• Tommy

HATAR CSN!

Alla ni som försvarar CSN, är detta schysst?

För 2 år sedan började jag betala tillbaka min studieskuld, och har hittills betalat cirka 20 000 kr. Jag sköter betalningarna varje månad, trots att det rör sig om smått fantastiska 1600 kr/månad. Vid en av mina inbetalningar fick jag ett mindre hjärnsläpp och betalade in 3 (ja, TRE) kronor för lite.
    CSN ödslade ingen tid, utan vände sig direkt till Kronofogden. Resultatet: en betalningsanmärkning i 3 år för TRE SKETNA KRONOR!!!!!! Att jag sedan varit duktig i övrigt och som sagt betalat in cirka 20 000 spänn, det bryr de sig inte om.
    2011-06-18 kan jag få köpa den där TV:n på avbetalning som jag vill ha nu.

Så fortsätt ni försvara CSN med meningar som "utan dem hade ni ju inte kunnat studera" och "om man lånar får man betala tillbaka".
    1. Man kan visst det studera utan CSN. 2. Klart att man ska betala tillbaka, men hur många organisationer/myndigheter/företag sätter en i skiten för 3 kr..?

Tack för ordet.

• Svar på tråden HATAR CSN!
  • Anonym (Det kan inte!)
    Tommy skrev 2010-07-07 18:45:51 följande:
    2. Klart att man ska betala tillbaka, men hur många organisationer/myndigheter/företag sätter en i skiten för 3 kr..?

Tack för ordet.
    Transportstyrelsen!
  • Här och nu
    SailorGirl skrev 2010-07-07 21:07:06 följande:
    Autogiro is the shit, så slipper man göra fel med sina inbetalningar.
    Ja, jag tog det på hyran pga. mitt giro strulade.
  • carrobarro84
    Anonym (384) skrev 2010-07-07 20:59:30 följande:
    tycker det är konstigt att det gått direkt till kfm...
    maken han har glömt betala csn flera gånger det enda som hänt är en påminnelse, 100kr extra samt att man betalar dubbelt månaden efter...
    aldrig något med kfm så jag tycker det är underligt...
    samma sak folk som säger att det går direkt till kfm om man inte betalar p-bot osv är också bullshit ju...
    det får man också påminnelse på.. min svågers ex struntade i att betala en som hon fick då hon lånade hans bil och det kom en påminnelse...
    parkeringsböter och dylikt kommer det först en påminnelse. men betalar man inte den går det direkt till KFM. men statliga skulder går snabbare till KFM än vad andra fordringar gör.
  • Anonym (384)
    carrobarro84 skrev 2010-07-07 21:30:11 följande:
    parkeringsböter och dylikt kommer det först en påminnelse. men betalar man inte den går det direkt till KFM. men statliga skulder går snabbare till KFM än vad andra fordringar gör.
    ja men folk här har ju skrivit att om man inte betalar går det direkt till kfm det är ju ren bullshit även då det gäller csn...
    jag har ju som sagt själv sett det...
  • Clotilda
    Anonym (384) skrev 2010-07-07 21:34:54 följande:
    ja men folk här har ju skrivit att om man inte betalar går det direkt till kfm det är ju ren bullshit även då det gäller csn...
    jag har ju som sagt själv sett det...
    Med direkt till Kronofogden så har jag i alla fall menat att de inte använder sig av inkassoföretag utan efter obetalad(e) påminnelse(r) går det direkt till Kronofogden.
  • Pyl

Som övriga skriver är detta inte sant! Klart att du fått påminnelser först, det får ju alla andra. Annars borde du vända dig till CSN att de kan hjälpa dig att häva din skuld hos KFM.

• Jossii

Först får du en påminnelse, betalar du inte den så kommer till till KFM MEN när du får brevet från KFM så har du en vis tid på dig att betala. Gör du inte betalningen inom denna tiden, DÅ får du en anmärkning.

Jag vet, för jag har haft CSN skulder hos KFM. Du får INTE en anmärkning direkt.

Så jag tycker det hela låter väldigt konstigt.

Om du nu har fått en anmärkning:
    Varför betalade du inte påminnelsen?
    Varför ringde du inte CSN när du fick påminnelsen?
    Varför betalade du inte direkt när brevet från KFM kom?

• elmadumle

Jag hag har missat vid ett par tillfällen att betala till csn, det har kommit en påminnelse, och har då ringt och frågat om jag får betala dubbelt månaden efter, det har gått bra, om man då inte betalar kan det gå vidare till kfm. Csn skickar alltid ut en påminnelse, men flera tror jag inte de skickar ut.

• Anonym

jag har fått påminnelse från CSN, så nåt stämmer inte.

• Anonym (8797)

jag har inte fått påminnelse från csn, men jag har fått en ny faktura med dubbla beloppet om jag missat en månad.

csn skickar inte till inkasso.

pratade med kronofogden om detta förra vecka just angående csn.

Svar på tråden HATAR CSN!