kallas allmänna mål och gäller till exempel obetalda skatter, TV-avgifter, underhållsstöd, böter och studieskulder

För de obetalda skulder som kallas för allmänna mål gäller att de kan lämnas till Kronofogden direkt för indrivning. Vid registrering av skulden i vårt register får Kreditupplysningsföretagen, som utfärdar betalningsanmärkningar, kännedom detta och registrerar en betalningsanmärkning.
  • Anonym (erfarenhet)
    Från Helsingborgs lokaltidning:
    - Alla statliga fordringar leder till en betalningsanmärkning direkt när ärendet kommer till kronofogden, säger Robert Olsson som är pressekreterare på kronofogden.
    Till skillnad från skulder till privata företag. Dessa företag måste först ansöka om betalningsföreläggande hos kronofogden.
  • Anonym
    Anonym (erfarenhet) skrev 2010-07-08 13:42:22 följande:
    Försökte ringa till CSN, men de var benhårda och ville inte dra tillbaka. Kanske fick du tag på en vänligare själ än jag...
    Det hände mig med, när jag inte betalade i tid pga. ett missförstånd från min sida, jag hade fått påminnelser och försökte få till ett uppskov och nedsättning eftersom jag blivit av med min inkomst, men vissa omständigheter gjorde att jag inte dubbelkollade att csn fått in mina papper om nedsättning.  Försökte få csn att ändra sig eftersom jag kunde betala direkt men det gick inte utan det fick bli via KFM och då fick jag en anmärkning. 
  • Anonym (?!)
    riboflavin skrev 2010-07-08 12:55:14 följande:
    1600kr/månad i ett år=19200 kr
    1600/månad i två år= 38400 kr

Något är lite fel i din kalkyl tror jag.

Fast det är ju ganska rimligt att skulden är avbetalad med ca 20 000 kr - och att övriga 18 000 kr gått till ränta. Så ser det ungefär ut på mitt lån.
  • äppelmos

har du ringt csn och pratat med dem och förklarat misstaget? de är ju människor dem med och kan säkert förstå!

• Anonym (fogden)
    Anonym (erfarenhet) skrev 2010-07-08 13:42:22 följande:
    Är det den första skulden som hamnar hos  KFM och man betalar inom utsatt tid blir anmärkningen sekretessbelagd, dvs syns inte hos kreditupplysningsföretagen. Har man däremot haft skulder hos KFM tidigare (de senaste 2 åren) går det inte att få anmärkningen sekretessbelagd, även om man betalar i tid.
Svar på tråden HATAR CSN!